1 צפייה בגלריה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
אסור לאכול מוצרי חלב או להתקלח לפני הוותיקים. אילוסטרציה
(מתוך אתר צה"ל)
במשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) חוקרים בשבועות האחרונים עדויות על אלימות פיזית ומילולית מצד חיילים ותיקים המשרתים בגדוד הנדסה קרבית של אחת מחטיבות השריון כלפי חיילים צעירים, ש"הפרו חוקי ותיקות-צעירות". עד כה הודח אחד החיילים וייתכן שיינקטו צעדים נוספים במסגרת החקירה.
הפרשה החלה בעקבות קשיי התאקלמות של אחד החיילים שהועבר לשרת במפקדת הגדוד, אך גילה תוך זמן קצר ש"אסור" לו לישון במיטות התחתונות בחדרי המגורים של היחידה, כאשר ניסה לתפוס מיטה פנויה. תוך זמן קצר, נחשף החייל, ואיתו חיילים צעירים נוספים, למסכת חוקים שקבעו החיילים הוותיקים, ומוכרת מתופעות עבר ביחידות קרביות: אסור לצעוק "עד מתי" ו"כמה עוד", אסור לאכול מוצרי חלב או להתקלח לפני הוותיקים, ועוד.
לפי התלונה שהוגשה למצ"ח, חיילים בגדוד סבלו כתוצאה מכך ממצוקה נפשית שהובילה ללגלוג עליהם, גם מצד מפקדים ביחידה, ועד כדי סרטון בטיקטוק שהעלה אחד החיילים ובו תיאר בדמעות את שעבר.
קרובים של חיילים סיפרו כי "חיילים צעירים שעבדו במטבח הגדוד זכו לאיומים מצד טבחים ותיקים, תוך קללות ואזהרה שאם ילשינו הם ייפגעו. אחד החיילים העז יום אחד לישון לבד בחדר, החיילים הוותיקים זעמו עליו והתירו לו לישון שוב רק אם יירדם על קפיצי הברזל של המיטה, ללא מזרן. לאחר שסירב לתנאי זה, חיילים ותיקים שבו לחדר עם מקלות של מטאטא והחלו להכות אותו ברגליו, בעוצמה ובמשך דקה, הוא התחנן שיפסיקו".
במקרה אחר שנחקר במצ"ח, חיילים צעירים מהגדוד חטפו מכות ספורדיות לפחות 15 פעמים על כך שעברו על "חוקי הפז"ם", ובטענה ש"כך הם יחושלו". חלק מהאלימות כללה בעיטות ואיום להשתמש על החיילים בחומר שמסיר שומנים.
גורמים בצבא טענו כי אחד החיילים שהתלונן על המעשים מנסה לצאת מהגדוד מיום הגעתו ליחידה, ומפקדיו מטפלים בו בקשב רב תוך התחשבות בבקשתו לעבור תפקיד. המקרים תוחקרו ביחידה ורק לאחר הפצרות מצד גורמים שסייעו לחיילים הצעירים, הסכימו בצה"ל להורות למצ"ח לפתוח בחקירת האירועים.
מדובר צה"ל נמסר: "המקרים המדוברים מוכרים ותוחקרו, ופרטיהם הועברו באופן יזום בהוראת המג"ד לבחינת יחידת מצ"ח. בגין שני האירועים המוכרים נפתחה חקירה, ועם סיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. צה"ל רואה בחומרה כל אירוע אלימות ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו על מנת למצות את הדין עם הפוגעים".