יולי מניס גרול צפתה בימים האחרונים בדיווחים מרוסיה ואוקראינה - ולא הצליחה להישאר אדישה. במקום לכתוב עוד פוסט תמיכה באזרחי אוקראינה או להפגין החליטה מניס גרוס לצלם את עצמה עם ילדיה שורפת את הדרכון הרוסי שלה - ופרסמה זאת בפייסבוק.
"אני לא מפסיקה לראות, לקרוא, ולבכות", סיפרה הערב (שבת) מניס גרוס, תושבת כפר סבא. "בלילה הרעיון היכה בי ואמרתי לעצמי שאני חייבת לעשות משהו יותר גדול מלכתוב בפייסבוק שאני תומכת בחברים שלי, וזה היה נראה לי נכון". מניס גרול החליטה שלצד הסרטון היא תכתוב את עמדתה על המלחמה ברוסית כדי להגיע דווקא ליוצאי ברית המועצות ולאזרחים שעדיין מתגוררים ברוסיה.
"כלי התקשורת הרוסיים שוטפים את המוח לאזרחים", אמרה יולי. "גם מבחינת ההורים שלי האוקראינים הם האויב. זו תעמולה שנמשכת כבר עשרות שנים. לשמוע אותם מדברים ככה זה לא נתפס בעיניי. הם אולי לא תומכים במשטר - אבל כן בהשקפת העולם הזאת. אני מבינה מאיפה זה מגיע ומה זה עושה לראשים של אנשים, אין להם דרך לצרוך חדשות ממקום אחר. הם בני יותר מ-70, אלה ערוצי הטלוויזיה שלהם וזאת הדעה שלהם".
4 צפייה בגלריה
יולי גרוס מניס כפר סבא שרפה דרכון רוסי
יולי גרוס מניס כפר סבא שרפה דרכון רוסי
יולי גרוס מניס וילדיה בסרטון שריפת הדרכון
היא הודתה שהתגובות לסרטון לא היו פשוטות: "אבא שלי לקח את זה מאוד קשה וכתב לי שזה אחד המראות הקשים שהוא ראה. בעיניי זה שיעור באזרחות, הסברתי גם לילדיי במה מדובר. אני מקווה שזה לא יפגע במשפחה שלי, אבל כשאני רואה את האומץ של אנשים שיוצאים להפגין בכל הערים ברוסיה - זה אומץ אמיתי. מה שאנחנו עושים פה זה לא מסוכן". יולי השתתפה גם בהפגנות האחרונות שהיו להזדהות עם העם האוקראיני - ולאחת מהן הביאה גם את בנה הקטן. "הסברתי לו מה אנחנו עושים ולמה, ומבחינתי זה שיעור היסטוריה ואזרחות ביחד".

בתל אביב, בחיפה וגם בנהריה: אלפי ישראלים הפגינו

המחאה המרכזית התרכזה במרכז תל אביב, והמוחים בשדרות רוטשילד החלו בצעדה לעבר השגרירות הרוסית והתכנסו לבסוף בכיכר הבימה מאחר שהמשטרה סגרה את אזור הנציגות ברחוב הירקון. "פלישה למדינה ריבונית היא חוצפה ואין לכך הצדקה", אמרה ל-ynet אלונה, שעלתה לישראל מאזרבייג'ן לפני 32 שנה. "מכעיס שהממשלה שלנו לא מוכנה לתמוך בעם האוקראיני, החשש להביע בקול ברור את חוסר הצדק - זאת התנהגות פחדנית".
ויקי לומברג, שעלתה מרוסיה, ובעלה פבלו גרניק שנולד מאוקראינה, הכירו לפני שלוש שנים בישראל במסגרת תוכנית "מסע", ולפני שנתיים נישאו. בני הזוג הגיעו במיוחד מבאר שבע לתל אביב כדי למחות נגד פוטין. "כאן בישראל יש דמוקרטיה - ואני לא מפחדת לצעוק נגד המלחמה. ברוסיה העם מפחד מהנשיא", אמרה ויקי. "המשפחה שלי ברוסיה מפחדת להתבטא נגדו, ברוסיה אין חדשות ממדינות אחרות אלא רק את התחנות הממשלתיות. יש הרבה צנזורה, ולעם ברוסיה מראים מלחמה נגד טרוריסטים".
4 צפייה בגלריה
מחאה מול שגרירות רוסיה בעקבות המלחמה עם אוקראינה
מחאה מול שגרירות רוסיה בעקבות המלחמה עם אוקראינה
"לעצור את פוטין". מפגינים בחיפה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בהבימה במחאה על המלחמה של רוסיה באוקראינה
הפגנה בהבימה במחאה על המלחמה של רוסיה באוקראינה
אלפי מפגינים בהבימה
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
צעדת מחאה בתל אביב
צעדת מחאה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
פבלו סיפר כי הוא שוחח לאחרונה עם אמו (52), שנותרה באוקראינה, ושוקלת להצטרף לקבוצת הגנה מקומית של אזרחים. "היא חושבת על לקחת נשק", אמר. "חייבים להילחם על העצמאות של אוקראינה ועל החיים של התושבים".
במקביל, מאות מפגינים מחו גם בקריית הממשלה בחיפה וקראו לעצור את המלחמה באוקראינה. קיריל קארטניק, חבר מועצת העיר חיפה שהיה ממארגני האירוע, אמר כי "אנו עדים לאירועים נוראיים ואנו חשים את הכאב בלב. במיוחד אלה שנולדו וגדלו בברית המועצות. נולדתי באוקראינה ויש לי קרובי משפחה וחברים שעדיין נמצאים שם. אני מתחייב לעשות הכל על מנת להקל על העלייה הקרובה של העולים מאוקראינה וכבר התחלתי לפעול".