2 צפייה בגלריה
צעקות לעבר בנימין נתניהו בהר מירון לאחר האסון
צעקות לעבר בנימין נתניהו בהר מירון לאחר האסון
נתניהו בהר מירון לאחר האסון
(צילום: משה מזרחי)
ראש הממשלה בזמן אסון ההילולה במירון, בנימין נתניהו, זומן להעיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון שגבה את חייהם של 45 בני אדם. העדות תתקיים ב-20 ביולי. גם ראש המל"ל לשעבר, מאיר בן שבת, שהיה שותף בדיונים - זומן להעיד.
לפני כמה שבועות העיד שר הפנים לשעבר אריה דרעי כי הפעיל לחץ לאשר הילולה ללא הגבלה, לדרישת החרדים. כנציג חרדי בכיר בממשלה באותה עת, דרעי היה מעורב מאוד בדיונים שקדמו לאירוע, אף שמשרד הפנים, שבו כיהן אז כשר, לא הייתה נגיעה רשמית לנושא, וחברי הוועדה מתחו על כך ביקורת בכמה הזדמנויות.
2 צפייה בגלריה
אסון מרון
אסון מרון
האסון במירון
(צילום: גיל נחושתן)
בפתח דבריו פנה יו"ר ש"ס ליו"ר הוועדה, השופטת דבורה ברלינר, ואמר: "כבוד השופטת, אני לא רואה אותנו משני צדי המתרס. אני לא בא להתגונן או להציל את עצמי, אלא לעזור לכם". דרעי הגיב לעדויות על כך שיועצו הבכיר הפעיל לחץ על המשטרה כדי שתדון בקיום הילולה ללא הגבלת קהל, ואמר כי עשה זאת בשל רצונו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שרצה "להרגיע את החרדים" שזעמו על צמצום האירוע.

יו"ר ש"ס תקף בעדותו את עו"ד גליה קליין, היועצת המשפטית של המשרד לשרותי דת, שבעדותה טענה כי השתלט על ניהול ההילולה ודחק הצידה את השר שלה, האחראי הרשמי לה: "מ'שומרת סף' מצופה קצת לדייק. היא לא סיפרה לכם את האמת, שאני מוניתי לכך על ידי המדינה".
דרעי התייחס גם לטענתה של עו"ד קליין על כך שבהילולה בשנת 2020, שהתקיימה כמעט ללא קהל, אנשי לשכתו סידרו אישורי כניסה לאתר לידוענים המקורבים להם, ובראשם הזמר עומר אדם. "זו חוצפה ורשעות, אין בזה שום בסיס", אמר יו"ר ש"ס. "ביום שזה פורסם בתקשורת כמעט פיטרתי את המפיק. הוא האשים את השוטרים שבתמורה לסלפי עם אדם נתנו לו להיכנס". לדבריו, אפילו לעצמו לא דאג לכרטיס כניסה להילולה. "בושה לעמוד כאן ולומר דבר כזה כשכל עם ישראל רואה", אמר. "זה פגע בי מאוד".
ימים ספורים לפני שדרעי העיד בוועדה, העיד בפניה השר לביטחון הפנים לשעבר, אמיר אוחנה, שהיה שותף מרכזי בהחלטה שלא להגביל בהילולה את כמות הקהל. במהלך עדותו אמר אוחנה לשופטים, על רקע הטענות לשיקולים פוליטיים באישור ההילולה, כי "לצערי הרב, אתם יודעים מעט מאוד". הוא הוסיף כי "החשש האמיתי לפני האירוע היה הטריבונות, זה נראה מפחיד אבל כך זה מתקיים כל שנה".
אוחנה התייחס בתחילת עדותו לרקע שבו אושרה ההילולה: הגבלת ההתקהלות ששררה במשך תקופה ארוכה לאור מגבלות הקורונה, ההפגנות בבלפור, התפילות במסגד אל-אקצא בהשתתפות מאות אלפים ועוד. "ניסיתי להיות קשוב מאוד לציבור החרדי", אמר. "לפני ההילולה התכנסו כל ראשי הרשויות החרדיות איתי, שזה אירוע תקדימי, והביאו את רחשי לב הציבור. בעת ההיא התחלואה גוועה, והציגו בפניי נתונים שקשה להתווכח איתם. הם שאלו אותי איך מדי שישי מתכנסים עשרות אלפים בהר הבית, וגם על ההפגנות בבלפור. הם שאלו אותי איך יוכלו להגיד לציבור שלהם לא להגיע למירון".
בהמשך, תיאר כיצד דרעי ביקש בפניו שיצטרף לעמדתו לקיים את ההילולה ללא מגבלה. "הסכמתי", אמר אוחנה. "המשטרה לא יודעת אם כדאי לקיים אירוע עם מספר מוגבל של משתתפים, כי במצב כזה יכולות להיות המון בעיות. המשטרה לא יודעת לקיים אירוע בצורה בטוחה שבו היא צריכה לבחור מי יבוא ומי לא. ידעתי לומר שעם החיסונים, ירידה בתחלואה בכל המדדים, אין סיבה שההר לא יהיה כמו בכל שנה".