סוגיית המחאות נגד המהפכה המשפטית, האיומים לא להתייצב להתנדבות מילואים אם קידומה יימשך, והפרעות של יהודים נגד פלסטינים ביהודה ושומרון בתגובה לפיגוע ליד עלי שבו נרצחו ארבעה ישראלים עמדו במוקד הנאומים בטקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 66 שנערך היום (רביעי) בבה"ד 1. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס שעמד בסימן 75 שנים להקמת המדינה ו-50 שנים למלחמת יום הכיפורים: "אין ולא יהיה מקום לסרבנות". שר הביטחון יואב גלנט אמר: "הקריאות לסרבנות והאיומים בהפסקת ההתנדבות מסכנים את כשירות צה"ל". ynet עביר את הטקס בשידור חי.
5 צפייה בגלריה
סיום קורס קצינים מחזור  בבה"ד 166
סיום קורס קצינים מחזור  בבה"ד 166
הרמטכ"ל הלוי לצד שר הביטחון גלנט
(צילום: הרצל יוסף)
5 צפייה בגלריה
סיום קורס קצינים מחזור  בבה"ד 166
סיום קורס קצינים מחזור  בבה"ד 166
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: הרצל יוסף)
ראש הממשלה נתניהו אמר עוד בנאומו: "ז'בוטינסקי ידע שמדינה אינה ניתנת במתנה. צריך להיאבק למענה. רק בחסות כטח מגן נחוש חמוש וחזק קיומנו מובטח. רק בזכות קיר הברזל מגיעה הברכה של פיוס והשלמה עמנו מצד אויבנו. הפירות שהניבה תורת קיר הברזל גלויה לעין. אתם רואים את הנגב עולה ופורח. ויש עוד פירות.
"הסכמי השלום עם מצרים וירדן הם פירות קיר הברזל. שלום עושים מתוך עוצמה, והעוצמה משתקפת לפני הכול שלום עושים עם החזק ולא החלש. אנחנו חזקים בזכותכם. העוצמה משתקפת בדמותם של חיילנו. מי שחוצץ בין כיליון לתקומה הם חיילינו שמוכנים לסכן עצמם למען נצח ישראל".

"אויבינו לא מבדילים בין מחנה כזה למחנה אחר"

ראש הממשלה הוסיף: "צה"ל פועל כל העת בחודשים הארגונים בשיתוף פעולה עם זרועות הביטחון האחרות. אנחנו חייבים בכל מעשינו להקדים את אויבנו. במבצע שומר החומות החזרנו את חמאס עשור אחורה. במגן וחץ חיסלנו את מנהיגי הג'יהאד. לפני שבוע בג'נין חיסלנו חוליית מחבלים.
"נמשיך להכות באויבנו ונמשיך לנצח. כל מי שינסה לפגוע בנו לא יחמוק מתגובה נחרצת. איש ממחוללי ומשלחי הטרור לא יוכל להסתתר לאורך זמן. חשוב לי להדגיש, בימים אלה אויבינו לא מבדילים בין מחנה כזה למחנה אחר, בין אנשי ימין לשמאל. הם לא מבחינים בין יהודים ללא יהודים, מבחינתם כולנו מטרה אחת לפגיעה ויותר מזה - יעד להשמדה, ולכן כולנו חייבים להתייצב יחד כדי להגן על המדינה שלנו".
5 צפייה בגלריה
סיום קורס קצינים מחזור  בבה"ד 166
סיום קורס קצינים מחזור  בבה"ד 166
מסיימי הקורס
(צילום: הרצל יוסף)
5 צפייה בגלריה
עופר נאור, עמד בגבו לראש הממשלה טקס סיום קורס קצינים, מחזור 66
עופר נאור, עמד בגבו לראש הממשלה טקס סיום קורס קצינים, מחזור 66
"אדם שמסית לא יכול לברך קצינים לעתיד". עופר נאור
(צילום: אילנה קוריאל)
נתניהו נאם בטקס אחרי שפעילי מחאה נגד המהפכה המשפטית אמרו שכמה מהמשפחות יפגינו נגדו במהלכו. בעקבות זאת, לפני שהתחיל הטקס התבקשו המשתתפים "לשמור על ממלכתיות, בלי קריאות ביניים". ואולם, במהלך הנאום לא נרשמו אירועים חריגים, פרט לכמה קריאות "בושה" שהופנו לעברו של נתניהו. אחת המוחים אמרה: "הלב נחצה לשניים. הבן שלי יהיה קצין לוחם, אבל למען מטרות ערכיות אני מקווה שיהיה תחת ממשלה ערכית".
שניים מבני משפחות המסיימים עמדו עם גבם אל ראש הממשלה בעת נאומו. אחד מהם, עופר נאור, אמר: "ראש הממשלה מצד אחד מברך את הקצינים ומצד שני השרים שלו בממשלה מכנים אותם בכל מיני שמות. אדם שמסית לא יכול לברך קצינים לעתיד. חברה בממשלה כינתה קצינים 'כוח וגנר', אחרים אמרו 'טייסים זבלים'. אם הוא לא מכבד אותי, אז אני לא אברך אותו".
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט בסיום קורס קצינים מחזור 66
יואב גלנט בסיום קורס קצינים מחזור 66
יואב גלנט בסיום קורס קצינים מחזור 66
(צילום: דובר צה"ל)
גם שר הביטחון גלנט התייחס כאמור לנושא איומי הסרבנות. "צה"ל הוא צבא העם, כוחו ועוצמתו, טמונים באחדות השורות. גרירה של צה"ל ומפקדיו לוויכוח ומחלוקת, היא מדרון חלקלק המסכן את קיומה של מדינת ישראל", אמר גלנט.
שר הביטחון אמר עוד: "אסור לנו לאפשר לאף אחד להשתמש בצה"ל ככלי ניגוח בקמפיינים פוליטיים או כחלק מאמירות מסיתות של אנשים עלומי שם. הקריאות לסרבנות והאיומים להפסקת ההתנדבות מערערים את ערכי הבסיס של צה"ל כצבא העם- ומסכנים את כשירותו.
"כל מי שקורא לסרבנות איננו פועל כחלק ממחאה לגיטימית, בקריאתו הוא פוגע בדבר החשוב ביותר שיש לנו - ביטחון מדינת ישראל. על כולנו, ובמיוחד עלינו נבחרי הציבור, קואליציה ואופוזיציה כאחד, להוקיע ולגנות את תופעת הסרבנות. חובתנו כחברה חפצת חיים, לשמור על צה"ל מעל ומחוץ לכל מחלוקת - אין לנו צבא אחר. צה"ל הוא שלנו, של כולנו".
יוצאי המ״מ (המבצעים המיוחדים) מסרו בתגובה לדברי השר גלנט: "שר ביטחון של דיקטטורה הוא שר שלא יטיף לנו כלום על בטחון ישראל. אתה נותן יד לדיקטטורה חשוכה שמרסקת את ישראל. אנו מתביישים בך".

