לרשימת השירותים שנפגעו מהמשבר הכלכלי האדיר שאיתו מתמודדת לבנון כבר שנתיים התווסף השבוע האינטרנט, כשמחסור בדיזל אילץ את ספקית האינטרנט הממשלתית "אוג'רו" להפסיק, לפחות לפרקים, את שירותי האינטרנט שלה במערב ביירות. עימאד קריידייה, העומד בראש "אוג'רו", צייץ ביום ראשון בטוויטר שהחל מאותו בוקר תנותק תחנה מרכזית במערב העיר, אל מזרעה שמה, משום שאזל הדיזל.
6 צפייה בגלריה
לבנון אינטרנט מחשב מחשבים אילוסטרציה
לבנון אינטרנט מחשב מחשבים אילוסטרציה
יו"ר החברה: "לא אמשיך בתפקיד אם לא יהיו לי סמכויות". האינטרנט קרס
(צילום: shutterstock)
הפסקת הפעילות השפיעה על 26,000 מנויים, כולל חדרי המבצעים של שירות ביטחון הפנים הלבנוני, כך אמר יו"ר אוג'רו לערוץ הטלוויזיה "אל-ג'דיד". הוא הוסיף שבצהרי יום ראשון אחד התושבים תרם דיזל, ובכך התאפשר לתחנה לספק שירותי אינטרנט. בינתיים אזלה אספקת הדיזל לשכונה אחרת, אשרפייה שמה, במזרח ביירות, והאינטרנט פעל בה לזמן קצר באמצעות סוללות. "המצב בלתי נסבל", אמר קריידייה בריאיון הטלוויזיוני.
תושבי לבנון זוכים בכל יום רק לכמה שעות חשמל שמסופק על-ידי המדינה, והם מסתמכים על רשת של גנרטורים פרטיים, שגם הם תלויים בדיזל. משמעות הדבר היא ששכונות שרויות לעיתים קרובות בעלטה גמורה למשך שעות. בינתיים, התושבים נאלצים לשלם ממיטב כספם עבור שירותים שונים, כולל מפעילי גנרטורים, שמתחלפים תכופות ככל שהמשבר מחמיר.
6 צפייה בגלריה
לבנון הפסקות חשמל מדליקים נרות סמירה חנה ביירות
לבנון הפסקות חשמל מדליקים נרות סמירה חנה ביירות
יושבים בחושך בביירות כי נגמר החשמל
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
לבנון הפסקות חשמל ביירות
לבנון הפסקות חשמל ביירות
שכונה בעלטה בבירה הלבנונית
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
הפגנות בלבנון
הפגנות בלבנון
אש ועם ברחובות ביירות, במחאה על השחיתות והקריסה הכלכלית
(צילום: EPA)
אין זה חדש ששירותי האינטרנט והתקשורת יקרים בלבנון. מס שהוטל בשנת 2019 על שירותי וואטסאפ הצית הפגנות ברחבי המדינה, הפגנות שהפכו להתקוממות נגד האליטה הפוליטית כולה. לבנון, הנשענת מאוד על ייבוא, סובלת גם ממחסור בתרופות, ובכך מפקירה את המטופלים לחסדי השוק השחור, תרופות מוברחות ותרומות מגולים לבנונים וארגונים אזרחיים.
לבנון נמצאת בעיצומו של המשבר הכלכלי והפיננסי החמור בתולדותיה, ובמהלכו הידרדר מעמד הביניים הרחב שלה לעוני. שורשי המשבר נעוצים בשנים של שחיתות וניהול כושל בידי אותה אליטה פוליטית השולטת כבר שנים ארוכות. רזרבות החוץ של לבנון מתמעטות, ובהדרגה בוטלו הסובסידיות על סחורות חיוניות, כולל דלק ותרופות. למול כל זה, המדינה מתמהמהת ביישום תוכנית לרשת ביטחון חברתית ובגיבוש תוכנית שיקום לצורך משא ומתן עם קרן המטבע הבינלאומית על הזרמת סיוע לארץ הארזים.
6 צפייה בגלריה
לבנון משבר כלכלי תורים ל תחנות תחנת דלק
לבנון משבר כלכלי תורים ל תחנות תחנת דלק
אין מספיק לכולם: בתור לתחנת דלק בביירות
(צילום: EPA)
המשבר הביא לירידה של 90% בערך המטבע הלבנוני ביחס לדולר, ובנקים, החוששים מפשיטת רגל, הגבילו את גישת התושבים לפיקדונותיהם במטבע מקומי ובמטבע חוץ. בינתיים האינפלציה זינקה והמחירים האמירו. חברות תקשורת – גם כאלה שבבעלות ממשלתית וגם אחרות – מתלוננות שהן אינן יכולות לעמוד בעלויות התפעול הנוסקות, כולל דלק.
"לא אסכים להמשיך בתפקידי אלא אם יהיו בידיי כל הכלים והסמכויות לבצע את העבודה שלי", אמר קריידייה לרשת "אל-ג'דיד". הוא הפנה אצבע מאשימה לעבר פקיד ממשלתי שלא חתם בזמן על מסמך שיאפשר לו לרכוש את הדלק הדרוש, מה שהוביל לשיבושים במערב ביירות.
נוכח המשבר פתחו עובדים רבים במגזר הציבורי בשביתה בדרישה להתאים את שכרם לאינפלציה הנוסקת ולמטבע הקורס. קריידייה אמר שהחברה שהוא עומד בראשה נאלצה ללוות כספים כדי לרכוש דיזל במחירי השוק וכדי לאפשר לתחנות אחרות לפעול, והוסיף ששירותי האינטרנט נפגעים גם מחוץ לביירות.