בית הדין לעבודה בבאר שבע הכיר באירוע מוחי שבו לקה יו"ר ועד במשרד הבריאות חצי שנה לאחר ישיבה סוערת שבה השתתף, כתאונת עבודה. זאת לאחר שנקבע כי האירוע התרחש כתוצאה מלחץ נפשי, שאותו חווה העבודה באותה הישיבה.
בתחילה תבע העובד מהמוסד לביטוח לאומי להכיר בפגיעה בו אך תביעתו נדחתה. הוא ערער על ההחלטה בפני בית הדין לעבודה, באמצעות עורך דינו אלישר פיינגרש ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין.
1 צפייה בגלריה
שבץ מוחי אירוע מוחי סטרוק
שבץ מוחי אירוע מוחי סטרוק
המומחית מצאה קשר סיבתי בין האירוע המוחי לישיבה הסוערת. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מהתביעה עולה כי יו"ר הוועד, גבר בשנות ה-60 לחייו, השתתף בישיבת ועד שהתכנסה בצפון לפני כארבע שנים. במהלך הישיבה הסוערת חש היו"ר ברע ויצא ממנה כדי לנוח. הוא העיד כי לאחר שצעד מספר צעדים, חש דפיקות לב חזקות והרגיש על סף עילפון. חבריו לוועד מזגו לו כוס מים עם סוכר, ועם חלוף הזמן הסימפטומים עברו.
על אף שחבריו לעבודה הפצירו בו שלא לנהוג לבד את כל הדרך עד לביתו בבאר שבע, הוא התבייש לבקש שיסיעו אותו, והחליט לנהוג בעצמו. במהלך הדרך, כך העיד, נסע באיטיות ומדי פעם סטר לעצמו כדי לא להתעלף. בהגיעו לבאר שבע פנה לחדר המיון בבית החולים סורוקה, אך שם לא בוצעה בדיקה נוירולוגית, ורק נכתב במכתב השחרור מהמיון כי הוא הגיע לבית החולים כשהוא סובל מלחץ דם גבוה ולא מאוזן, וכי עליו לבצע מעקב בקופת החולים.
בחודש אוגוסט, כחמישה וחצי חודשים לאחר אותה ישיבה סוערת, פנה העובד שוב לחדר המיון בסורוקה והתלונן כי הוא סובל מתופעות דומות, שכללו סחרחורת והבזקי ראייה. הפעם הוא נבדק על ידי נוירולוגית, שהפנתה אותו לבדיקות CT ו-MRI, שהדגימו כי הוא לקה בשלושה אירועים מוחיים - כשאחד מהם לא אובחן בזמן. מאז האירוע המוחי האחרון, יו"ר הוועד החל לסבול מהפרעות בדיבור שהחמירו לאחרונה.
שופט בית המשפט התרשם כי יו"ר הוועד נפגע במוחו, והשתכנע כי באותה ישיבה התרחש אירוע חריג. הוא נענה לבקשת באי כוחו של העובד ממשרד מרקמן את טומשין, ומינה נוירולוגית מומחית שתקבע אם האירוע המוחי, שהתרחש כחצי שנה לאחר אותה ישיבה סוערת, אירע בעקבות הלחץ הנפשי שחווה העובד.
המומחית קבעה בחוות דעתה כי אמנם העובד סבל מספר שנים לפני אותה ישיבה מלחץ דם גבוה, אך הוסיפה כי בבירור קרדיאלי שבוצע בזמנו לא נמצאו סימנים להיצרות כלי דם, שיכלו לגרום לאירוע מוחי. המומחית כתבה בחוות דעתה כי ניתן להסיק שהוא לקה באירוע מוחי בסמוך לאותה ישיבה סוערת. זאת, למרות שהאירוע המוחי לא אובחן אז בחדר המיון בסורוקה, אלא רק כעבור כחצי שנה, יחד עם שני אירועים מוחיים נוספים שהתרחשו בתקופה מאוחרת יותר.
עו"ד אלישר פיינגרשעו"ד אלישר פיינגרש
המומחית קבעה כי קיים קשר סיבתי בין האירוע המוחי שהתרחש בחודש אוגוסט של אותה שנה, לישיבה שהתקיימה כחצי שנה קודם לכן. בעקבות חוות דעתה של המומחית, שמינה בית הדין, הביטוח הלאומי החליט לחזור בו ולהכיר בכך שהאירוע המוחי שבו לקה יו"ר הוועד מהווה תאונת עבודה, שקרתה כתוצאה מאותה ישיבה סוערת.
סגן נשיא בית הדין לעבודה בבאר שבע, השופט צבי פינקל, נתן תוקף של פסק דין להסכם שאליו הגיעו הצדדים. עם הכרת הביטוח הלאומי, יוזמן כעת יו"ר הוועד לוועדה רפואית, שתקבע את שיעור הנכות ממנה הוא סובל. בהתאם לכך, הוא יקבל קצבה גבוהה מהביטוח הלאומי לכל ימי חייו. בית הדין קבע כי על הביטוח הלאומי לשלם לתובע סכום של 2,000 שקלים עבור שכר טרחת עורך דין.