מסלול תעופה חדש נבנה באי געשי בים האדום - מול חופי תימן, כך עולה מתמונות לוויין חדשות שמתפרסמות הבוקר (שני) בסוכנות הידיעות AP. לפי הדיווח, ככל הנראה מדובר בפרויקט של כוחות המתנגדים לארגון הטרור החות'י.
המסלול באי זוקאר מהווה חוליה נוספת ברשת של בסיסים ימיים ואוויריים באחד האזורים החשובים ביותר לשיט הבינלאומי, שבו החות'ים כבר תקפו יותר מ-100 ספינות, הטביעו ארבע מהן והרגו לפחות תשעה ימאים במהלך השנתיים שמאז פרוץ המלחמה.
המתקן החדש עשוי להעניק לכוח צבאי אפשרות לבצע סיורי אוויר ומעקב מעל הים האדום, מפרץ עדן ומיצר באב אל-מנדב - מעבר ימי אסטרטגי וצר המחבר בין שני נתיבי השיט מול חופי אפריקה וחצי האי ערב.
עם זאת, כך נכתב ב-AP, לא ברור בשלב זה מה עשוי להוביל לשימוש במסלול במסגרת מבצע צבאי. איחוד האמירויות, שבנתה מסלולים נוספים באזור, לא השיבה לפניית סוכנות הידיעות לקבלת תגובה. כך גם הכוחות המתנגדים לחות'ים בתימן - המפולגים ביניהם בשל אינטרסים מנוגדים ושאינם מצליחים לפתוח במתקפה מתואמת נגד ארגון הטרור, גם לאחר מתקפות אוויר אינטנסיביות של ארה"ב וישראל שכוונו נגדו.
3 צפייה בגלריה


"לא ניתן לשלול אפשרות של מתקפה תימנית חדשה נגד החות'ים". הפגנה של החות'ים בתימן
(צילום: Mohammed HUWAIS / AFP)
בחודשים האחרונים הצליחו הכוחות האנטי-חות'יים ליירט יותר ויותר משלוחים שהיו בדרכם אל החות'ים - דבר שנוכחות באי זוקאר עשויה לתרום לו. אליאונורה ארדמני, אנליסטית במכון האיטלקי ללימודים מדיניים בינלאומיים שחוקרת את תימן זה שנים, אמרה כי "לא ניתן לשלול אפשרות של מתקפה תימנית חדשה נגד החות'ים, בתמיכת הקואליציה בהובלת סעודיה, אם כי איני רואה זאת מתקרב בעת הנוכחית".
לדבריה, "לדעתי יש נקודה חשובה יותר בכל הנוגע להתחזקות בזוקאר: המאבק בפעילות ההברחה של החות'ים, ובפרט בכל הנוגע להברחות נשק".
כל הדרכים מובילות לאמירויות
תצלומי לוויין של חברת Planet Labs PBC, שנותחו בידי AP, מראים את בנייתו של מסלול באורך כמעט 2,000 מטרים באי - כ-90 קילומטרים דרום-מזרחית לעיר הנמל חודיידה שבשליטת החות'ים. הצילומים מראים כי העבודות החלו באפריל להקמת רציף חדש באי, ולאחר מכן לפינוי קרקע לאורך תוואי המסלול. עד סוף אוגוסט כבר נראה כי הונחה עליו שכבת אספלט, ובתמונות מהחודש האחרון - נראים סימוני מסלול שנצבעו במרכזו.
עוד נכתב כי איש לא קיבל אחריות על הבנייה, אך מנתונים העוקים אחר כלי שיט, שנותחו בידי AP, עולה כי האונייה Batsa, נושאת את דגל טוגו ורשומה בבעלות חברת ספנות מדובאי, עגנה כמעט שבוע לצד הרציף החדש בזוקאר לאחר שהגיעה מברברה שבסומלילנד - נמל שבו פועלת חברת DP World האמירתית. זו סירבה להגיב.
