מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, הודה בריאיון לאולפן ynet הבוקר (חמישי) כי זעם הדרוזים מגיע ממקום עמוק הרבה יותר מהעבודות על בניית טורבינות הרוח ברמת הגולן. "זה רק תירוץ, הבעיה גדולה יותר", אמר. מסמך הדרישות שלו מראש הממשלה בנימין נתניהו, שנחשף כאן לראשונה, מגלה מה מנסים הדרוזים להשיג באמצעות מחאתם, שגלשה אתמול למקומות אלימים במיוחד.
לקריאת מסמך הדרישות המלא - לחצו כאן
בנייר עמדה שמיועד לראש הממשלה נכתבו דרישותיהם של מנהיגי העדה הדרוזית, בין היתר מוזכר שם רצונם לעגן את מעמד העדה בחוק, ולהציג "המלצות אופרטיביות" בכל אחת מהדרישות תוך 60 יום. "חוק הלאום פגע בתחושת השייכות של בני העדה", נכתב, "הפגיעה מורגשת בקרב צעירים החשים כי ישראליותם נלקחה מהם. הפצע שגרם חוק הלאום לא הגליד עד היום". בנוסף, הם ציינו, בעקבות הצטברות הזעם על החלטות ממשלה, ו"היעדר טיפול בסוגיות החברתיות זה שנים", דורש מנהיג העדה, השייח טריף "תוכנית לאומית בעניין הזהות הדרוזית והקשר הדרוזי-יהודי במדינת ישראל".

3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש  עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש  עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף
נתניהו והשייח טריף. מסמך הדרישות חושף: הטורבינות הן רק תירוץ
(צילום: חיים צח, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
מנהיג ה עדה הדרוזית השייח׳ מוואפק טריף נפגש עם השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי
מנהיג ה עדה הדרוזית השייח׳ מוואפק טריף נפגש עם השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי
השייח טריף עם בן גביר ושבתאי
רק בסעיף השביעי והאחרון במכתב לנתניהו מוזכרת דרישתם של הדרוזים ברמת הגולן להפסיק את העבודות להקמת טורבינות הרוח "עד למציאת פתרון". בשעה זו נפגש מנהיג העדה טריף עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בג'וליס, ששניהם חלוקי דעות באשר להמשך העבודות.
עוד קודם לכן, בנייר העמדה דורשים מנהיגי העדה הקצאת קרקעות מדינה למחוסרי דיור ביישובים הדרוזים והרחבת שטחי שיפוט הרשויות הדרוזיות, שכן "האוכלוסייה הנזקקת בעיקר היא אנשי כוחות הביטחון הדרוזים", שבחלק ניכר מיישוביהם לא בוצעה כל הקצאה ולא שווקו מגרשים לבנייה זה שני עשורים. "הדבר העצים את מצוקת הדיור ביישובים", נכתב, "מבוקש כי המדינה תיזום פרויקטים למגורים ביישובים הדרוזיים ותבחן הקמת יישובים חדשים באזורי ריכוז".
עוד דורשים מנהיגי העדה הדרוזית "להביא החלטת ממשלה חדשה בעניין היישובים הדרוזיים שתיכנס לתוקף החל מ-2024. "היישובים הדרוזיים נפקדו מתקציב המדינה וממתינים להחלטת ממשלה חדשה", אמרו בביקורת לממשלת נתניהו, במכתב שיועד לראש הממשלה.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים לדרוזים על רקע קמת מתחם טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת ממזרח לכפרים הדרוזים
עימותים בין שוטרים לדרוזים על רקע קמת מתחם טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת ממזרח לכפרים הדרוזים
העימותים בין המפגינים לשוטרים
(צילום: AFP)
במסמך הם מתייחסים גם לחוק קמיניץ, המאפשר אכיפה ללא הליך משפטי והחמרת ענישה נגד עבירות בנייה. בפתיחת המסמך נכתב כי "אלפי בתי מגורים של בני העדה מאוכלסים, נבנו ללא היתר בנייה בשל מחדל זה עשרות שנים. עם תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה 'חוק קמיניץ', הוענקו סמכויות אכיפה וקנסות מנהליים לפקחי היחידה הארצית לאכיפת דיני מקרקעין, המטילים קנסות מיידיים בין 300 אלף ל-600 אלף שקל, המעוברים לטיפול רשות האכיפה והגבייה, בנוסף לכלי אכיפה נוספים הננקטים נגד קשת רחבה של מעורבים".
לדברי השייח טריף, "מדיניות זו הביאה לחורבן כלכלי אצל בני העדה הדרוזית המבקשים לבנות דירת מגורים על אדמה פרטית. הליכי התכנון מתקדמים בעצלתיים ונמשכים זה למעלה מעשור וטרם הסתיימו, בעוד הליכי האכיפה מיידיים וננקטים לחומרה. קיים ריבוי טבעי בעדה שממתין זה שנים רבות לפתרונות תכנון, אך אין ולא נראה באופק הקרוב". בעדה מבקשים מנתניהו להקפיא ולבטל את כל הקנסות המנהליים שהוטלו ולהקפיא הליכי גבייה.
אבל הדרישות בגולן אחרות. תושבי הגולן הדרוזים דורשים בתמורה להפסקת המהומות הורדה של בין חמש לשש טורבינות, שלטענתם יפגעו בהתפתחות העתידית של היישובים בצפון הגולן. בנוסף, הם דורשים שחברת "אנרג'יקס" תשלם כסף לכלל החקלאים באזור, ולא רק לאלה שהטורבינות עוברות בשטחם. התושבים אף תובעים את החלפתם של אנשי הקשר של "אנרג'יקס" בגולן, שכן לטענתם הם "בוגדים" ואין בהם אמון. אתמול, במהלך המהומות, הגיעו מפגינים לבתיהם של עובדי החברה, וגרמו לנזקים חמורים כנקמה.