55 שעות ארך מבצע "עלות השחר". המבצע, סבב הלחימה הראשון בעזה מאז "שומר החומות" בקיץ שעבר, החל בחיסולו של מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי, אך נקודת הפתיחה שהובילה אליו הייתה ההתרעה המודיעינית שהתקבלה לפני שבועיים בפיקוד הדרום על פיגוע נ"ט שמתכנן ארגון הטרור.
בקצת יותר משתי יממות לחימה, ארגון הטרור השני בגודלו ברצועה שיגר כ-1,100 רקטות. חלק לא מבוטל מהן – יותר מ-200 – נפלו בשטחי הרצועה. במקרה אחד ירי פלסטיני כושל גרם שלשום למותם של חמישה אזרחים פלסטינים, בהם ארבעה ילדים. אמש העריכו בצה"ל כי שמונה פלסטינים נוספים נהרגו, בהם כנראה עוד ארבעה ילדים, משני שיגורים כושלים אחרים.
בצבא אמרו כי לפי הנתונים שבידיהם, בסך הכול נהרגו כ-15 "בלתי-מעורבים" מירי עזתי. בנוסף ציינו כי בתקיפות נהרגו 36 הרוגים פלסטינים, 11 מהם בלתי מעורבים. "זה היחס הטוב ביותר שהיה בכל המבצעים", אמרו.

7 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפה ישראלית ברצועת עזה
(צילום: רויטרס)
לפי משרד הבריאות הפלסטיני - שמנה גם את ההרוגים משיגורים כושלים - נהרגו בלחימה 44 איש, בהם 15 ילדים וארבע נשים. מרבית ההרוגים הם פעילי הג'יהאד האיסלאמי, חמאס ציין שבין ההרוגים גם שניים מאנשיו.
מתוך השיגורים שכוונו לשטח ישראל יירטה כיפת ברזל יותר מ-380, בשיעור הצלחה גבוה במיוחד – 96%. כמו מבצע "חגורה שחורה" ב-2019, שגם בו ישראל נלחמה רק נגד הג'יהאד האיסלאמי כשחמאס נותר בצד, גם הפעם ירי מאות הרקטות לא הוביל להרוגים ישראלים או לפצועים קשה.
בסך הכול פינו צוותי מד"א לבתי חולים 47 איש – שלושה שנפצעו מרסיסים, 31 שנחבלו במהלך ריצה למרחב מוגן ו-13 שלקו בחרדה, בהם בת 74 מאשדוד שפונתה שלשום מורדמת ומונשמת לבית החולים אסותא.
7 צפייה בגלריה
מסוק בואינג AH-64 אפאצ'י של חיל האוויר מעל גבול הרצועה
מסוק בואינג AH-64 אפאצ'י של חיל האוויר מעל גבול הרצועה
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר בגבול הרצועה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מקלט באשקלון
מקלט באשקלון
מקלט באשקלון
(צילום: רויטרס)
צה"ל תקף במהלך המבצע כ-170 יעדי ג'יהאד איסלאמי, ובהם מנהרה התקפית, מוצבים ועמדות צבאיות, בורות שיגור ומחסני אמצעי לחימה. גולת הכותרת מבחינת הצבא הייתה כמובן חיסולם של מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד תייסיר ג'עברי, במהלך הפתיחה של המבצע, ושל מפקד החטיבה הדרומית חאלד מנסור, יממה לאחר מכן.
גם מבצע "חגורה שחורה" החל בחיסול מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי - אז בהא אבו אל-עטא - ועד הפסקת האש הוא נמשך תקופת זמן דומה, 49 שעות. עם זאת, בארבעת הימים שלאחר הפסקת האש המשיך הג'יהאד האיסלאמי בירי רקטות. בסך הכול הוא שיגר אז 450 רקטות - פחות ממחצית ממספר הרקטות שירה הפעם.
אבל עוד לפני חיסול ג'עברי, הייתה ההתרעה לפיגוע נ"ט. זו רק התחזקה לאחר המעצר בג'נין של ראש הג'יהאד האיסלאמי במחנה הפליטים, בסאם א-סעדי, והתיעוד שבו הוא נגרר על הקרקע וננשך על ידי כלב מיחידת עוקץ.