הרמטכ"ל רב-אלוף הלוי קשר בנאומו בין מלחמת יום הכיפורים לאירועי הפרעות בימים אלה של יהודים בכפרים פלסטיניים בתגובה לפיגוע ליד עלי שבו נרצחו ארבעה בני אדם: "במלחמה ההיא, שפרצה בהפתעה וגבתה מחיר דמים כבד, צה"ל הצליח לנצח בזכות עוז הרוח והתושייה של מפקדי מחלקות לוחמות. הם לא שאלו 'האם זו אחריותי', אלא פשוט הבינו כי מנהיגות של מפקד בקרב פירושה להיות במגע צמוד - גם עם האויב וגם פקודיהם.
"צה"ל הוא צבא מגן שמנצח בזכות מקצועיות חייליו ומנהיגות מפקדיו. המפקד בצה"ל מוביל בדוגמה אישית, בפיקוד מלפנים. סביב המשימות תפגשו גם אתגרים מורכבים - הטרור ותוצאותיו הקשות מביאים חלק מהאנשים לעשות מעשים אסורים מוסרית וחוקית. קצין הרואה אזרח ישראלי שמתכוון לזרוק בקבוק תבערה לבית פלסטיני ועומד מנגד, אינו יכול להיות קצין. זו דרכנו, זה כוחנו כאן בהשוואה לאזור המורכב שבו אנו חיים".
בדבריו התייחס הרמטכ"ל לסערת דבריה של השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק, שהשוותה בין ראשי מערכת הביטחון שפרסמו הודעה נגד הפורעים היהודים ביו"ש ל"קבוצת וגנר" - ארגון שכירי הכרב שמרד ברוסיה. "כל מי שמשתלח בצה"ל נכון שיזכור: גם התנצלות עוקבת אינה מבטלת את הנזק הרב שנגרם", אמר רב-אלוף הלוי. "צה"ל פועל אך ורק לצורך ביטחון האזרחים, מכאן סמכותו. ההשתלחות במי שמקדישים את חייהם להגן, פוגעת בביטחון האזרחים". בניגוד לנתניהו וגלנט, הלוי לא התייחס לסוגיית הסרבנות.
בהכנת הכתבה השתתפה קורין אלבז-אלוש
פורסם לראשונה: 17:17, 28.06.23