תיעוד האירוע ממצלמות השוטרים, והשיחה למוקד 100

בית המשפט המחוזי בלוד גזר היום (ד') 13 שנות מאסר על אור סאלי כהן (28), שהורשע בניסיון רצח חברתו ב-2020. הוא דקר אותה 15 פעמים, לפני שחולצה על ידי פועלים ששמעו את זעקותיה והצילו את חייה. בית המשפט קבע בנוסף שכהן, בנו של אלי כהן שבעצמו רצח את גרושתו (ואמו של הנאשם), יפצה אותה ב-200 אלף שקלים.
3 צפייה בגלריה
אור סאלי כהן
אור סאלי כהן
השופטים קבעו כי לא היה במצב פסיכוטי בעת האירוע. אור סאלי כהן
(מתוך חשבון האינסטגרם של כהן)
הרכב השופטים בראשות ליאורה ברודי דן במצבו הנפשי של כהן. הם ציינו כי ניתן לקבוע שבזמן ביצוע העבירה היה מצבו הפוסט-טראומתי של כהן מאוזן וללא סימנים פעילים. גם לא הוכח כי בסמוך לביצוע העבירה כהן סבל מהפרעות פסיכוטיות שהובילו אותו לנהוג כפי שנהג. לא הייתה עדות למחשבות שווא או הפרעות בקוגניציה, והתנהגותו הייתה מניפולטיבית. עם זאת, השופטים לקחו בשיקול את נסיבותיו האישיות והמורכבות של כהן, שבילדותו פקד אותו אסון ששינה את חייו וגרם לו לסבול מבעיות מורכבות בתחום בריאות הנפש.
לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכת הדין נעמה תור-זאבי מפרקליטות מחוז מרכז, בין הנאשם למתלוננת התקיימה מערכת יחסים רומנטית לסירוגין, שלפני האירוע עלתה על שרטון. כחודש לפני המקרה הוא תקף אותה כשדחף אותה והפיל אותה על הרצפה.
בתאריך 18.3.2020, בעת שהמתלוננת שהתה בביתו של הנאשם שהתגורר עם סבתו והמטפל שלה, הוא תקף אותה עד זוב דם. המטפל ניסה למנוע מכהן לתקוף את המתלוננת, והנאשם שבר כלי זכוכית על ראשו. בשלב זה גמלה בליבו של כהן ההחלטה להרוג את חברתו. הוא ניגש למטבח, הצטייד בשלושה סכינים, וניסה לרצוח אותה בדקירות סכין. המטפל שב וניסה לעצור את הנאשם וזעק לעזרה.
פועלים שעבדו בשיפוצים בסמוך למקום שמעו את הצעקות ורצו לתוך הבית, וניסו למנוע ממנו להמשיך ולדקור את המתלוננת. חרף מאמציהם, כהן המשיך לדקור אותה. בשלב מסוים הם הצליחו לחלץ את המתלוננת מחוץ לבית וכהן יצא בעקבותיהם, הסתער עליה בסכינים ודקר אותה בראשה לעיני אנשים שהתקהלו במקום. הוא חדל ממעשיו רק לאחר שהפועלים הכו אותו.
3 צפייה בגלריה
השוטרים בביתו של הנאשם אור זאלי
השוטרים בביתו של הנאשם אור זאלי
כהן בעת מעצרו על ידי השוטרים
3 צפייה בגלריה
מחמוד אבו עריבאן
מחמוד אבו עריבאן
"עוד כמה דקות והיא הייתה מתה". מחמוד, אחד מהפועלים שהצילו את חיי הבחורה
(צילום: יאיר שגיא)
הוא דקר את חברתו יותר מ-15 פעמים בפלג גופה העליון וגרם לה לפצעי דקירה רבים. היא הורדמה, הונשמה ונותחה פעמיים. "ישנו אצלו בבית בלוד", היא סיפרה לחוקרים ממיטתה בבית החולים, יומיים לאחר המקרה. "הלכנו לישון. הוא רצה שנחזור להיות זוג, אבל אמרתי לו שלא מתאים". לדבריה, "היה לנו מקרה אלימות בעבר. ריחמתי עליו כי הוא לבד. בבוקר היה לנו ריב מיותר. יצאתי מהבית והוא רדף אחריי עם סכין והתחיל לצעוק 'יא בת זונה', וזהו, אז התעוררתי בבית החולים". היא הוסיפה כי חייה ניצלו מכיוון ש"בן אדם התערב כי צעקתי 'הצילו', והוא הציל אותי ממוות".
עדות הפועל במשטרה, כפי שפורסמה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", תיארה את המקרה: "חבר שלי עלה ראשון ואני אחריו. הדלת הייתה קצת פתוחה ובקומה הראשונה עמדה בחורה שצעקה 'תצילו אותה', וראיתי שהבחור ניסה לסגור את הדלת, אז שמתי רגל והכנסתי ראש", שחזר לחוקרים אחד הפועלים, מחמוד.
הפועל סיפר לחוקרים שראה את הבחורה יושבת על הברכיים ואת כהן תופס בשיערה ודוקר אותה בעורף. "הוא העביר את הסכין לכיווני. החבר שלי נבהל ורצה ללכת, אמרתי לו 'איזה נלך', ונכנסתי בכל הכוח לבית. הבחור משך אותה בשיער למרכז הדירה, ישב עליה ודקר אותה בגב. כל הבניין שמע את הצעקה שלה".
"נתתי לו בעיטה בגב והוא נפל. כשקם נפלו לו כל הסכינים מהיד והוא בא לכיווני עם אחד מהם. החטפתי לו והוא החליק על הדם", סיפר. "ריחמתי עליה כי חשבתי איך בן אדם יכול לעשות ככה לאישה. בעיניים שלי, עוד כמה דקות והיא הייתה מתה".
מחמוד הוציא את הצעירה לחדר המדרגות, והלך לקחת את חפירה, כשחזר ראה את כהן יושב עליה ודוקר אותה. "נתתי לו מכה אחת בכל הכוח והוא נפל על הרצפה". מחמוד לקח את הצעירה הוציא אותה לדשא ונשאר איתה עד שהמשטרה ומד"א הגיעו למקום.