איוב אל-זיאדנה לא יודע איך יגיע לשיעור הקרוב ביום שני אחרי שסטודנטית שלומדת איתו כינתה אותו מול כולם "ערבי מסריח" במהלך הרצאה בזום, והמרצה בחרה להתעלם. "לא ציפיתי להתנהגות שכזאת", סיפר היום (שבת) ל-ynet. "הייתי בהלם טוטלי, לא הבנתי איך אני אמור להגיב לאמירה שכזאת. ישבתי המום עד שעיכלתי את מה שקרה", אמר אל-זיאדנה, בן 36 מרהט שנמצא בשנה השלישית ללימודי התואר הרב-תחומי במכללת אחוה.
"שעתיים אחרי המקרה צפיתי שוב בהקלטה ואת המרצה שניסתה להסתיר את זה שהדברים בכלל נאמרו. גם הסטודנטים שתקו בהתחלה, ואם לא הייתי פותח את הפה - היו ממשיכים ככה, כאילו שזה נורמלי להגיד דבר כזה", ציין. "הרי המרצה היא זו ששאלה את הבחורה שקראה לי ערבי מסריח 'מה מעצבן אותך?'. אף פעם לא חשבתי שזה יקרה לי בלימודים. אני לומד איתם כבר שלוש שנים, הייתי בשוק". במכללה הביעו זעזוע מהמקרה והודיעו כי הסטודנטית תעלה לוועדת משמעת וכי הנהלים חודדו מול המרצה.
2 צפייה בגלריה
איוב אלזיאדנה
איוב אלזיאדנה
איוב אל-זיאדנה
כאמור, בפתח הקלטת ההרצאה נשמעת המרצה מדברת על נושא הלימוד, ולפתע אחת הסטודנטיות אומרת: "מעצבן אותי". המרצה תהתה בפניה מה מעצבן אותה, והיא השיבה: "הנה, הערבי המסריח". המרצה נשמעה כשהיא אומרת לה: "את... אני משתיקה אותך", ובתגובה אמרה לה סטודנטית ערבייה: "למה? היא לא מתחשבת שיש כאן מהמגזר הערבי". המרצה ציינה בפניה ש"היא לא התכוונה".
בהמשך הוויכוח נשמעת הסטודנטית הערביה תוהה: "מה זה ערבי מסריח? למה היא אמרה ככה?", והמרצה משיבה לה: "אני השתקתי. לא שמעתי מה היא אמרה". אל-זיאדנה התערב בדיון ואמר: "מישהי אמרה ערבי מסריח. אני ערבי מסריח? זה לא נעים, גועל נפש". המרצה השיבה לו: "אתה ממש לא", ולדיון הצטרפה סטודנטית יהודייה: "אל תתייחס לכל מילה. מישהו אמר לי שאני מרוקאית מסריחה. הכול בסדר, תירגע".
המרצה שבה וחזרה על הטענה לפיה היא השתיקה ולא שמעה את דבריה של הסטודנטית, והסטודנט שלעברו הופנו הדברים אמר: "זה מוקלט, ואני אקח את זה לבית משפט. אנחנו רוצים לדעת מי אמר את זה". סטודנטית נוספת שהזדהתה כיהודייה אמרה: "אני שמעתי את זה ואני חושבת שהסטודנטית שאמרה את זה צריכה להתנצל. אני אומרת כיהודייה גאה שאם הסטודנטית לא תתנצל עכשיו אנחנו לא ממשיכים את השיעור. אם מישהו היה פה אומר יהודי מסריח..". אל-זיאדנה הוסיף: "זה באמת לא יפה. אני יושב ואז אומרים עליי ערבי מסריח".
אל-זיאדנה ציין כי נשיאת המכללה, פרופ' יפעת ביטון, התקשרה אליו לפני כניסת השבת וגינתה את האירוע - וכך גם סטודנטים אחרים שיצרו איתו קשר כדי לחזקו. "הסטודנטית התנצלה וטענה שזאת לא היא, אבל פניתי לעורך דין שיכין בימים הקרובים את התביעה. אלה דברים שלא יכולים ולא צריכים לעבור על סדר היום".
2 צפייה בגלריה
מכללת אחוה
מכללת אחוה
מכללת אחוה
(צילום: אדי ישראל)
מעמותת יוזמות אברהם נמסר בעקבות האירוע כי "תקריות גזעניות מסוג זה מדגישים את החשיבות של טיפול ביחסי יהודים-ערבים בקמפוסים. מעבר לטיפול באירוע הספציפי, על המכללה, וכל המסודרות האקדמיים בישראל, לפעול באופן אקטיבי לשפר את היחסים בין סטודנטים יהודים וערבים, ובכלל זה לקדם פרקטיקות של למידה משותפת בקבוצות קטנות ומגוונות". ח"כ מאזן גנאים פנה לנשיאת המכללה וביקש ממנה לנקוט את כל ההליכים שעומדים לרשות המכללה נגד אותה סטודנטית, ולפעול כדי למנוע כי מקרה כזה לא יחזור על עצמו.
ממכללת אחוה נמסר בתגובה לפרסום הקלטת השיעור כי "בשיעור שנערך בשישי בצהריים התרחש אירוע חמור ביותר בו סטודנטית העירה הערה גזענית לסטודנט מהחברה הבדואית בכיתתה. אירוע זה מזעזע את המכללה, מנוגד לרוח אחוה ואנו מצרים עליו מעומק לבנו. במכללת אחוה לומדים שנים רבות יחד ובשותפות מלאה סטודנטים מאוכלוסיות מגוונות והמכללה מקדמת אהבת אדם, שוויון ואחוה.
"עם היוודע האירוע, פעל הסגל הבכיר של התכנית, יחד עם נשיאת המכללה לטיפול מיידי באירוע החמור. הנשיאה שוחחה באופן אישי עם הסטודנט עוד בשישי בערב, הביעה בפניו את צערה העמוק והתנצלה על שספג הערה כה גזענית ומשפילה במסגרת אקדמית האמורה להיות מוגנת ושוחרת-דעת. במקביל, שוחחה ראש חטיבת הלימודים עם המרצה, אשר תגובתה לא הלמה את חומרת האירוע, וחידדה עמה נהלים לגבי התנהגות המצופה ממרצה הנתקלת באירוע פוגעני כזה בעתיד. סטודנטים יהודים שהיו בשיעור מחו על האמירה הקשה והסטודנטית שקיללה אף התנצלה. עם זאת, המכללה מגלה אפס סובלנות להתנהלות גזענית, וכבר אתמול הודיעה לסטודנטית כי היא תועלה לאלתר לוועדת משמעת בגין התנהגותה החמורה".
עוד נמסר מהמכללה: "בשיחת הנשיאה עם הסטודנט הועבר מסר זה, ומיד עם צאת השבת יעודכנו כלל הסטודנטים והסגל באירוע החמור. בתוכנית הלימודים במכללה תבוצע השבוע למידה של הסטודנטים בעניין ויחודדו הנהלים והטמעת ערכי השוויון עליהם מושתתת המכללה משך עשרות שנות פעילותה". במכללה ציינו כי הביעו זעזוע מהמקרה.