מחלקת המדינה האמריקנית טוענת כי בשנים האחרונות שילמה רוסיה מאות מיליוני דולרים לפוליטיקאים ולמפלגות ברחבי העולם, במטרה להגדיל את השפעתה ואת התמיכה בה בזירה הבינלאומית. לפי המודיעין האמריקני, משנת 2014 מוסקבה העבירה בחשאי סכום כולל של יותר מ-300 מיליון דולר לפוליטיקאים, מפלגות, מועמדים בבחירות ובכירים אחרים ביותר מ-20 מדינות.
במברק שעליו חתם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לא ציינה מחלקת המדינה את שמות המדינות והפוליטיקאים, אך הדגישה כי ארה"ב מעבירה מידע מסווג לכמה מדינות. מדובר בניסיון נוסף של ממשל ביידן לחשוף מידע מודיעיני על שאיפותיה הפוליטיות והצבאיות של רוסיה. קהילת המודיעין והממשל של הנשיא ג'ו ביידן האשימו את רוסיה בהתערבות במערכות הבחירות ב-2016 וב-2020.

2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
פוטין וביידן. ארה"ב האשימה אותו בהתערבות בשתי מערכות הבחירות האחרונות
(צילום: AP, רויטרס)
ארה"ב מעריכה שהניסיונות להשפיע על פוליטיקאים ומפלגות בעולם יימשכו בחודשים הקרובים - בזמן שרוסיה ממשיכה להילחם בהשפעות הסנקציות שהוטלו עליה אחרי שפלשה לאוקראינה.
גורם אמריקני בכיר, ששוחח עם עיתונאים וביקש להישאר בעילום שם, סירב לומר כמה כסף השקיעה רוסיה באוקראינה: נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ואנשיו מאשימים כבר זמן רב את פוטין בהתערבות במערכת הפוליטית במדינה. הגורם האמריקני דחה את ההשוואה בין הפעילויות של רוסיה לתמיכה שמעניקה ארה"ב לתקשורת וליוזמות פוליטיות ברחבי העולם.
לדברי הגורם, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין השקיע סכומי עתק כדי לבצע מניפולציות "מתוך" המדינות הדמוקרטיות. הגורם האמריקני ציין כי חוץ ממערכות הבחירות בארה"ב עלו טענות להתערבות רוסית גם במערכות הבחירות האחרונות שהיו באלבניה, בוסניה-הרצגובינה ומונטנגרו.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנס כלכלי בעיר ולדיווסטוק במזרח הרחוק של רוסיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנס כלכלי בעיר ולדיווסטוק במזרח הרחוק של רוסיה
ארה"ב מאשימה: פוטין רוצה לחבל בדמוקרטיות "מבפנים"
(צילום: AP)
ההחלטה האמריקנית לפרסם את המברק הדיפלומטי היא יוצאת דופן. המברק נשלח אתמול לשורת שגרירויות וקונסוליות אמריקניות ברחבי העולם – כולל נציגויות באירופה, אפריקה ודרום-אסיה.
הממשל בוושינגטון הגדיר את המברק כ"רגיש" וככזה שלא מיועד למדינות זרות, אך עם זאת המברק לא היה מסווג וכלל שורת סעיפים שעוסקים בהתערבות רוסית במדינות זרות. הדיפלומטים האמריקנים נדרשים להעלות את הסעיפים הללו בשיחות עם הממשלות במדינות שבהן הם נמצאים.
בהתייחסות לגורמים שקיבלו כסף מרוסיה אמר הגורם האמריקני: "אנחנו מזהירים את המפלגות והמועמדים האלה שאם הם קיבלו בחשאי כסף מרוסיה, אנחנו יכולים לחשוף את זה – וכך נעשה".