3 צפייה בגלריה
חיילים ב-8200
חיילים ב-8200
חיילים ב-8200. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
צמצום הפערים מול הפריפריה: צה"ל יגדיל את פרויקט הלימודים של 8200 וחיל החינוך בערי הפריפריה מחמש ל-35 בשנה הבאה. כן תוגדל באלפים רבים כמות התלמידים שיקבלו סיוע במקצועות הריאליים והטכנולוגיים שבסופו של דבר יפתחו להם את הדלת ליחידות הטכנולוגיות.
בינואר האחרון הושק פרויקט "גשרים", שבמסגרתו אנשי יחידת 8200 ומורות חיילות מחיל החינוך מלמדות בכיתות קטנות מקצועות מבוא לטכנולוגיה ולתכנות החל מכיתה ז'. הערים הראשונות שנבחרו הן טבריה, נוף הגליל, קריית מלאכי, שדרות ואופקים וכיום לומדים במסגרת הזו כ-2,500 תלמידים.
אנשי 8200 חברו למורות מחיל החינוך עם רקע מתאים והעבירו להן קורס בסיסי, שמטרתו לחשוף את התלמידים בשלב מוקדם לעולמות הטכנולוגיים ובנוסף לייצר מודעות לשירות ביחידות הרלוונטיות בצה"ל. המורות מתואמות עם הנהלות בתי הספר, ולאחר שעות הלימודים נכנסות ללמד במסגרות מצומצמות תלמידים שהביעו נכונות או שהמורים המליצו עליהם. התוכנית היא חלק משיתוף פעולה נרחב של חיל החינוך והנוער, המרכז לחינוך סייבר, משרד החינוך, הרשויות המקומיות וקרן רש"י.
3 צפייה בגלריה
אינפו
אינפו
(מתוך "ידיעות אחרונות")
במסגרתה, עשרות מורות חיילות, מש"קי הוראה מטעם אכ"א וחיילים מטעם יחידת 8200 יעבירו תכנים ומערכי שיעור שפותחו על ידי המרכז לחינוך סייבר בבתי הספר. א', קצין באמ"ן המרכז את הפרויקט, אומר כי ההיענות של התלמידים גבוהה והם זוכים לשיתוף פעולה מצוין מראשי הרשויות.
אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, סיפר כי התגובות במערכת החינוך מצוינות ויש ביקוש רב להגדיל אותו בשנה הבא. יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, נרתם אף הוא לנושא ואמר: "אנחנו במרכז השלטון המקומי פועלים כדי להביא את תוכנית ההכשרה של 8200 לעוד תלמידות ותלמידים בפריפריה. צמצום פערים יקרה כשכל ילדה וילד במדינת ישראל, ללא קשר למקום מגוריהם, יהיו זכאים לקבל הזדמנות שווה להגיע ליחידות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר ולא רק לחלום".
"אנחנו פועלים להביא תקציבים ומצפים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים שיביאו תקציבים נוספים כדי לאפשר את הרחבת הפיילוט בעתיד לכל הרשויות בפריפריה". ואכן, התקבלה החלטה כי בשנה הבאה הוא יכלול 35 רשויות מקומיות, ולדברי בכירים בצה"ל מדובר בהיקף חסר תקדים שיצליח להביא תוצאות בטווח זמן קצר יחסית של שנים בודדות.
3 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
"צמצום פערים יקרה שכל ילדה וילד יהיו זכאים לקבל הזדמנות שווה להגיע ליחידות האלה". חיים ביבס
(צילום: יריב כץ)
א', הפרויקטור של "גשרים", שירת כקצין במערך המבצעים המיוחדים באמ"ן והשתחרר לפני עשר שנים. הוא עשה כמה אקזיטים וביקש כעת לפעול בהתנדבות בנושא וגם לא לפרסם את שמו, והוא עושה זאת כשירות מילואים באגף המודיעין. "נוצרו במדינת ישראל שתי כלכלות, ההיי-טק וכל השאר, ואני רוצה לפעול כדי לקרב ביניהן כי נכון לעכשיו הפערים בין המרכז לפריפריה רק גדלים, וגם הם צריכים להיות חלק מחגיגת ההיי-טק", אמר א' בכנות.
כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות" לפני שבוע, הנתונים מלמדים שביחידות הטכנולוגיות יש ייצוג גבוה לחיילים המגיעים מעשירונים עליונים: 75% מגיעים מעשירונים 7, 8 ו-9 – גבוה מעל הממוצע מהייצוג שלהם ביתר היחידות בצבא. "ליחידת 8200 יש יכולת אדירה. היא שם דבר בארץ ובעולם והיא יכולה יחד עם חיל החינוך להביא להישגים מהירים ולהניע פרויקטים בהיקפים גדולים. חמש רשויות מקומיות לא יספיקו לחולל שינוי מהיר וגדול ולכן צריך ללכת בגדול וכל מה שצריך זה מורים וכיתות", אומר א'.
הוא מאשר כי עדיין יש בעיית מודעות אצל חלק מההורים שלא שולחים את הילדים לפרויקט, בעוד בערים חזקות הם דוחפים אותם גם לקורסים על חשבונם כדי להסליל אותם ליחידות הטכנולוגיות. "אותי הפרויקט הזה מרגש. יש כאן יכולת להשפיע על המצב החברתי-כלכלי ולעשות את זה בגדול. אין לי ספק שזה יצליח. זה דבק שכולם ירצו להתחבר אליו".