13 חברי כנסת, בהם השרים עמיחי שיקלי ויצחק וסרלאוף, שיגרו אתמול (יום ו') מכתב חריג לראש השב"כ רונן בר, ובו דרשו להחזיר לתושבים ביהודה ושומרון לאלתר את כלי הנשק שהוחרמו מהם. המכתב נשלח לאחר שחלק מכלי הנשק נלקחו מהם בהוראת השב"כ, בניגוד להחלטת צה"ל שעם פרוץ המלחמה החל לחמש את תושבי היישובים והגבעות.
3 צפייה בגלריה
עודד פורר, יצחק וסרלאוף ואיתמר בן גביר
עודד פורר, יצחק וסרלאוף ואיתמר בן גביר
השר וסרלאוף. "אל תשאירו את הזירה ללא הגנה"
(צילום: רפי קוץ)
3 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי בכנס AJC
עמיחי שיקלי בכנס AJC
"זו חובת המדינה". השר שיקלי
(צילום: מוטי קמחי)
במכתב לראש השב"כ כתבו חברי הכנסת והשרים: "אנו פונים אליך בדחיפות לאחר שהתוודענו למספר מקרים חמורים בכמה יישובים, חוות וגבעות ביהודה ושומרון, שבהם נשקם הארוך של התושבים נלקח מהם. יש לציין כי את הנשק סיפק צה"ל כחוק לצורך הגנה אלמנטרית באותם מקומות בהתיישבות".
הח"כים והשרים טענו במכתבם כי בימים קשים אלה נוכח הציבור לראות עד כמה משמעותי הנשק האישי של התושבים ועד כמה הוא מגן עליהם ומציל חיים, והדגישו כי המגמה הכללית היא דווקא לחמש אזרחים כדי למנוע מראות קשים כמו בטבח של 7 באוקטובר: "אנו בימי לחימה, מלחמת קיום של להיות או לחדול. אל תשאירו את הזירה הקשה ביהודה ושומרון ללא הגנה. התושבים נאלצים להגן על עצמם, וזו חובת המדינה כלפיהם. אנו מבקשים להחזיר את הנשקים לאלתר. הכתובת על הקיר, ולא צריך לחכות לאסון כמו זה של 7 באוקטובר".
המכתב נשלח אתמול על רקע כמה מקרים שבהם נלקחו כלי נשק מתושבים בגבעות. כך למשל בגבעת גאולת ציון שבגוש שילה מסרה החטיבה כלי נשק לאחד מתושבי המקום לצורך הגנה על הגבעה, אך כעבור ימים אחדים הוא נלקח ממנו, לפי התושבים בהוראת השב"כ. בגבעת רמת מגרון שבבנימין התרחש מקרה דומה: נשק שסופק על-ידי החטיבה לאחד התושבים נלקח שעות מעטות לאחר מכן. חלק מתושבי הגבעות סיפרו גם שהם ביקשו לקבל כלי נשק, אך נבלמו.
3 צפייה בגלריה
ח"כ לימור סון הר מלך
ח"כ לימור סון הר מלך
ח"כ סון הר מלך. "קוראת לראש השב"כ להתעשת"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), שיזמה את המכתב, אמרה אתמול: "העובדה שגם אחרי הטבח המחריד בעוטף עזה יש מי שמסרב להרפות מהקונספציה שרואה במתיישבים אויב ובערבים פרטנר, היא בלתי נתפסת. אנחנו כעת במלחמת קיום, ומי שיעמוד בחזית האש ביהודה ושומרון יהיו הגבעות והיישובים המבודדים. הותרת התושבים בעת הזו ללא כלי נשק אחד אפילו להגנה עצמית היא פשע ממדרגה ראשונה. אני קוראת לראש השב"כ להתעשת ולהורות מיד על החזרת הנשקים".
מאז החלה המלחמה, אירעו לא מעט עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בשטחים פתוחים - אירועים שגרמו לנפגעים בשני הצדדים. שלשום למשל, הוכה בגרזן רועה צאן יהודי על ידי פלסטינים, ולפני כשבועיים נהרגו שלושה פלסטינים בעימותים בנימין.
"במקביל לפעילות בכל הגזרות ובכל חלקי הארץ, פועל השב"כ גם באיו"ש על מנת לשמור על הסדר והביטחון בגזרה", מסביר גורם ביטחוני. מאז החלה המלחמה יש בקרב מערכת הביטחון חשש מאירועי נקם של כמה קיצוניים בודדים שמאמינים כי המצב מייצר הזדמנות לפגיעה בערבים ברחבי הארץ בכלל וביו"ש בפרט. על פי נתוני מערכת הביטחון, מפרוץ המלחמה התרחשו תשעה אירועים של הצתות רכבים ועוד 48 אירועי אלימות נגד ערבים, רובם ביהודה ושומרון.
נזכיר כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס לנושא בנאום שנשא השבוע, ובו אמר כי בתום המלחמה יש לשאוף לאופק מדיני של קידום פתרון שתי המדינות - ולהקמת מדינה פלסטינית עצמאית. בהתייחס לאירועים שהתרחשו בשבועיים האחרונים ביהודה ושומרון אמר הנשיא כי "אלימות מתנחלים נגד פלסטינים חייבת להיפסק". בתגובה לכך, אמר יו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן, כי "'אלימות המתנחלים' היא פרי דמיונה של תעמולת שמאל סהרורי. היחידים שטובחים ורוצחים נשים וילדים הם מחבלי אש"ף וחמאס".
שב"כ מסר בתגובה: "מהלך חלוקת הנשקים ביהודה ושומרון בוצע בהיקפים רחבים. במקרים בודדים וחריגים ביותר החליטו גורמי הביטחון לשלול את היתרי הנשק לאלו המעורבים עדכנית, בזמן מלחמה, בפעילות טרור נגד פלסטינים חפים מפשע. פעילות זו מסלימה את המצב בשטח, גורמת לפיגועים נוספים ומפריעה לצה"ל ולשב"כ לסכל טרור פלסטיני. שב"כ פועל וימשיך לפעול למען ביטחון המדינה וביתר שאת בזמן מלחמה, לממש את מטרותיה ולהכריע את חמאס".