גדוד המעברים ארז של המשטרה הצבאית איבד אתמול בלילה (בין שני לשלישי) את אחד מלוחמיו, רב"ט ברוך כברתה, ככל הנראה מפליטת כדור של חברו שנעצר בחשד למשחק בנשק. מנתונים שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" לא מדובר באירוע מקרי בגדוד, שכן בשנה האחרונה אירעו כמה תקריות דומות בשל פליטות כדור ומשחקים בנשק, ברצף מסוכן שלא נבלם על ידי קציני היחידה.
שניים מאירועי פליטות הכדור התרחשו בחודשים האחרונים, והסתיימו אז ללא נפגעים. המקרים תוחקרו ביחידה בלבד ולא נפתחה לגביהם חקירת מצ"ח, אך לוחמים שהיו מעורבים בהם נשלחו למחבוש בכלא הצבאי.
2 צפייה בגלריה
הלווייתו של רב-טוראי ברוך כברתה
הלווייתו של רב-טוראי ברוך כברתה
הלווייתו של רב-טוראי ברוך כברתה
(צילום: יריב כץ)

לפי העדויות, חיילים רבים בגדוד נהגו לזלזל בהוראות השימוש בנשק, לעתים בנוכחות מפקדיהם. עוד עולה כי בערב מותו של כברתה ערכו מפקדים בגדוד תדרוך בנושא איסור המשחקים בנשק לחיילים בפלוגה מקבילה.
בתגובת דובר צה"ל לנתונים נכתב כי "צה"ל רואה בחומרה כל מקרה של משחק בנשק כעבריינות חמורה וימשיך לפעול למיגור תופעות דומות. נהלי הבטיחות מועברים בחיל המשטרה הצבאית באופן שגרתי ותקין. מקרה זה מצוי בחקירה פלילית. לאחרונה, אכן התרחשו שני מקרים של פליטת כדור בגדוד ארז ללא נפגעים. המקרים תוחקרו ובעקבותיהם הופקו הלקחים כנדרש. חקירת מצ"ח בגין שימוש בנשק, נפתחת, ככלל במקרים שבהם קיים חשד כי כתוצאה מהשימוש בנשק נפגע אדם, או שהשימוש בנשק היה כרוך באיום או ביצירת סיכון מכוון לאדם אחר".
2 צפייה בגלריה
חגי סין איציק
חגי סין איציק
מפקד גדוד ארז, סא"ל חגי סין איציק
(צילום: יאיר שגיא)
מפקד הגדוד, סא"ל חגי סין איציק, ספד לרב"ט כברתה אתמול בהלווייתו בבית העלמין סגולה בפתח תקווה ואמר כי הוא היה "לוחם מיומן ומסור". הוא התייחס בדבריו לאירוע שבו מצא החייל את מותו וכינה אותו "מצער וטרגי". לדבריו, "זה לא היה צריך לקרות. אנו חייבים להגיע לחקר האמת, להבין את נסיבותיו ולמנוע הישנותו".
בסיום דבריו, לעיני מאות בני אדם שהגיעו ללוות את החייל בן ה-19 למנוחת עולמים, פנה סא"ל איציק למשפחתו של החייל ואמר: "אני בטוח שאתם משפחה מיוחדת וחמה. גידלתם וחינכתם אותו להיות אדם טוב לב, רגיש וצנוע. הייתי רוצה להכיר אתכם בנסיבות אחרות, אך אני מבטיח שתמיד תהיו חלק ממשפחת גדוד ארז, נעמוד לצדכם נחבק ונתמוך בכם".
מחקירה ראשונית של האירוע עלה כי סמוך לחצות, הלוחם נפגע מירי בחדר מגוריו במחנה ענתות שליד ירושלים. הוא טופל על ידי חובש ורופא בגדוד, ובהמשך על ידי צוות מד"א, אבל מאמצי ההחייאה לא צלחו ומותו נקבע בבית החולים. החייל החשוד בירי נעצר. ראש אכ"א, האלוף יניב עשור, הנחה על הקמת ועדת מומחים בראשות מפקד חטיבה 646, אלוף-משנה ירון סימסולו, לחקירת נסיבות האירוע.