ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נפגש היום (רביעי) עם אריה דרעי, והשניים סיכמו כי ש"ס בראשותו תקבל את תיק הפנים ואת תיק הבריאות, וכעבור שנתיים יעבור לכהן כשר האוצר. בנוסף תקבל ש"ס גם שליטה מלאה במשרד לשירותי דת. דרעי בסבירות גבוהה ימונה לסגן רה"מ, אך לא לממלא מקום. הסכמות גם עם יהדות התורה - המפלגה תקבל את משרדי השיכון בראשו יעמוד יצחק גולדקנופף, משרד ירושלים בראשו יעמוד מאיר פרוש והמשרד לשוויון חברתי אותו יקבל אורי מקלב.
לעומת הסיכומים הנרחבים עם המפלגות החרדיות ועם עוצמה יהודית, נתניהו עדיין נתקל בקשיים במשא ומתן מול יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. הוא דורש את משרד האוצר, בו יכהן ראשון, משרד ההתיישבות ומשרד העלייה והקליטה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
סיכומים עם ש"ס ויהדות התורה, קשיים עם סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן , נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת, שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
תחזור למשרד התחבורה? רגב
(צילום: משרד התחבורה)
הוא מבקש להוציא ממשרד החוץ את מחלקת הדה-לגיטימציה ולהעבירה לאוצר ובנוסף לקבל למשרדו גם אגפים ממשרד החינוך - ולדעת מראש מי יעמוד בראש המשרד. במסגרת המו"מ דורש סמוטריץ' 4 מתוך 11 הוועדות שבראשן תעמוד אחת ממפלגות מהקואליציה בכנסת: עבודה ורווחה, חוקה חוק ומשפט, הקמת ועדת רפורמות והוועדה לשירותי דת.
עם עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר הסיכומים די סופיים. סוגייה אחת שטרם נפתרה היא התעקשותו של בן גביר לקבל את משרד הנגב והגליל שנמצא במחלוקת עם ש"ס.
לאחר שייפתרו הסוגיות הנ"ל עם השותפות, נתניהו יוכל להתפנות לחלוקת התיקים במפלגתו, ברקע הביקורת שנשמעת מפי בכירים בליכוד שזועמים על ה"נדיבות" לדבריהם של נתניהו עם השותפים. בינתיים מסתמן כי אלי כהן, מספר 3 ברשימת המפלגה, ימונה לשר החינוך. מירי רגב, שגם סביבה עלתה האפשרות שתקבל את המשרד, צפויה לקבל את תיק התחבורה - לאחר שש"ס ויתרה עליו בתמורה לבריאות.

הציונות הדתית נגד הליכוד: "עשרות ספינים שקריים"

בצל הפיגוע המשולב הבוקר והקריאות לקדם את המשא ומתן הקואליציוני התקוע, מתברר כי היחסים בין הליכוד לציונות הדתית הגיעו לנקודת רתיחה. שהתבטאה גם בהודעה שיצאה מטעם הציונות הדתית הערב. "אנחנו מוותרים ומתפשרים המון, אבל יש לנו קווים אדומים שעליהם גם אתם לא רוצים שנוותר, ואם נוותר עליהם תכעסו עלינו ארבע שנים, ובצדק. אז תנו אמון וגם אם זה יקח עוד קצת זמן (תמיד יש מו"מ ואף פעם לא קמה ממשלה מהר יותר) תאמינו לנו שיהיה בסדר. לא ניכנע לתכתיבים ולהכפשות, לא נילחץ ולא נוותר על הדברים החשובים".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
מאשים את הליכוד ב"עשרות ספינים שקריים". "אנחנו מוותרים ומתפשרים המון"
(צילום: מוטי קמחי)
במפלגה האשימו את הליכוד בהפצת "עשרות ספינים שקריים": "קשה לרדוף אחריהם. הליכוד החליט למרבה הצער לקבוע פגישות משא ומתן בקושי אחת לשלושה ימים ובין לבין לתדרך ולהספין כדי להכפיש ולהקטין אותנו, ולשלוח גדודי צייצנים ו'פרשנים' לשקר, לקלל ולגדף בוולגריות. אז אין מנוס מלענות. פשוט כי אתם צריכים לדעת את האמת... זהו עוד ניסיון להשפיל ולרמוס את הציונות הדתית ולזלזל באידיאולוגיה ובערכים שלשמם נבחרנו. בלי כלים לעשיה לא נצליח לשנות את מה שהיה בעשור האחרון באובדן המשילות, שחיקת ההרתעה, מערכת המשפט והזהות היהודית".
בהודעה פירטה הציונות הדתית את רשימת הדרישות שעל חלקן ויתרה במהלך המו"מ (תיק הביטחון, החינוך והדתות), ואת חלקן היא עדיין דורשת (אחריות על המינהל האזרחי), וחתמה את ההודעה במסר להקמת ממשלה: "אין לנו עניין בהתכתשויות הדדיות. זה הזמן להרכיב ממשלת ימין ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל".
סוגיית המינהל האזרחי נחשבת למשמעותית מאוד, שכן סיכום שכזה יקנה למפלגתו של סמוטריץ' שליטה רחבה על הנעשה באיו"ש. המינהל נמצא בכפוף למשרד הביטחון ובין היתר עוברים בו אישורי הבנייה בהתנחלויות בכפוף לדרג המדיני. עוד תחת אחריות המינהל - פתיחת וסגירת מעברים ובעיקר אכיפה על מבנים בלתי-חוקיים של פלסטינים ושל מאחזים בלתי-חוקיים בגבעות. קשה לראות כיצד הדבר יכול להתבצע בפועל, אם וכאשר, מכיוון שחלק משמעותי מאנשי המינהל הם חיילים שכפופים לצה"ל. בציונות הדתית, בכל אופן, טוענים כי הליכוד חזר בו מההסכמות בנושא.
בליכוד השיבו לטענות שעלו בהודעת הציונות הדתית: "בצלאל, ביום של פיגועי טרור רצחניים שבו הציבור מצפה להקמת ממשלה שתחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל - עזוב את הג'ובים ובוא לחתום עוד הערב על הקמת ממשלת ימין על מלא". כידוע לאחר הפגישה בין הצדדים הלילה הודיעה מפלגתו של סמוטריץ' כי הליכוד חזר בו מ"כל ההסכמות" והחזיר את השיחות לנקודת ההתחלה, מתברר כי במפלגה זועמים על סמוטריץ', שרשימת הדרישות שלו מתארכת בכל מפגש וחוצה את גבולות ההגיון הסביר, כך לטענת גורמים המעורים בפרטים.
לדברי גורמים במפלגה, הציב סמוטריץ' דרישות שבליכוד מסרבים להיענות להן. בציונות הדתית אומרים גורמים כי תיק החינוך הוא אחד התיקים החשובים ביותר מבחינת כל השותפות, וביקשו שאם לא מקבלים את התיק יכהן מטעמם סגן שר. כשסירבו לכך בליכוד בגלל התחייבות ליהדות התורה ביקש סמוטריץ' לדעת מי יהיה שר החינוך כדי לוודא שהאינטרסים של המפלגה לא יפגעו.
השתתפו בהכנת הכתבה: אלישע בן קימון