הארכיון הלאומי למסמכי הממשל בארה"ב ביקש ממשרד המשפטים האמריקני לפתוח בחקירה כדי לברר אם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הפר בהתנהלותו את החוק הפדרלי הנוגע לשימור מסמכים רשמיים. כך מדווח ה"וושינגטון פוסט". הפנייה, אם אכן נעשתה, באה בעקבות שורה של דיווחים ב"פוסט" שלפיהם טראמפ נהג במסמכים שלא על פי החוק, ואף קרע את חלקם. באחד הדיווחים, שאושר על-ידי הארכיון הלאומי, נחשף כי כשעזב את הבית הלבן לקח איתו טראמפ אל האחוזה הפרטית שלו במאר א-לאגו שבפלורידה מסמכים היסטוריים ב-15 ארגזים. נציגי טראמפ גילו אותם שם, דיווחו על כך לארכיון, ובימים האחרונים הם הועברו מהאחוזה אל הגנזך הלאומי.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ. "התיאור של יחסיי עם הארכיון - פייק ניוז"
(צילום: GettyImages)
5 צפייה בגלריה
מאר-א-לאגו, בית נופש בפאלם ביץ' שבפלורידה, אשר בבעלות של דולנלד טראמפ
מאר-א-לאגו, בית נופש בפאלם ביץ' שבפלורידה, אשר בבעלות של דולנלד טראמפ
אחוזת מאר-א-לאגו של טראמפ. 15 קופסאות הוצאו משם
(צילום: AP)
חוק פדרלי בארה"ב קובע כי כל הרישומים הנשיאותיים, של כל ממשל אמריקני שהוא, חייבים להיות מועברים לארכיון הלאומי כשהנשיא מסיים את תפקידו. היסטוריונים מדגישים כי שימור מסמכיהם של נשיאים, בהם גם המסמכים הרגישים ביותר, הוא הליך חשוב למדי, משום שרק בדיעבד, בראי ההיסטוריה, אפשר לשפוט את המנהיג ולמדוד את הצלחתו. הם מדגישים כי יש לעשות זאת באמצעות הכרת מכלול השיקולים שניצבו בפני הנשיא מאחורי הקלעים, ולמסמכים המוחזקים בארכיון יש חלק חשוב בכך. שאלות בנוגע להתנהלות טראמפ בכל הקשור לשימור מסמכים עלו כבר ב-2018, כשהאתר "פוליטיקו" דיווח כי עוזרי הנשיא, מחשש שהוא מפר את החוק, נוהגים לחבר קרעי מסמכים בחזרה באמצעות נייר דבק, בשל מנהגו של טראמפ לקרוע את הניירות.
לפי הדיווח מהלילה ב"וושינגטון פוסט", כעת מבקש משרד המשפטים לבדוק אם טראמפ הפר את החוק בהתנהלותו. בהודעה שפרסם הנשיא לשעבר הוא הכחיש שפעל שלא כשורה, ומסר: "בעקבות דיונים שנעשו בכבוד ובשיתוף פעולה, הארכיון הלאומי (NARA) ארגן את העברתם לידיו של ארגזים שהכילו רישומים נשיאותיים, בהתאם לחוק הרישומים הנשיאותיים. ביום מן הימים הם יהיו חלק מהספרייה הנשיאותית של דונלד טראמפ". בהודעה טען טראמפ: "האופן שבו התקשורת מתארת את יחסיי עם הארכיון הוא פייק ניוז. זה היה בדיוק ההפך! היה כבוד גדול לעבוד עם ה-NARA כדי לעזור לשמר באופן רשמי את מורשת טראמפ".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
תומכי טראמפ מסתערים על הקפיטול ב-6 בינואר. העליון סירב לעצור את מסירת המסמכים
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ג'ייקוב צ'נסלי ג'ייק צ'נסלי פריצה ל קפיטול קונגרס 41 חודשי מאסר כלא
ג'ייקוב צ'נסלי ג'ייק צ'נסלי פריצה ל קפיטול קונגרס 41 חודשי מאסר כלא
תומכי טראמפ מתהלכים במסדרונות הקונגרס בערב אישור הפסדו של הנשיא הרפובליקני
(צילום: AP)
בהודעה שפרסם הארכיון השבוע הוא אישר כי נציגי טראמפ משתפים פעולה איתו וכי הם איתרו רישומים "שלא נמסרו לידי הארכיון הלאומי בסוף ימי ממשל טראמפ". הארכיון הדגיש כי אנשיו לא ביקרו באחוזת מאר א-לאגו או פשטו עליה, ומסר כי נציגי טראמפ ממשיכים לחפש רישומים נוספים שאמורים להיות שייכים לארכיון.
סוגיית הרישומים הנשיאותיים, ממשל טראמפ והארכיון הלאומי חשובה לא רק בראי ההיסטוריה, אלא גם בטווח הזמן המיידי. לסוגיה זו יש חלק מרכזי בחקירה שמנהלת ועדה של בית הנבחרים האמריקני בנוגע להסתערות האלימה של תומכי טראמפ על הקונגרס ב-6 בינואר 2021, יום האישור הרשמי של הפסדו של טראמפ בבחירות. טראמפ ניסה למנוע חשיפת מסמכים של הבית הלבן שלדברי מתנגדיו חשובים לחקירה, והעימות על כך בין הצדדים הגיע עד לבית המשפט העליון. ברוב של שמונה שופטים מול אחד החליט העליון בחודש שעבר שלא לשנות את פסיקתו של בית משפט בערכאה נמוכה יותר, שלפיה הארכיון הלאומי רשאי למסור לוועדת החקירה מסמכים הנוגעים לאירועי 6 בינואר 2021 – בהם יומנים נשיאותיים, רישומי מבקרים, טיוטות נאומים ופתקים שנכתבו בכתב יד – מתיקיו של ראש הסגל לשעבר של טראמפ מארק מדוז.
5 צפייה בגלריה
12 יוני 2018 מפגש הפסגה ההיסטורי בין דונלד טראמפ ל קים ג'ונג און ב סינגפור
12 יוני 2018 מפגש הפסגה ההיסטורי בין דונלד טראמפ ל קים ג'ונג און ב סינגפור
טראמפ וקים ג'ונג און בפסגה בסינגפור ב-2018. גם את המכתב מאובמה הוא לקח
(צילום: AFP)
בקשת הארכיון הלאומי ממשרד המשפטים לבדוק אם מעשיו של טראמפ פליליים אין פירושה בהכרח שנגד הנשיא תיפתח חקירה, וודאי שאין פירושה בהכרח שיוגש נגדו כתב אישום בעניין.
לפי ה"פוסט", המסמכים שלקח איתו טראמפ לאחוזתו בפלורידה כללו בין השאר מכתבים שכתב לו שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און בתקופה של הפשרת היחסים ביניהם, מכתבים שטראמפ עצמו כינה בעבר בשעשוע "מכתבי אהבה". בין המסמכים שלקח לאחוזתו שלא כדין היה גם מכתב שהשאיר לו, כנהוג במסורת הנשיאים האמריקנים, הנשיא שקדם לו, ברק אובמה.