2 צפייה בגלריה
חיליק חייבי
חיליק חייבי
חיליק חייבי. "יש לו רק ריאה אחת שמתפקדת"
ליאור חייבי, בנו של יחיאל (חיליק) חייבי שכלוא כבר שלושה שבועות בירדן ואושפז אתמול עם קורונה, סיפר כי מצבו של אביו בן ה-65 הידרדר וכעת הוא מחובר למכונת הנשמה. "חייבים להעביר עכשיו את אבא לישראל", אמר ליאור, "כדי שרופאים ישראלים ינסו להציל את חייו - או שלפחות נוכל להיפרד ממנו".
ליאור פנה לראש הממשלה נפתלי בנט: "אני מתחנן, עזור לנו להביא את אבא הביתה בחיים". חייבי נדבק בקורונה אחרי שנעצר בכלא הירדני, ולמשפחתו טענות קשות נגד משרד החוץ - שאתמול מסר כי מאז שחייבי נעצר התנהלו מגעים רציפים מול הירדנים, והקונסולית אף ביקרה אותו ודרשה בשלומו.
"לאבא יש רק ריאה אחת שמתפקדת חלקית, ולכן הוא לא מחוסן לקורונה במדינה מוכת הקורונה הזו", אמר אתמול ליאור בנו. "הוא נכלא בתנאים קשים, וכולנו חוששים לחייו. חייבים להחזיר אותו לארץ מיידית. זה פיקוח נפש".
חייבי, תעשיין ישראלי בעל אזרחות אמריקנית, נעצר לפני כשלושה שבועות בירדן, לאחר שלטענתו איש עסקים ירדני עקץ אותו בהונאה חוצת גבולות ותפר לו תיק. חייבי הוא יליד אשקלון ובנו של השופט אהרון חייבי, לימים ראש העיר אשקלון. התעשיין הוותיק, שלפני כעשור הקים מפעל לייצור יריעות פלסטיק במוסקבה, החליט בשנת 2016 להעתיק את המפעל לירדן. לטובת התהליך הסתייע באנשי עסקים מקומיים, שלימים התברר לטענתו שהונו אותו והוציאו ממנו כספים רבים במרמה.
2 צפייה בגלריה
חיליק חייבי
חיליק חייבי
חיליק חייבי. "השהייה בכלא מסכנת את חייו"
משפחתו של חייבי מספרת שנאסר עליו לשוחח עמה, דבר שמגדיל עוד יותר את הדאגה שהם חשים לשלומו. המשפחה מאשימה את משרד החוץ באוזלת יד, וחברו קובי אגמון אמר: "עד שביקרו אותו מהשגרירות לקח שבועיים, למרות שברור שמדובר באדם נכה ושהמצב בכלא הירדני מסכן את חייו".
לדברי אגמון, "אנחנו כותבים למשרד החוץ כבר שלושה שבועות שחיליק עלול להידבק בקורונה וזה יהיה הסוף - והדבר שממנו חששנו קרה. אנשי המשרד מורחים אותנו בתשובות דיפלומטיות במקום ללחוץ להביא אותו לבית חולים נורמלי בישראל. אפילו הם מודים שהטיפול הרפואי בירדן איננו מספק למצבו הקשה. אנחנו לא נשתוק ולא נוותר להם על הכשל החמור הזה".
מוקדם יותר אתמול הבן ליאור העביר מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט, בבקשה דחופה שיסייע להציל את חיי אביו. "אדוני ראש הממשלה, הצל את אבא שלי וסייע להעביר אותו דחוף מהכלא הירדני לטיפול רפואי בישראל", כתב. "גם עקצו את אבא במיליונים, גם תפרו לו תיק ועכשיו גם החיים שלו בסכנה. המשפחה מתחננת שתפעל עוד היום מול הירדנים להעביר את אבא לטיפול רפואי מציל חיים בישראל, זה פיקוח נפש".
ליאור הבטיח: "אנחנו נמשיך את ההליך המשפטי, אבל אין צורך בלסכן ככה את החיים שלו. עזרתך יכולה להיות ההבדל בין חיים למוות. אבא כלוא במרחק של קילומטרים מבית חולים ישראלי שבו הוא יוכל לקבל טיפול רפואי נאות, ושאנחנו לא נחשוש לחייו, בריאותית וביטחונית".
ממשרד החוץ נמסר אתמול בתגובה לטענות המשפחה והקרובים: "משרד החוץ מטפל במעצרו של יחיאל חייבי מיום מעצרו בתחילת אוגוסט ועומד בקשר איתו ועם משפחתו. מסמכים רפואיים המעידים על מצבו הועברו על-ידי שגרירות ישראל בירדן להנהלת הכלא וכן הועברה איגרת מהשגרירות למחלקה המדינית במשרד החוץ בנושא בריאותו של חייבי.
"קונסולית ישראל בירדן, אתי בנימין, ביקרה את חייבי בכלאו וישבה עימו שעה ארוכה ושוחחה עמו טלפונית מספר פעמים. בנוסף קיימה הקונסולית פגישה משותפת עם מנהל הכלא וחייבי שעסקה בבעיות הבריאות מהן הוא סובל. בשיחה הובהר כי האזרח העצור פוגש רופא בכל יום, שעוקב אחרי מצבו הבריאותי. הקונסולית ביקשה לוודא כי מר חייבי מקבל טיפול רפואי מתאים.
"בשל הידרדרות במצבו הבריאותי בסוף השבוע האחרון, משרד החוץ העביר למשרד החוץ הירדני ולשגרירות ירדן בישראל את בקשת המשפחה להעברת יחיאל לטיפול בישראל. לאחר שנמצא חיובי לקורונה, פנתה שגרירות ישראל בירדן בבקשה רשמית להעביר את חייבי לטיפול בישראל מסיבות הומניטריות. בנוסף, פנה שר החוץ לפיד לשר החוץ הירדני וביקש להעביר את מר' חייבי לקבלת טיפול רפואי בישראל על רקע הומניטרי".