1 צפייה בגלריה
כוכבה לוי
כוכבה לוי
שכנעה את המחבלים לחלץ את אחד הפצועים בפיגוע. כוכבה לוי
(באדיבות המשפחה)
אסנת כהן (56), בתה היחידה של כוכבה לוי, מתקשה להאמין שסוף סוף זוכה אמה להערכה ולכבוד שלהם הייתה כה ראויה. "לא חשבתי שיגיע היום הזה", היא אומרת, "במשך כל השנים האלה, מה שקרה ב'סבוי' היה נושא שלא מדברים עליו".
שלוש שנים אחרי שהלכה לעולמה, נראה שגיבורה חדשה נולדה. כוכבה לוי, מי שתיווכה בין המחבלים לכוחות הביטחון בפיגוע במלון סבוי בשנות ה-70 בזכות העובדה שידעה ערבית, מי שהצליחה לשכנע את המחבלים לשחרר את אחד הפצועים, סחבה אותו על גבה ומסרה אותו לכוחות הביטחון, ובמקום להציל את עצמה ולהימלט, חזרה כבת ערובה למלון כדי להציל אחרים. בפיגוע הקשה נהרגו שמונה מבני הערובה ושלושה לוחמי צה"ל. חמישה בני ערובה, בהם גם כוכבה, חולצו בשלום.
למרות האומץ שהפגינה, היא לא זכתה להוקרה, אלא להשמצות. שמה הוכפש ובעיתונות דווח כי היתה יצאנית, על אף שמדובר בשקר מוחלט. יצחק רבין אף הכתיר את אבי עזיקרי, הגבר עמו שהתה לוי בבית המלון ולא עשה דבר, בתואר "גיבור".
כעת, באיחור של 47 שנה, בעקבות סרטה של זהר וגנר "סבוי" (ששודר בכאן 11) המביא את סיפורה של לוי, קמה מחאה בקרב בנות משפחתה וארגוני נשים בדרישה להנציח אותה במרחב הציבורי בקריאת רחוב, גינה או ספרייה עירונית על שמה. אחותה, אביבה דייזי כהן, אמרה כי היא מקווה שנכדיה יזכו לראות את סבתם מונצחת כגיבורה, אחרי כל השנים הקשות שעברה. "היה עליה עליהום נוראי, ממש מיררו את חייה", היא אומרת. "היו גם חברים שניתקו איתה קשר. יש לנו אמנם תחושת החמצה שהיא לא זכתה לראות את שמה מטוהר, אבל מכיוון שאי-אפשר להשיב אותה לחיים, יש נחמה בכך שהיום רואים אותה סוף סוף באור אחר".
הסרט, היא מספרת, הוביל לשינוי המיוחל. "את מה שכולם רואים, אני ראיתי וידעתי בזמן אמת ובגלל זה כל כך כעסתי. כעסתי על פרס ועל רבין ועל השוביניזם והגזענות שהיא ספגה. אחותי לא החזיקה את דגל הפמיניזם אבל היא היתה אישה שעומדת על שלה ואומרת את דעתה". עכשיו היא מקווה שבעיריית תל אביב יקראו ספרייה על שמה. "היא תמיד חלמה ללמוד ספרות, העברית שלה היתה רהוטה והיא כתבה ספר ומאוד אהבה לקרוא".
שולה קשת, מנכ"לית תנועת "אחותי" וחברת מועצה מטעם סיעת "אנחנו העיר" אמרה כי תפנה לעירייה בדרישה להנציח את לוי. "יש לטהר את שמה מכל השקרים שנאמרו אודותיה", הדגישה. "כשמדובר בנשים מזרחיות, אנחנו עדות להצטלבות של גזענות וסקסיזם ביחס כלפיהן בישראל ובמקרה של כוכבה ז"ל זה בולט במיוחד".
גם בפרויקט "רחוב משלה" שיזמה הפעילה החברתית יעל שרר לפני שבע שנים, היא דרשה לקרוא רחוב על שם לוי. "הקריאה עדיין עומדת בעינה", היא אומרת. "הגיע הזמן לתקן את העוול ההיסטורי".
מעיריית תל אביב נמסר: "על-פי הנוהל, יש לחכות חמש שנים מפטירתה של אישיות כדי לדון בהנצחתה. כוכבה לוי ז"ל נפטרה ב-2019, נשמח לסייע בבוא העת ולבחון את הבקשה".