"עם ישראל חי", כתב אחד מחברי הצוות ב-11 באוקטובר, ארבעה ימים אחרי מתקפת הפתע - לצד תמונת לוחמי המילואים מגדוד 697 בחטיבה 551 (עוצבת חצי האש). אמש, חודש אחרי, הותר לפרסום כי ארבעה מאותם לוחמים שצולמו בתמונה נהרגו מפיצוץ מטען חבלה בפיר ממולכד ליד מסגד, במהלך הלחימה בעזה.
כוח מילואים בפיקוד מפקד פלוגה בדק ביום שישי בערב פיר של מנהרה ליד מסגד בבית חאנון שבצפון הרצועה. הפיר היה ממולכד, ומטען חבלה פגע בקצין ובשלושה לוחמים. הארבעה נהרגו. מלבדם נפצעו עוד ארבעה באותה תקרית, שניים קשה ושניים אנוש.
6 צפייה בגלריה
משה לייטר, סרגיי שמרקין, יוסי חיים הרשקוביץ ומתן מאיר
משה לייטר, סרגיי שמרקין, יוסי חיים הרשקוביץ ומתן מאיר
הלוחמים שנהרגו, בתמונה לפני חודש
(מתוך פייסבוק)
6 צפייה בגלריה
רס״ר (מיל’) נתנאל (נתי) הרוש , סרגיי-שמרקין,יוסף-חיים-יוסי-הרשקוביץ, משה-לייטר
רס״ר (מיל’) נתנאל (נתי) הרוש , סרגיי-שמרקין,יוסף-חיים-יוסי-הרשקוביץ, משה-לייטר
הנופלים באסון הקרב בבית חאנון
(צילום: דובר צה"ל)
אלו שמות הנופלים מחטיבה 551 שהותרו אמש לפרסום: רס"ן (מיל') משה ידידיה לייטר, בן 39 מעין צורים, ששירת כמפקד פלגה ביחידת שלדג; רס"ר (מיל') מתן מאיר, בן 38, מאודם; רס"ם (מיל') יוסף חיים (יוסי) הרשקוביץ, בן 44 מגבעות; ורס"ר (מיל') סרגיי שמרקין, בן 32 מקריית שמונה. מלבדם נפל גם רס"ר (מיל') נתנאל (נתי) הרוש, בן 34 מירושלים, לוחם ביחידת הסיוע המנהלתי 5084, חטיבת גבעתי. הוא נהרג בפעילות מבצעית בצפון הרצועה.
רס"ם במיל' יוסי הרשקוביץ היה מנהל בית הספר אורט פלך (בנים) בירושלים. הוא הותיר אחריו את אשתו הדס וחמישה ילדים. אחיו איתי היה ראש המטה של נפתלי בנט בעת שזה כיהן כשר הביטחון. "השנה האחרונה עם 'מלחמות היהודים' הייתה לו קשה", סיפר אביו בריאיון ל-ynet Live, "זה חרה לו בצורה בלתי רגילה. הדרייב שלו בכניסה הזאת היה כדי להביא מנוחה ושלווה לעם ישראל. הוא האמין בצדקת הדרך. הוא לא פחד". צפו בריאיון המלא:

"יוסי היה ילד שטותניק, עם הרבה הומור", המשיך, "כולל במלחמה. הוא למד מזרחנות לתואר ראשון ומחשבת ויהדות לתואר שני. היה ציוני, איש ובעל מדהים שקשה למצוא היום. איש חינוך. הוא אמר שעם ישראל הושפל, הוא צריך את הגאווה ולהרים את הראש למעלה. זה חור שלא יתוקן".
לפני חודש פרסם יוסי הרשקוביץ סרטון לתלמידיו, כשהוא על מדים במילואים: "תלמידים יקרים וצוות יקר, אני קודם כל רוצה להגיד שאני מתגעגע לכולכם, מקווה לראות אתכם בעזרת השם בקרוב. עם ישראל יישאר מאוחד כמו שהוא עכשיו, יש אגרוף ברזל גדול. אני מבקש בקשה אישית - לא להגיד לשון הרע על עם ישראל. לא לחזור על מה שהיה לפני, כלום. אין שמאלנים, אין ימנים, אין חרדים, יש יהודים".


