1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה נתניהו ויו"ר ש"ס דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במפלגת ש"ס דוחפים לקדם "חוק דרעי 2", שיאפשר ליו"ר המפלגה ח"כ אריה דרעי לחזור לכהן בתפקידי שר הבריאות ושר הפנים בממשלה למרות פסילת כהונתו בבג"ץ, כבר ביום רביעי במליאת הכנסת. המכשול: בליכוד מבקשים להמתין לתחילת החקיקה הפרטית בכנסת בעוד כשבוע וחצי.
כדי לקדם את החוק שיעקוף את פסיקת בג"ץ, הוא נדרש להגיע קודם לכן לאישור בוועדת הכנסת - שם יקבל "פטור מחובת הנחה", הליך מזורז שנועד לדלג על השלב שבו כל הצעת חוק חדשה צריכה להמתין 45 ימים על שולחן הכנסת טרם קידומה.
גורמים פוליטיים בליכוד הבהירו לאנשי ש"ס כי יש צורך לחכות, משום שמבחינת הנראות - המהלך של קידום הצעת החוק הפרטית בעניינו של דרעי בלבד לא יתפרש טוב, בשעה שבמליאה עדיין לא מתקיימות הצבעות על הצעות חוק פרטיות.

לפי סיכום בין הקואליציה לאופוזיציה בישיבת נשיאות הכנסת בשבוע שעבר, הצעות חוק פרטיות יובאו לדיון רק ב-15 בפברואר, לאחר שבקואליציה ישלימו את החקיקה הדחופה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים ועוד חוקים שצריכים לעבור אישור מחדש לפני שתוקפם פג.
במסגרת הניסיון לרצות את ש"ס ולקדם בכל זאת את "חוק דרעי 2" באופן חריג, שוגרה הצעה חריגה לאופוזיציה להגיע להסכמות. לפי ההצעה שהועברה, בקואליציה יאפשרו לארבעה חוקים של האופוזיציה לעבור בקריאה טרומית ושניים מהם יקבלו "פטור מחובת הנחה" תמורת העובדה שהאופוזיציה תאפשר לקואליציה לקדם שני חוקים.
בקואליציה לא הבהירו איזה חוקים בכוונתם לקדם במסגרת דיל שכזה, אולם נציגת האופוזיציה ח"כ מרב בן ארי (יש עתיד) השיבה בשלילה להצעה והבהירה שבכל מקרה אין על מה לדבר.
ההכרעה בעניין לוחות הזמנים של "חוק דרעי 2" תתקבל מחר במסגרת ישיבת ראשי הקואליציה.

העברת החוק הפרסונלי הראשון - והפיטורים

בדצמבר האחרון אישרה מליאת הכנסת ברוב של 63 תומכים מול 55 מתנגדים את "חוק דרעי 1", שהיה אמור לאפשר ליו"ר ש"ס להתמנות כשר בממשלה אף על פי שהוטל עליו מאסר על-תנאי בעת הרשעתו בעבירות מס. ואולם, בהמשך בג"ץ קבע ברוב של 10 מול 1 כי דרעי פסול מלכהן כשר עקב "חוסר סבירות קיצוני". בעקבות כך נאלץ ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר אותו מהממשלה.
לפי ההערכות, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תאמר ש"חוק דרעי 2" אינו חוקתי ותציע לכנסת לא לאשרו. אם החוק יעבור בכל מקרה, צפוי להתחולל שוב משבר חוקתי בסוגיה: בהרב-מיארה לא צפויה להגן עליו בבג"ץ במקרה ויוגשו עתירות נגד חוקתיות החוק.