חברת ספנות נוספת מדובאי, "סאיף" (Saif Shipping and Marine Services), אישרה כי קיבלה הזמנה להעביר אספלט לאי, ככל הנראה לשימוש בבניית המסלול - מטעם חברות נוספות הפועלות באיחוד האמירויות. חברות אמירתיות אחרות נקשרו בעבר לפרויקטים של בניית מסלולים בתימן, שהתבררו מאוחר יותר כממומנים בידי המדינה.
איחוד האמירויות נחשבת לגורם המרכזי מאחורי כמה פרויקטים של מסלולי תעופה בתימן בשנים האחרונות. בעיר מוקה שלחופי הים האדום, הרחבת שדה התעופה המקומי מאפשרת כיום נחיתה של מטוסים גדולים בהרבה - פרויקט שיוחס בידי גורמים מקומיים לאמירויות. מסלול נוסף נבנה גם בעיירה הסמוכה דובאב.
מסלול נוסף הוקם באי עבד אל-כורי שבאוקיינוס ההודי, סמוך לפתחו של מפרץ עדן. במיצר באב אל-מנדב עצמו נבנה מסלול נוסף באי מאיון על-ידי איחוד האמירויות. באי זה שולטת "המועצה הדרומית המעברית" - כוח בדלני אנטי-חות'י בתימן שנתמך זה זמן רב בידי האמירויות - והיא גם הכירה פומבית בתפקיד האמירויות בבניית שדה התעופה שם.
המיקום האסטרטגי - ונקודת המפנה
האי זוקאר מהווה מיקום אסטרטגי בים האדום. אריתריאה השתלטה עליו ב-1995 לאחר קרבות עם צבא תימן, אך בית דין בינלאומי העניק אותו רשמית לתימן ב-1998. האי שוב הפך לזירת עימות לאחר שהחות'ים השתלטו על בירת תימן צנעא בשנת 2014 והחלו במתקפה דרומה - שבמהלכה השתלטו גם עליו.

תקיפות בצנעא, חודש מאי
שנה לאחר מכן נכנסו סעודיה ואיחוד האמירויות למלחמה בשם הממשלה התימנית הגולה, עצרו את התקדמות החות'ים והשיבו לעצמם את השליטה באי, שהפך לבסיס ימי של כוחות נאמנים לטארק סאלח - אחיינו של שליט תימן לשעבר, עלי עבדאללה סאלח.
סאלח הצעיר, שהיה בעבר בעל ברית של החות'ים עד שדודו "החליף צד" וחוסל בידי ארגון הטרור, נהנה מאז מתמיכה מצד איחוד האמירויות. מאז, קווי החזית במלחמה נותרו סטטיים במשך שנים.
מה ששינה את מאזן הכוחות היה החלטת החות'ים להרחיב את פעילותם - עם מתקפות על ספינות בים האדום ובמפרץ עדן. המתקפות נמשכו גם לאחר קמפיין אווירי אינטנסיבי בן שבועות אחדים, שכונה מבצע "רוכב קשוח" (Operation Rough Rider), שהובילה ארה"ב, וכן מתקפות נוספות מצד ישראל, שנראה כי מתקרבות למוקדי ההנהגה של החות'ים.
"החות'ים, כמו כל תנועת גרילה, מנצחים בכך שאינם מפסידים", כתב בחודש יוני המומחה לתימן גרגורי ג'ונסון. "כך הם שרדו וצמחו בכל אחת ממלחמותיהם".
למרות שקיים ריכוז רופף של קבוצות אנטי-חות'יות, הן נותרו מפולגות ולא ביצעו מתקפות גם במהלך ההפצצות האמריקניות. עם זאת, רשת בסיסי האוויר המתפתחת סביב תימן צומחת על רקע תפיסות נשק משמעותיות - ככל הנראה משלוחים שיועדו לחות'ים - ובהן תפיסה גדולה במיוחד שזכתה לשבחים מצד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM).
"מסלול אמירתי אפשרי בזוקאר עשוי לשפר את יכולת המעקב והפיקוח מול חופי חודיידה, ולסייע לכוחות התימניים להתמודד טוב יותר עם פעילות ההברחות", אמרה החוקרת ארדמני.









