1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
ראיסי ופוטין
(צילום: רויטרס)
ארה"ב סבורה שחיילים רוסים החלו להתאמן על שימוש בכטב"מים מתוצרת איראן על אדמתה במהלך השבועות האחרונים - סימן נוסף לכך שמוסקבה מתכוונת לרכוש את המערכות עבור המשך המלחמה באוקראינה. "במהלך השבועות האחרונים קצינים רוסים ערכו אימונים באיראן, כחלק מהסכם להעברת כבט"מים לרשות הקרמלין", אמר הלילה (בין שלישי לרביעי) גורם אמריקני ל-CNN.
אותו גורם אמר כי הסיווג המודיעיני על אותם האימונים הוסר רק לאחרונה. בחודש הקודם אמרו בבית הלבן כי הם מעריכים שרוסיה פנתה לאיראן כדי שזו תספק לה "מאות" כטב"מים לטובת המלחמה באוקראינה, כולל מל"טים "מתאבדים".
ג'ייק סאליבן, יועץ הבית הלבן לביטחון לאומי, אמר בחודש שעבר כי לא ברור אם איראן כבר העבירה לרוסיה את הכטב"מים המדוברים, אך ציין שלממשל האמריקני יש מידע שמצביע על כך שאיראן נערכת להדריך את הכוחות הרוסיים על השימוש בהם – ייתכן שכבר במהלך החודש.
האיראנים הכחישו, אך ארצות הברית חשפה עוד פרטים שמחזקים את המידע. לטענת האמריקנים, משלחת של בכירים רוסים הגיעה בחודש יוני לאיראן במטרה לבחון את האפשרות של רכישת המל"טים מתוצרת טהרן.

פרשן "ידיעות אחרונות" ו-ynet לענייני צבא וביטחון יוסי יהושוע העריך כי העסקה הזו תהפוך את איראן לספקית נשק לרוסיה. כתוצאה מכך, מוסקבה תהיה מחויבת עוד יותר לאינטרסים האיראנים במזרח התיכון, ביניהם אלה שנוגעים לישראל. לכן, בקרב גורמים ביטחוניים בקריה בתל אביב וגורמים מדיניים בירושלים יש דאגה גדולה מההתקרבות בין המדינות.
דובר צה"ל רן כוכב התייחס בחודש שעבר לנושא ואמר כי הוא מוטרד מההתפתחות: "זה מדאיג. עסקת הנשק שהולכת ומתרקמת באה בהפוך על הפוך. עם זאת, יש לנו מערכות הגנה אווירית מצוינות, יש לנו חיל אוויר שתוקף ופועל כמעט ללא הגבלה, ולפי מקורות זרים עושה זאת פעמיים בשבוע גם בסוריה, ובמנגנון תיאום מול הרוסים. מקווה שכך זה יימשך".