כלי תקשורת בספרד ובאוקראינה דיווחו אמש (יום ב') כי טייס רוסי שערק בשנה שעברה עם מסוקו מצבא רוסיה נמצא מת במוסך תת-קרקעי בספרד. גופתו נמצאה בשבוע שעבר כשהיא מחוררת מכדורים. הטייס, מקסים קוזמינוב, ספג אחרי העריקה באוגוסט איומים על חייו, וקצינים בשירות המודיעין הצבאי הרוסי הצהירו מפורשות כי קיבלו הוראה לחסלו.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מקסים קוזמינוב טייס ש ערק ברח ל אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מקסים קוזמינוב טייס ש ערק ברח ל אוקראינה
נשיא רוסיה פוטין והטייס שערק קוזמינוב. "הזמין את האקסית, ואחר כך נורה"
( צילום: AP Photo / Dmitry Serebryakov / Jonathan NACKSTRAND / AFP)
קוזמינוב בן ה-28 ברח עם מסוק ה-Mi-8 בקיץ, בזמן משימת תובלה בין שני בסיסים של חיל האוויר הרוסי באזור הגבול עם אוקראינה, ונחת בשטח האוקראיני. בהמשך התברר כי תיאם את הבריחה מראש עם כוחות הביטחון האוקראיניים, וכי אשתו ובנו הוברחו מרוסיה עוד לפני כן. דווח כי בתמורה לכך שיברח עם המסוק הובטחו לו מאות אלפי דולרים.
אחרי בריחתו האשים קוזמינוב את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בביצוע רצח עם באוקראינה וקרא לחיילים רוסים נוספים לנהוג כמותו ולערוק. בעוד שקייב הציגה את עריקתו כראיה לצדקת דרכה, בתקשורת הרוסית הוצג קוזמינוב כבוגד שחטף מסוק רוסי. קצינים במודיעין הצבאי הרוסי (GRU) צולמו אשתקד מעידים שקיבלו הוראה להרוג אותו, והבטיחו שכך יהיה בסופו של דבר.
החיסול הזה הגיע כנראה ביום שלישי בשבוע שעבר, בעיירה ליד אליקנטה שבדרום ספרד, לשם עבר לאחרונה אחרי שמסיבה שאינה ידוע העדיף לעזוב את אוקראינה. בספרד חי קוזמינוב עם דרכון אוקראיני תחת שם בדוי, וזו גם הסיבה שעבר זמן עד שמשטרת ספרד הבינה כי הוא הנרצח: בתחילה חשדו החוקרים כי האירוע שבו נורה למוות קשור לכנופיות פשיעה, אבל בהמשך נחשפה זהותו האמיתית, ואז קיבלה הפרשה תפנית. בדיווחים הראשוניים על מציאת הגופה בשבוע שעבר דווח כי ההרוג הוא גבר בן 33, כך שייתכן כי גם גילו זויף.
2 צפייה בגלריה
מסוק Mi-8 של צבא רוסיה
מסוק Mi-8 של צבא רוסיה
מסוק Mi-8 של צבא רוסיה. העריקה תואמה מראש עם האוקראינים
(צילום: JetKat / Shutterstock.com)
לפי הדיווחים, על גופתו של קוזמינוב נמצאו פגיעות של יותר מ-10 קליעים. העיתון הספרדי "לה אינפורמסיון", שהיה הראשון לדווח על הרצח, ציין כי החוקרים מחפשים אחר שני חשודים שברחו מהמקום ברכב, וכי בהמשך נמצא הרכב שרוף בעיירה סמוכה.
באוקראינה מדווחים כי גם אחרי העריקה שמר קוזמינוב על קשר עם אנשים מחייו הקודמים, וייתכן כי הדבר סייע למתנקשים לאתר אותו. העיתון "אוקראינסקיה פרבדה" דיווח כי לפי מקור במודיעין האוקראיני, אחרי שעבר לספרד הזמין הטייס העריק את החברה שלו לשעבר למקום שבו השתכן, ואז הוא נורה למוות.
רוסיה אינה מקבלת רשמית את האחריות לחיסולו של קוזמינוב. יתרה מכך, בכלי תקשורת רוסיים הופצו בשעות האחרונות טענות שלפיהן ייתכן כי דווקא הביון האוקראיני חיסל את קוזמינוב, ממניעיו שלו.
פורסם לראשונה: 23:28, 19.02.24