מבצע "אושן": מאות שוטרים מהמחוז הצפוני של המשטרה פשטו הבוקר (יום ג') על בתיהם של לפחות 64 סוחרי נשק, שנחשבים מהגדולים בישראל, ולפחות עוד 14 מעצרים צפויים בהמשך. למבצע קדם גיוס של סוכן סמוי - עבריין שחצה את הקווים, שבמשך שנה ביצע עשרות עסקאות עם 78 סוחרים.
במסגרת הפשיטה, שהיא מהגדולות שהיו בכל הנוגע לסוחרי נשק בתולדות המשטרה, נתפסו רובים, אקדחים ואמצעי לחימה אחרים - כמו מאגים ומקלעי בראונינג - שכל אחד מהם נמכר בעשרות אלפי שקלים. בין היישובים מהם נעצרו החשודים: טמרה, שפרעם, עוספיה, נצרת וכאבול - שם אותרו אב ושלושת בניו, שפתחו עסק משפחתי לסחר בנשק בלתי חוקי.
3 צפייה בגלריה
כלי הנשק שנמצאו בפשיטה
כלי הנשק שנמצאו בפשיטה
כלי הנשק שאותרו במבצע "אושן"
(צילום: דוברות המשטרה )
מדובר באחת מהפעלות הסוכן הגדולות בתולדות המשטרה. בסך הכול, הסוכן רכש מהעבריינים קרוב ל-70 כלי נשק, מטעני חבלה וטילי לאו. הסוכן הוא עבריין שהוגדר "שובר שוויון" וגויס עוד לפני כשנה, בתקופת כהונתו של מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, על-ידי המחוז הצפוני בפיקודו של ניצב שמעון לביא.
לפי המשטרה, בפעילות הסמויה נתפסו בין היתר 40 רובים, 13 אקדחים, שני מקלעים ושני מטעני חבלה עם מערכת הפעלה סלולרית שהיו מוכנים להפעלה. הסוכן פעל תחת כיסוי של חייל בארגון פשע שמספק נשק ל"בוסים" הגדולים. בשנה האחרונה הוא ביצע עשרות עסקאות נשק תחת עיני בלשי הימ"ר, ורכש מסוחרי הנשק הכבדים ביותר בצפון כלי נשק בעשרות אלפי שקלים ליחידה. המאג, למשל, מוערך בכ-180 אלף שקלים, וכל רובה סער בין 50 ל-100 אלף.
3 צפייה בגלריה
כלי הנשק שנמצאו בפשיטה
כלי הנשק שנמצאו בפשיטה
(צילום: דוברות המשטרה )
הפעילות הסמויה נחשפה הבוקר בהשתתפות בכירי המשטרה והשר לביטחון פנים עמר בר-לב. מאוחר יותר היום בנצרת יתכנסו בכירי המחוז הצפוני של המשטרה וראשי רשויות המגזר הערבי בצפון לכנס בנושא ההתמודדות עם הפשיעה בחברה הערבית ותופעת הנשק הבלתי חוקי. למקום יגיעו גם המפכ"ל יעקב שבתאי, השר בר לב וסגנו יואב סגלוביץ.
לדבריו של ניצב שמעון לביא, "זו מלחמה של ממש על עתיד החיים היום יומיים של כל אזרחי המדינה וביטחונם האישי, זו מלחמה נגד חדירת השפעת גורמים עבריינים על הרשויות המקומיות המנסים ומצליחים לשים יד על כספי הציבור, זו מלחמה כנגד סחיטה של בעלי עסקים במגזר הפרטי".
"יש פה ארגונים שמנסים לקחת נתח מחלק משמעותי של הפעילות הכלכלית במדינה, ציבורית ופרטית", הוסיף. "זה מסתכם בסכומי כסף עצומים ואם לא נמשיך ונפעל לחסל אותם - הם ילכו ויתחזקו. אסור שהפשע ישתלם", הבהיר לביא, "חייבים להמשיך לפעול ביתר עוצמה ולהגביר את הלחץ על העבריינים".
3 צפייה בגלריה
שמעון לביא
שמעון לביא
"מלחמה של ממש על עתיד החיים". לביא
(צילום: אלעד גרשגורן)
בחודש ינואר חשפה המשטרה את פעילותו של הסוכן "ג'קה", שהוביל למעצרם של 34 חשודים בסחר בנשק ובסמים ביישובי הצפון בתום שנה של פעילות. הסוכן הופעל על ידי היחידה המרכזית במחוז צפון, ופעל בקרב סוחרים בדיר אל-אסד, נצרת, ריינה, שפרעם וכרמיאל.
בין העצורים אז היו קצין שהשתחרר מצה"ל לפני שלוש שנים ובעלי עסקים ומקצועות נורמטיביים, כגון ספרים, מאמן כושר, מנהל משמרת במפעל ומסגרים. במסגרת פעילותו רכש הסוכן חמישה אקדחים, שלושה תתי-מקלע מסוג "קרלו" ושני רימוני רסס מחשודים בסחר בנשק. כמו כן, קנה כמויות גדולות של סמים מסוג קוקאין, mdma, כדורי אקסטזי ואמפיטמין. בפעילות אותר גם נשק שעל פי החשד שימש בירי לעבר שוטרים בניידת בדיר אל-אסד לפני כשנה.