האלימות בחברה הערבית משתוללת בלי הפסקה, ושתי נשים נרצחו בערב אחד: סלאם חג'אג', בת 40 נורתה אמש (יום ד') למוות בשפרעם, שעות לאחר הרצח בוואדי ערה שבו נורתה למוות יאסמין ג'בארין בת ה-26. בכך מטפס מניין הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה ל-197 קורבנות, בהם שמונה נשים. מתוך מקרי הרצח השונים, רק 16 פוענחו עד כה.
5 צפייה בגלריה
יאסמין ג'בארין
יאסמין ג'בארין
ג'בארין וזירת הרצח בוואדי ערה
(צילום: שמיר אלבז)
5 צפייה בגלריה
ניסיון ל רצח ב שפרעם
ניסיון ל רצח ב שפרעם
זירת הרצח השני, בשפרעם
5 צפייה בגלריה
ניסיון ל רצח ב שפרעם
ניסיון ל רצח ב שפרעם
הרכב שנורה בשפרעם, שבתוכו נמצאה האישה שנרצחה
הדיווח על הירי בשפרעם התקבל במוקד 101 של מד"א ב-21:57, וחובשים ופרמדיקים של הארגון איתרו את האישה ירויה במושב האחורי של הרכב שבו הייתה. הם ביצעו בה פעולות החייאה ופינו אותה לבית החולים רמב"ם, שם נאבקו על חייה אך נאלצו בהמשך לקבוע את מותה.
במשטרה דיווחו כי מהירי בשפרעם נפצע גם גבר שהיה ברכב אחר, באורח קל, וזהותו טרם ידועה. שוטרים הוזעקו למקום ופתחו בסריקות. נסיבות האירוע והרקע לירי טרם ברורים, אך ככל הנראה חג'אג' לא הייתה היעד לירי אלא הגבר שנפצע קל.
שעתיים וחצי לפני כן נרצחה ג'בארין מחוץ לאולם אירועים בוואדי ערה, בדרכה לחתונה. על פי החשד, מתנקש אחד או שניים הגיעו לעבר רכבה, שממנו לא הספיקה לצאת, ירו לעבר השמשה הקדמית שבעה כדורים - ונמלטו. היא נפגעה בפלג גופה העליון, ומתה מפצעיה בדרכה לבית החולים. הרצח בוואדי ערה התרחש 400 מטרים מתחנת משטרת עירון המרכזית - השוכנת כמעט מול האולם - מעבר לכביש 65.

5 צפייה בגלריה
רכבה של יאסמין ג'אברין
רכבה של יאסמין ג'אברין
הרכב שבו הייתה ג'אברין
(דוברות המשטרה)
ג'בארין, אחות במקצועה, נשואה ואם לשניים, התגוררה באום אל פחם ובמקור הייתה ממועאוויה. בשנה וחצי האחרונות, לפי תושבים, היא שבה להתגורר אצל הוריה עם שני ילדיה, ככל הנראה בגלל סכסוך משפחתי. מכריה סיפרו כי היא דאגה לילדיה - ורק לפני כארבעה חודשים התלוננה במשטרה על איומים.
המשטרה מתכננת לחקור את בני משפחתה של ג'בארין בעקבות הרצח, ולקראת חצות היא הודיעה כי שני חשודים נעצרו, אם כי זהותם לא ברורה לפי שעה. "האישה הזו הייתה קורבן בעבר", אמר בזירת הרצח מפקד מחוז חוף במשטרה, ניצב דני לוי, וציין כי האיש שפגע בה אז ריצה בשל כך עונש מאסר. "האישה הזאת הייתה במקלט. נבדקים כיוונים נוספים סביב הנושא הזה. אני יכול להגיד כבר ברמה הראשונית שהאישה הזאתי קיבלה את כל הסיוע הנדרש מהמשטרה ומהמדינה בשל היותה קורבן עבירת אלימות במשפחה. ייתכן מאוד שזה הכיוון כרגע, אנחנו ממשיכים לבדוק".

פכרי מחאמיד, דודה של יסמין, סיפר כי בינה לבין בעלה היה סכסוך, וכי הם היו בתהליך גירושין. הוא סיפר כי רק לאחרונה סיימה לימודי סיעוד ולפני כחצי שנה החלה לעבוד כאחות. היא עבדה באזור תל אביב, ולדבריו הייתה בעיצומו של תהליך למעבר לעבודה בחיפה. "היא הייתה בחורה נהדרת", סיפר, "אמיצה, חרוצה, בחורה מאוד נחמדה, נהדרת. עצמאית. היו לה שתי בנות. כל הבית היה על הכתפיים שלה".
במשפחתה של ג'בארין סיפרו: "שמענו על מישהי שנרצחה. כשהשם של יסמין עלה, הגענו לזירה ונדהמנו לראות שהיא ללא רוח חיים. אנחנו לא יודעים מי עומד מאחורי הרצח הזה ונתעקש שהמשטרה תגיע אליו - ולכל מי שהיה לו יד". לדברי בני משפחתה, "לרצוח נשים זה מזעזע. לא היה דבר כזה בעבר. בימים האלה נשים הפכו ליעדים".
5 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
הזירה בוואדי ערה
(צילום: שמיר אלבז)
סמיר מחאמיד, ראש עיריית אום אל פחם, הגיע גם הוא לזירת הרצח בוואדי ערה וסיפר כי נפגש שם עם מפקד המחוז ניצב לוי וביקש ממנו לפעול להגדלת מספר הפענוחים של מקרי הרצח במגזר, כדי להגביר את ההרתעה. "אין הרתעה וההרגשה היא שאין דין ואין דיין", אמר.
הדיווח על האירוע בשפרעם התקבל במוקד 101 של מד"א בשעה 19:32. צוות מד"א איתר את ג'בארין, שנפצעה תחילה באורח אנוש, בחניה הסמוכה לאולם האירועים. חובשים ופרמדיקים העניקו לה טיפול רפואי, וכאמור, בדרכם לבית החולים נאלצו לקבוע את מותה.
יו"ר נעמת, חגית פאר, מסרה בתגובה לשני מקרי הרצח האחרונים: "כך נראה אובדן משילות מוחלט. הטרור הזה מכה במדינה כולה - זו לא בעיה של החברה הערבית בלבד אלא של החברה הישראלית כולה. לאורך תקופה ארוכה אנו שומעות בין השורות שיש כאלו שזה מעניין אותם פחות כי 'זה לא אצלנו'- ובכן, מעבר לעובדה שהחברה הערבית הינה חלק מהחברה הישראלית הנתונים מעידים על עלייה דרמטית במספר הנרצחים והנרצחות ובאלימות בחברה כולה. גל הטרור הזה חוצה מגזרים ודתות".
ליאור אל-חי והדר גיל-עד השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:14, 04.10.23