מהומה התפתחה במליאת הכנסת הערב (רביעי) בתום ההכרזה על תוצאות ההצבעה שבה נבחרה ח"כ קארין אלהרר לוועדה לבחירת שופטים. ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית צעקה לעבר חבריה בקואליציה: "בושה, תתביישו לכם". חברי האופוזיציה צעקו במליאה "יש".
ח"כ טלי גוטליב מהליכוד, שהתמודדה על מקום בוועדה, האשימה את חברי הקואליציה גם היא: "לא רציתי להיות צודקת אבל צדקתי. קואליציה עם 64 מנדטים לא השכילה לבחור שני נציגים מטעמה. חברי קואליציה הצביעו לנציגת האופוזיציה. אוי לבושה".
4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
ח"כ גוטליב: "חברי קואליציה הצביעו לנציגת האופוזיציה, אוי לבושה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
ח"כ אלהרר נבחרה בפער של שני קולות בלבד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פרסום התוצאות הדרמטיות בהצבעה החשאית בכנסת ארך יותר משעתיים, בשל בקשת נציג הליכוד לערוך ספירה חוזרת. הספירה נעשתה שלוש פעמים, בגלל התוצאה הצמודה שבה נבחרה קארין אלהרר (בפער של שני קולות בלבד).
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את חברי הליכוד עקב בחירתה של אלהרר כנציגה, ואמר כי "העובדה שמקצת מחברי הליכוד הצביעו נגד עמדת הקואליציה מטרידה מאוד ומעלה סימן שאלה גדול האם כל חברי הליכוד מחויבים לרפורמה המשפטית". בן גביר קרא "להביא באופן מיידי להצבעה בקריאה שניה ושלישית את החוק לשינוי הרכב הועדה למינוי שופטים", וציין: "בהצבעה גלויה נראה האם הליכוד כולו מחויב לימין או לא".
ח"כ חנוך מיליביצקי (הליכוד) מצוות השיחות בבית הנשיא, אמר מחוץ למשרד ראש הממשלה כי "נגמר הסיפור". לדבריו, "כול הגיבורים מאחורי הפרגוד יעמדו עכשיו מול ציבור הימין. צריך להביא את הרפורמה ולתת לאותם גיבורים להראות שהם מצביעים נגדה". מיליביצקי תקף את חברי מפלגתו: "זה ברור שיש התחשבנות פנימית בתוך הליכוד וזה בושה וחרפה. נגמרו ההתניות - נעשה מה שאנחנו חושבים שנכון לעם ישראל".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נואם בטקס יחידות מילואים מצטיינות לשנת תשפ"ג
נשיא המדינה יצחק הרצוג נואם בטקס יחידות מילואים מצטיינות לשנת תשפ"ג
"המחלוקת הפוליטית מסוכנת ומאיימת לקרוע את ישראל מבפנים". הרצוג
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית אמרו אחרי פרסום התוצאות כי "היום התבהר שנתניהו מנסה להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים ולמנות שופטים שפוטים בין אם דרך לשכת עורכי הדין או בדרך החקיקה. אנחנו נילחם בו בכל זירה וננצח. ישנן קריאות ספונטניות להגיע הערב לקפלן". לדבריהם, "למי שעוד היה ספק, אין מה לנהל מו"מ עם נתניהו כשחרב הדיקטטורה מונחת על הצוואר, על לפיד וגנץ לצאת מהשיחות ולהודיע שלא ינהלו כל מגעים עם נתניהו או נשיא המדינה עד שלא ייגנזו כל 189 חוקי הדיקטטורה המונחים כעת על שולחן הכנסת".
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר בטקס אות הנשיא למתנדב כי "בשבועות האחרונים עסקנו במלאכת מורכבת ביותר של גישור וחיבור - שנועדה לאחות את אחד השסעים העמוקים ביותר שידעה החברה הישראלית מימיה". לדבריו, "זה לא סוד שהמחלוקת הפוליטית מסוכנת, ומאיימת לקרוע את ישראל מבפנים. היא אתגר אמיתי ומוחשי ביותר לחוסן הלאומי שלנו.
מתוך העיסוק הקדחתני הזה בחתירה לאחדות אנחנו רואים את האירוע הזה, שבו מופנים הזרקורים למתנדבים, ככיתת אמן שבה אנחנו לומדים מכם שיעור במלאכת החיבור והאיחוי", הוסיף הרצוג. "ליבת העשייה שלנו כאן בבית הנשיא תמשיך לעסוק בכל הכוח בקידום היכולות לנהל שיח, להתווכח, ולנהל את המחלוקות בתוכנו באופן ראוי ובונה".
4 צפייה בגלריה
הצהרתו יאיר לפיד לאחר התוצאות בבחירת אלהרר לועדה לבחירת שופטים
הצהרתו יאיר לפיד לאחר התוצאות בבחירת אלהרר לועדה לבחירת שופטים
לפיד: "נתניהו רמאי וחלש"; גנץ: "ראש הממשלה הולך נגד המדינה"
(צילום: גיל יוחנן )
ראש האופוזיציה יאיר לפיד נשא הצהרה מיוחדת בעקבות בחירתה של חברת מפלגתו יש עתיד, קארין אלהרר, לנציגת הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. הוא בירך אותה, והוסיף: "יש נציגה בוועדה לבחירת שופטים, אבל אין ועדה לבחירת שופטים. נתניהו מנע היום את הקמתה, ושם קץ להעמדת הפנים שפניו להידברות. נתניהו פעם היה רמאי וחזק, עכשיו הוא רמאי וחלש. הוועדה לא הוקמה, האיום על הדמוקרטיה לא הוסר. נתניהו ידע בדיוק את ההשלכות. הן הובהרו לו בידי הנשיא וגם בידינו. בלי ועדה לבחירת שופטים, לא נגיע לבית הנשיא. אין וועדה – אין שיחות".
גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא דברים בהצהרה המשותפת עם לפיד, והצטרף להודעתו על השהיית שיחות הפשרה בבית הנשיא - עד אשר לא תוקם הוועדה לבחירת שופטים באופן מלא. "מה שקרה כאן היום – הוא שראש הממשלה החליט ללכת נגד המדינה. בחמש מילים: בנימין נתניהו נגד מדינת ישראל. ניסה ונכשל. אני מברך את חברי הכנסת האחראים שהביאו לבחירה הנכונה. אני מבקש לברך את קארין אלהרר שנבחרה לנציגה בוועדה לבחירת שופטים ואת פנינה תמנו שטה שנבחרה לנציגה בוועדה לבחירת דיינים. אני בטוח ששתיהן יעשו עבודה מצוינת".
גנץ הוסיף: "לצד זאת, אני מוטרד משום שנתניהו קרס. נתניהו נכנע לקיצוניים. נכנע לשורפי האסמים שרוצים לפרק את החברה הישראלית. ההתנהלות שלו מעלה סימן שאלה גדול על שיקול הדעת שלו בנושאים הרי גורל. מעלה שאלה לגבי היכולת שלו לשלוט בקואליציה ולעמוד בסיכומים. במצב העניינים הנוכחי, שאין ועדה מתפקדת כפי שמתחייב – אין טעם בקיום שיחות בבית הנשיא. אני מדגיש – אנחנו לא נכנסנו לשיחות בשביל נתניהו, אלא למרות נתניהו. נכנסנו אליהן למען מדינת ישראל. כפי שאמרנו מההתחלה - הוועדה לבחירת שופטים היא אבן הראשה. עד שלא נסדיר את הסוגייה הזו, לא יהיו הסכמות על שום נושא, ואכן – לא היו הסכמות בשום נושא".