השרה להתיישבות ומשימות לאומיות אורית סטרוק (הציונות הדתית) איימה הבוקר (יום ה') בריאיון ל-ynet Live כי "אם בג"ץ יפסול את חוק הנבצרות הוא מוביל את עצמו בדהרה מטורפת לתהום. זה ישפיע ביתר שאת על החובה שלנו לתקן את מערכת המשפט". לדבריה, "אם בג"ץ מתחיל לשמש להרס הדמוקרטיה במקום להגנה על הדמוקרטיה, אנחנו במצב מאוד מאוד קשה".
2 צפייה בגלריה
אורית סטרוק
אורית סטרוק
"בלתי סביר בעליל להגיד שהחוק הזה פסול". סטרוק
(צילום: יצחק וייס)
סטרוק סירבה להתחייב שתציית לפסיקה במקרה של פסילת החוק. "אם נגיע למצב של הרשעה בדין, אנחנו במצב חדש, זה יהיה שבר גדול", היא אמרה. "בחוק הזה לא חוקקנו דבר חדש. לא יצרנו בריה חדשה. בסך הכול שללנו את היכולת של גורם בלתי נבחר לשלול מעם ישראל את ראש הממשלה שבו הוא בחר. זה בלתי סביר בעליל להגיד שהחוק הזה פסול. אני זועקת את זעקתה של היועצת המשפטית לכנסת, מאורע כזה מעולם לא אירע והיא לא מקבלת את הזמן להגיב".
ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) אמר כי "אם החוק ייפסל זה אומר שבג"ץ פועל בניגוד לחוק". לדבריו, "בבית המשפט יושבים פוליטיקאים בחליפות, לכן אנחנו מקדמים את שינוי הרכב הוועדה (לבחירת שופטים) - שיישבו שם אחרים. יש כאן שופטים שלוקחים לעצמם סמכות שאין להם ומובילים אותנו לאירוע חמור מאוד. הם הולכים להשתמש בכוח שלהם בניגוד לחוק". הוא תקף גם את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ואמר כי "היועמ"שית הפכה פוליטיקאית על מלא. שתפנה את מקומה למישהו ראוי".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כתב בציוץ בטוויטר כי "שר שמצהיר שלא יקבל פסיקה של בית המשפט העליון לא יכול להמשיך לכהן כשר אפילו דקה. ממשלה שלא תציית לחוק ולבית המשפט היא ממשלה לא חוקית".
גם ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) התייחס לדיון הבוקר בבג"ץ בחוק הנבצרות, ואמר כי "פרנויה בסביבת נתניהו הובילה לחוקק חוק נבצרות הזוי. לא אתפלא אם ייפסל". הוא הוסיף כי "יש זילות של עצם המושג חוק יסוד. כל דבר מבחינתם זה חוק יסוד. כששמו לראש הממשלה קוצב לב לא פנו בהתאם לחוק, פנו לוועדת הכנסת לאישור. המינוי של לוין (לממלא מקום ראש הממשלה) היה לא חוקי".
אלקין הוסיף כי "אני לא אומר לבג"ץ מה להחליט אבל אני חושב שהחוק הוא רע. צריך לחוקק חוק יסוד בחקיקה מסודרת שדורשת קונצנזוס בכנסת. אני מאמין שיש אנשים בליכוד שלא מעיזים לדבר, אבל אני לא יודע להגיד כיצד ינהגו בזמן הצבעות. יש זרם של הליכוד המסורתי של בגין ושמיר שחרד ממה שנתניהו עושה לליכוד ולכן הוא מדי פעם משמיע את קולו".
2 צפייה בגלריה
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
"בג"ץ חייב להחזיר את החוק הזה לכנסת". פורר
(צילום: יריב כץ)
ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הגיב לדבריה של סטרוק ואמר כי "מערכת האיומים המאפיוזית הזו שהממשלה מנהלת מול בית המשפט זו חוצפה שאין כדוגמתה. האם כך צריך לחוקק חוקי יסוד? בג"ץ חייב להחזיר היום את החוק הזה לכנסת. בכנסת הבאה יבטלו את החוק המטומטם הזה שמסוכן למדינת ישראל. מי שלא יישא בשוויון בנטל שייקח בחשבון שזכויותיו ייפגעו".
פורר הוסיף כי "כשמדברים על חוק יסוד כחלק מהחוקה, אי אפשר לחוקק אותו בחופזה רק בגלל פרנויה של איש אחד. כך עשו את זה. זה הגיע למצב אבסורדי שבו כשראש ממשלה באמת צריך לצאת לנבצרות אי אפשר להוציא אותו".



ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) אמר כי "הממשלה הנוכחית והקואליציה הנוכחית לא ינוחו ולא ישקטו עד שהם יגיעו למצב שהם כותבים את פסקי הדין. הם רוצים להגיד תוצאה אחת אנחנו נכבד אבל תוצאה אחרת אנחנו לא נכבד. לא היינו במצב הזה בתולדות מדינת ישראל, לא משנה איזה שאלות הגיעו לבית המשפט, גם השאלות הכבדות ביותר. מה שאנחנו רואים הוא חלק ממהלך אלים וברוטלי של הפיכה משטרית שלא נעצרה לשנייה ובל נטעה, הפגרה לא עוצרת את זה. יש להם תוכניות גם לפגרה וגם לאחרי הפגרה".
סער ציין כי "אינני מתלהב מאקטיביזם שיפוטי מכל סוג שהוא. יש רק דבר אחד שאני חושש ממנו הרבה יותר מאקטיביזם שיפוטי וזה חיסול העצמאות של הרשות השופטת. מספיק לשמוע את מה שאומרים דוברי הממשלה, מדרישתם לפסול את נשיאת בית המשפט העליון לדיון ועד חוסר היכולת שלהם לומר שהם יכבדו פסק דין. הגענו לשלב שבו נושאים של ערכי היסוד של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית הם שיקול שבית המשפט צריך להתייחס אליו ברצינות בפסיקה שלו. לא אמרתי שבית המשפט צריך להתערב או לא צריך להתערב. אני אכבד כל פסיקה של בית המשפט העליון".
ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) אמר כי "בג"ץ קבע כללי משחק, אי אפשר לשנות כשלא מתאים". ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) אמר על שופטי בג"ץ כי "הם לא פורעי חוק, הם נמצאים בפוזיציה מאוד ברורה. המחאה היא הזרוע המבצעת או המבצעית של אותה חונטה ששולטת פה על המדינה שנים רבות. אפילו לא מנסים להסדיר שום דבר, אם זה בנושא מינוי מקורבים, אם זה בנושא של החלטות שקשורות לדת ומדינה, אם זה בנושא של אקטיביזם שיפוטי".