ביום שלישי האחרון, בבוקר שלאחר המעצר, סגר צה"ל במהלך חריג צירים בעוטף עזה והודיע על הפסקת תנועת הרכבות מדרום לאשקלון. כל זאת, עקב אותו חשש מירי נ"ט. ה"סגר" על העוטף נמשך בימים שלאחר מכן, כשביישוב כרם שלום - אחד ה"נצורים" ביחד עם נחל עוז - החליטו להתפנות ביום חמישי לירושלים.
היו שהעריכו שגם בסוף השבוע ובתשעה באב יימשכו החסימות, אבל ביום שישי ב-16:16 פתח צה"ל במתקפה יזומה, חיסל את ג'עברי ושמונה פעילי ג'יהאד איסלאמי נוספים – תוך שהוא תוקף 40 מטרות ב-170 שניות.
כארבע שעות לאחר מכן החלה התגובה של הג'יהאד האיסלאמי: מטחים כמעט בלתי פוסקים על יישובי העוטף - בעיקר לעבר מועצת שער הנגב – כשאזעקות נשמעות פעם אחר פעם גם בערי הדרום אשקלון, שדרות ונתיבות. נזק נגרם בכמה מקרים, אבל למרבה המזל איש לא נפגע באורח קשה. עם זאת, ובניגוד לחמאס ב"שומר החומות", המטחים לא כללו לרוב מספר גדול מאוד של רקטות, ורוב השיגורים היו לטווחים קצרים.
7 צפייה בגלריה
הבית בעזה
הבית בעזה
(צילום: רויטרס)

7 צפייה בגלריה
פגיעת הרקטה ברכב באשקלון
פגיעת הרקטה ברכב באשקלון
הרכב שנפגע מרקטה באשקלון
(צילום: רויטרס)
ביום שישי בערב נשמעו אזעקות ראשונות בראשון לציון, בחולון ובבת-ים, בשבת בערב הטווח התרחב ואזעקה נשמעה לראשונה בתל אביב (כששתי רקטות נפלו בים מול חופי המרכז) והיום נורו לראשונה רקטות לירושלים ולבאר שבע. במרבית המקרים, הרקטות יורטו.
לאחר חיסול ג'עברי במהלך הפתיחה של המבצע, החיסול המרכזי השני ב"עלות השחר" היה של מקבילו בחטיבה הדרומית, מנסור. לצדו נהרגו כמה פעילים אחרים בג'יהאד האיסלאמי, וצה"ל פרסם תיעוד שבו הראה כי דחה שלוש פעמים את התקיפה בשבת בערב עקב הימצאות בלתי-מעורבים – ובהם ילדים – בקרבת הבית.
7 צפייה בגלריה
תיעוד נפילת הרקטה באשקלון
תיעוד נפילת הרקטה באשקלון
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מקלט באשקלון
מקלט באשקלון
מקלט באשקלון
(צילום: רויטרס)
בשבת בערב הופצו גם התמונות הקשות מג'באליה, בהן נראתה הפגיעה בילדים פלסטינים. מבצע הסברתי ישראלי, שכלל בין היתר את תיעוד ירי הרקטה ונפילתה זמן קצר לאחר מכן בשטח הרצועה, הראה שמותם הטרגי נבע מירי כושל, ומנע לחץ בינלאומי כבד על ישראל.
בלילה שבין שבת לראשון תקפו מטוסי קרב באמצעות פצצות "דרילר" מיוחדות מנהרה התקפית של הג'יהאד האיסלאמי – המנהרה היחידה שהותקפה במבצע. בהמשך היום נמשך הציד מהאוויר של חוליות ירי הרקטות, וגם המטחים מעזה - כולל שיגורים כושלים. התקיפות נמשכו עד 23:30, שיגורי הרקטות נמשכו גם כמה דקות לאחר הפסקת האש - וכעת השאלה הגדולה היא אם היא תכובד, וכמה זמן יחלוף עד המבצע הצבאי הבא בעזה.
פורסם לראשונה: 23:33, 07.08.22