בריאיון ל-mynet אשתקד סיפר על אחד מהרגעים המרגשים בקריירת החינוך שלו כמורה: "תלמיד שעשינו בשבילו המון והצלחנו להביא אותו למקום טוב הסתבך בקטטה בקניון עם המאבטח. אחד התלמידים הזעיק אותי והגעתי בדיוק כשהגיע קצין משטרה לאזוק ולעצור אותו. הבנתי שאם הוא יוצא בניידת כל ההשקעה תרד לטמיון. ניגשתי אל השוטר והתחננתי. השוטר השתכנע ונתן לי לטפל חינוכית ומשמעתית בתלמיד. התלמיד קיבל שיעור חינוכי והמשיך ללכת בדרך הישר, סיים תעודת בגרות בהצטיינות ושירת לאחר מכן ביחידה מובחרת".
ראש העיר ירושלים משה ליאון ספד לו: "יוסי בן ירושלים, יליד הרובע היהודי, גדל והתחנך על ברכיה של העיר. יוסי ז"ל היה איש חסד ואמת, איש משפחה וקהילה ואיש חינוך בכל רמ"ח איבריו שחינך במקצועיות ודבקות מאות מילדי העיר".
רס"ן (מיל') משה ידידיה לייטר הוא אב לשישה ילדים. הקטן שבהם, עברי, הוא בן פחות משנה. אביו, יחיאל לייטר, שימש כראש הסגל של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

6 צפייה בגלריה
רס"ן משה ידידיה לייטר
רס"ן משה ידידיה לייטר
משה לייטר. "מלח הארץ"
במסיבת העיתונאים סיפר נתניהו על שיחתו עם האב: "הוא אמר לי - ביבי, אני איבדתי את בני בכורי, הוא עבר קורס מג"דים במילואים בהצטיינות, אב לשישה, איש מדהים, אני מבקש רק דבר אחד, שלא ייפול לשווא. שתשלימו את המלאכה. אמרתי לו - 'יחיאל, אני נשבע לך, זה מה שנעשה'".
יו"ר היישוב עלי שבו גדל לייטר, אריאל אלמליח, ספד לו: "משה ידידיה ז"ל היה מלח הארץ שתרם רבות לביטחון המדינה ונפל למענה. זו בשורת איוב של ממש. חני ויחיאל, הוריו של משה, הם מעמודי התווך של הישוב. אלפי תושבי עלי מבכים את נפילתו בטרם עת. עם ישראל איבד את אחד מהטובים שבבניו".
רס"ר (מיל') סרגיי שמרקין, תושב קריית שמונה שנפל אמש ברצועת עזה, עבר לעיר לפני שבע שנים. לפני שנתיים הצטרפו אליו הוריו. ראש העיר אביחי שטרן ספד לשמרקין: "סרגיי היה לוחם בנשמה ואהב מאוד את קריית שמונה ואת מדינת ישראל. כואב הלב להיפרד מצעיר אמביציוזי, מלא חלומות שאותם לא יזכה לממש. מחבקים את המשפחה בשעתה הקשה".
6 צפייה בגלריה
רס״ר (מיל׳) סרגיי שמרקין
רס״ר (מיל׳) סרגיי שמרקין
סרגיי שמרקין. "תמיד אהב לעזור"
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
רס"ל מתן מאיר
רס"ל מתן מאיר
מתן מאיר. "אהבת הארץ הייתה בעורקיו"
( צילום: נתי לוי)
6 צפייה בגלריה
רס״ר (מיל’) נתנאל (נתי) הרוש
רס״ר (מיל’) נתנאל (נתי) הרוש
נתי הרוש. "חזר מחו"ל למילואים"
חברו הקרוב של שמרקין, מוריאל פרץ, התקשה לעצור את הדמעות: "זה יום קשה ועצוב. אני וסרגיי הכרנו לפני שבע שנים כשהוא הגיע לקריית שמונה מחולון. כשאבא שלו חלה הוא עבר בחזרה אבל חזר לפה. הוא תמיד אהב לעזור ולתת. כשהוא שמע על המלחמה בשעה 11 בבוקר הוא כבר יצא לדרום, עוד לפני שקראו לו. הוא ידע שהוא חייב להיות שם ברגעים שהמדינה זקוקה לו".
רס"ר (מיל') מתן מאיר ממושב אודם הותיר אחריו הורים ושלושה אחרים. אסף רפופורט, חבר של מתן, סיפר עליו: "גדלנו יחד. הוא גדל וחי באודם, עסק בחקלאות. מתן היה בשביל כולם. אני במילואים וקשה לי לעכל את זה. בפעם האחרונה שהתראינו זה היה שבועיים לפני המלחמה. חשבתי שהוא שוחרר מהגדוד שלו, אבל הוא גויס והצטרף לגדוד אחר ונודע לי שהוא בעזה. אהבת הארץ הייתה בעורקיו".
רס"ר (מיל') נתנאל (נתי) הרוש נהרג כאמור בקרב אחר. מיכל גבאי אחותו ספדה לו: "אנחנו משפחה עם 11 ילדים ונתי הוא הקטן ביותר. הוא אהב לעזור לכולם, היה פשוט בן אדם טוב, אהב את ארץ ישראל. הוא היה בחו"ל, חזר במיוחד למילואים וישר התגייס. ביום שישי דיברתי איתו בפעם האחרונה הוא אמר שחמאס מורתע. הוא לא הביע חשש, הוא אמר שעובדים בצורה טובה".
פורסם לראשונה: 23:56, 11.11.23