בני גטיה, חקלאי ממושב רוויה בצפון שהמתבן שלו נשרף לפני כשלושה שבועות, התראיין היום (שלישי) לאולפן ynet ואמר כי "אם המדינה לא תעשה מעשה מבחינת ענישה - אנשים יתמוטטו ועסקים ייסגרו". הוא סיפר שביום השריפה הרגיש "שיתוק, לא יכולתי לזוז", ואמר כי "אם לא תהיה הגנה על החקלאים - אנשים יישארו בלי כלום. בדקה אחת מוחקים לך מפעל חיים של שנים".
4 צפייה בגלריה
איום ברצח על שטחי החקלאות בגליל
איום ברצח על שטחי החקלאות בגליל
המכתב המאיים והתיק ובו חומר נפץ שאותרו בחווה בגולן
מדובר במאבק על שטחי המרעה בצפון שהחל בחודש פברואר השנה, שבמסגרתו קבוצת פורעים שהשתלטו על שטחי המדינה לפני שנים ופונו מהם בשנה שעברה, החלה ככל הנראה לבצע פעולות נקם בעקבות צו הפינוי שהוציאה נגדם המדינה.
המקרה של גטיה מצטרף לשורה של אירועי הצתה, השחתה של רכוש, קריעה של גדרות ועוד, מהם סובלים חקלאים ובעלי חוות בצפון. לפני חמישה ימים, בעל חוות בקר בגולן מצא בכניסה לשטח המרעה של הפרות שלו מכתב מאיים, ולידו תיק שבתוכו מטען עם שעון דיגיטלי וחומר נפץ.
4 צפייה בגלריה
המתבן שנשרף
המתבן שנשרף
המתבן שנשרף במושב אחיהוד
(צילום: שרון צור)
4 צפייה בגלריה
המתבן שנשרף
המתבן שנשרף
המתבן שנשרף במושב אחיהוד
(צילום: שרון צור)
גטיה, שמתגורר במושב הממוקם סמוך לבית שאן, סיפר כי בנו העיר אותו ביום השריפה ואמר ש"השכנים התקשרו ואמרו שהמתבן עולה באש". גטיה שיתף: "באתי וראיתי חושך בעיניים - המתבן כולו עולה באש". הוא סיפר כי אוים בעבר אבל מאחר שהמקרה נמצא בחקירה אינו יכול לפרט על כך.
4 צפייה בגלריה
מאבק על הקרקע בדרום הגולן
מאבק על הקרקע בדרום הגולן
נזק שנגרם באחד השטחים החקלאיים
אני מניחה שכאב לב זה כלום לעומת מה שאתה חווית באותו הזמן. "כן, זה אוכל שהיה אמור להספיק במשך שנה וחצי לדיר גדול. בכל הקיץ עבדתי על העיבוד והכנת האוכל לחורף. בנוסף לכל רכשתי מספקים עוד אוכל כדי לא להיתקע".
מה אומדן הנזק? "המבנה סביב ה-300 אלף שקלים והאוכל גם משהו כזה. אלף חבילות ו-12 טונות של זרעים. שווי של כל חבילה הוא 350 שקלים. תעשי את החשבון לבד - אתה נשאר בלי כלום עם דיר גדול שצורך לפחות שתיים-שלוש חבילות חציר בכל יום".
אתה חושש שזה לא סוף פסוק? שזה לא הסתיים? "אני מקווה ששם זה נגמר, זה בטיפול. השורה התחתונה היא ששרפו גם לחבר לפני שבועיים במושב אחיהוד. אם המדינה לא תעשה מעשה בנושא של ענישה - זה לא ייפסק. זה יגרום לאנשים להתמוטט. אם לא היו אנשים שנרתמים לעזור לי, הייתי פשוט סוגר את העסק".
יש חשש גם שיפגעו בך פיזית? "תמיד יש חשש. אם הגיעו לפה ושרפו - אז הכול אפשרי".
אתה לא תולה יותר מדי תקוות במדינה ובמשטרה. "אני מקווה שרשויות החוק יתעשתו ושתהיה ענישה עם עונשי מינימום שאי אפשר לרדת מתחתיהם. מפעל חיים של 11 שנים פתאום נעלם. גם ככה קשה, כל הנושא של ייבוא שפוגע בנו, ואחר כך בדקה אחת מוחקים לך מפעל חיים של שנים. אתה מתייאש ואם לא תהיה הגנה עלינו החקלאים ששומרים על האדמות של המדינה, בסוף יישארו בלי כלום ויהיה פה יותר גרוע מטקסס".