הרשויות בארה"ב חשפו הלילה (בין שני לשלישי) תקרית חריגה שאירעה בטיסה מלוס אנג'לס לבוסטון ביום ראשון האחרון, שבמהלכה אחד הנוסעים ניסה לפתוח את דלת החירום של המטוס בעודו באוויר – ולאחר מכן תקף עם כף שבורה דייל שחשד בו. הדייל לא נפצע אף שהתוקף הצליח לפגוע בצווארו שלוש פעמים עם הידית השבורה של הכף, והנוסעים האחרים בטיסה השתלטו על התוקף – שנעצר מיד עם הנחיתה בבוסטון.
3 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 757 יונייטד איירליינס ארכיון
מטוס בואינג 757 יונייטד איירליינס ארכיון
מטוס בואינג 757. אי אפשר לפתוח את דלת החירום בגובה ובמהירות שבהם היה
(צילום: Shutterstock)
התקרית נחשפה בהודעה של התביעה הפדרלית בארה"ב על הגשת כתב אישום נגד הנוסע התוקף, פרנסיסקו סברו טורס בן ה-33, תושב לאומינסטר שבמסצ'וסטס. מיוחסות לו עבירות של הפרעה וניסיון הפרעה לצוותי אוויר באמצעות שימוש בכלי נשק מסוכן. מדובר בעבירות חמורות למדי שניתן לגזור בגינן מאסר עולם. במקביל הודיעה יונייטד איירליינס, שבטיסתה התרחשתה התקרית, כי טורס הוכנס לרשימה השחורה שלה ולעולם לא יורשה לעלות על מטוסיה.
האירוע החל 45 דקות לפני שטיסת יונייטד איירליינס 2604 הייתה אמורה לנחות בבוסטון, במטוס בואינג 757 שיכול להכיל עד 220 נוסעים. הנוסע ניסה אז לפתוח את דלת המטוס, זו שנמצאת בחלק שבין מחלקת התיירים למחלקה הראשונה, והתראה הופיעה על כך בתא הטייס. אחד הדיילים נשלח לחקור את פשר הדבר, וגילה שהידית של הדלת הוזזה מהמצב הנעול שלה רבע הדרך למצב הלא-נעול. גם מוט במנגנון פתיחת מגלשת החירום הוזז מהמצב הנעול שלו. יש להדגיש כי בגלל הפרשי לחץ האוויר בגובה שבו היה המטוס, וכן בשל מהירותו, ממילא לא ניתן היה לפתוח את דלת החירום.
ה"נאום" הביזארי והמאיים של טורס, לפני התקיפה:
לאחר החזרת הידית והמוט למצבם הנעול, דן הצוות בשאלה מי היה אחראי למעשה והחשד נפל מיד על טורס, שאחד הדיילים הבחין בו עומד לפני כן ליד הדלת. דייל אחר פנה אליו וניסה לתחקר אותו. טורס, כך לפי הודעת התביעה, שאל אותו אם היו מצלמות שתיעדו אותו ליד הדלת. בעקבות השיחה הזו הודיע הדייל לטייסים כי הוא סבור שטורס מהווה איום למטוס ולנוסעיו, והמליץ לנחות במהירות האפשרית. זמן קצר אחר כך הסתער טורס על הדייל וניסה לדקור אותו, אך ברשת CNN דווח כי הידית השבורה של הכף פגעה רק בצווארון ובעניבה שלו. נוסעים אחרים השתלטו כאמור על טורס, ובתמונה שצילם אחד מהם נראים לפחות שישה אנשים מנסים לרתק אותו לרצפת המטוס.
כלי תקשורת בארה"ב הפיצו הבוקר כמה סרטונים מהאירוע, ובאחד מהם שצולם כנראה בשלב שבין השיחה של הדייל עם טורס לבין ניסיון הדקירה נראה התוקף נושא נאום ביזארי בקולי קולות, תוך שהוא מפזר שלל איומים כלפי הנוסעים המובהלים. הוא תהה בין היתר, כשהוא עומד על המושב, היכן אנשי המשרד לביטחון המולדת "שיכוונו אליי אקדח" – והצהיר כי גם אם יירו בכל חלקי גופו הוא לא ייהרג, כיוון שהוא "בלתזאר". "אני אהרוג את כל האנשים על המטוס הזה!", צעק, ולאחד הנוסעים שכנראה קם ממושבו קרא: "שתוק ותחזור לשבת!". הוא הוסיף: "אין לכם את ביטחון המולדת. אתם לא הולכים לנסות לעצור אותי? כולכם פחדנים?".
3 צפייה בגלריה
מסלול טיסה של יונייטד אירליינס שבה נוסע ניסה לדקור ב ארה"ב
מסלול טיסה של יונייטד אירליינס שבה נוסע ניסה לדקור ב ארה"ב
הנוסע בתיעוד התקרית. "תירו בי, אני לא אמות!"
(צילום: Lisa Olsen / טוויטר)
3 צפייה בגלריה
מסלול טיסה של יונייטד אירליינס שבה נוסע ניסה לדקור ב ארה"ב
מסלול טיסה של יונייטד אירליינס שבה נוסע ניסה לדקור ב ארה"ב
מסלול הטיסה שלשום מלוס אנג'לס לבוסטון
(קרדיט: FlightRadar24)
בהמשך נשמעים בסרטון קולות בהלה כאשר טורס זינק לפתע למעבר שבין הכיסאות והתקדם לחלקו הקדמי של המטוס. הוא שלף דבר מה, כנראה את אותה כף שבורה, והצהיר: "אני הולך להשתלט על המטוס". בשלב זה ניסה כאמור לדקור את הדייל, והנוסעים האחרים הסתערו עליו. בהודעת התביעה נמסר כי טורס סיפר לחוקריו שאת הכף הוא שבר בשירותי המטוס, ולאחר מכן ניסה לפתוח את דלת החירום כיוון שרצה לקפוץ משם. הוא טען שאת הדייל הוא תקף כיוון שחשב שהוא רוצה להרוג אותו.