סקר מטלטל של מכון הסקרים YouGov שפורסם היום (ב') בעיתון הבריטי "טלגרף" מלמד כי המפלגה השמרנית של ראש הממשלה רישי סונאק צועדת לעבר תבוסה היסטורית בבחירות הכלליות שייערכו בהמשך השנה, תבוסה שתהיה דומה לזו שנחלה מול הלייבור ב-1997. לפי הסקר הלייבור צפויה לגרוף נכון להיום 385 מושבים בפרלמנט, בעוד השמרנים יזכו ב-169 בלבד.
3 צפייה בגלריה
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
רה"מ סונאק ומנהיג הלייבור סטרמר. קרובים למהפך אחרי 14 שנה
(צילום: AP, רויטרס)
לשם השוואה, בבחירות האחרונות לפרלמנט, שנערכו בסוף 2019, זכו השמרנים בראשות בוריס ג'ונסון ב-365 מושבים, ואילו הלייבור בראשות ג'רמי קורבין התרסקה עם 202 בלבד. אם תוצאות הסקר הדרמטי היום יתממשו, פירוש הדבר ש-11.5% מהאלקטורט יעביר את קולו מהמפלגה השמרנית ללייבור – הקריסה הגדולה ביותר בתמיכה במפלגת שלטון בבריטניה מאז 1906.
סקרי דעת הקהל בבריטניה מלמדים כבר יותר משנה על יתרון עצום ללייבור מהשמאל-מרכז, אחרי כמעט 14 שנות שלטון רצופות של המפלגה השמרנית, שבשנים האחרונות נקלעה לשלל פרשות מביכות ונאלצה להחליף שוב ושוב את העומדים בראשה. עם זאת הסקר של היום זוכה לתשומת לב מיוחדת, משום שהמדגם בו כלל 14 אלף נסקרים – מדגם גדול פי שבעה מהנהוג בדרך כלל בסקרי המכון.
הבחירות הכלליות האחרונות בבריטניה נערכו בסוף 2019, ולפי החוק, הבאות אמורות להיערך לכל המאוחר בסוף ינואר 2025. לפני כשבוע וחצי אמר ראש הממשלה סונאק כי הוא מעריך שהן יתקיימו בחצי השני של השנה הנוכחית. ההערכה היא שסונאק יעדיף לדחות את הבחירות ככל האפשר, כדי לתת למפלגה השמרנית שלו די זמן לצבור הישגים כלכליים שאפשר להציג לציבור, אך יקיים אותן לכל המאוחר באוקטובר, משום שבנובמבר הן יתנגשו עם הבחירות בארה"ב ואילו דצמבר וינואר הם חודשי חורף, ובבריטניה נמנעים מבחירות בחורף בגלל מזג האוויר הפוגע בשיעור ההצבעה.
3 צפייה בגלריה
רה"מ לשעבר בלייר. מנהיג הלייבור הנוכחי: "להילחם כאילו אנחנו בפיגור של 5%"
רה"מ לשעבר בלייר. מנהיג הלייבור הנוכחי: "להילחם כאילו אנחנו בפיגור של 5%"
רה"מ לשעבר בלייר. מנהיג הלייבור הנוכחי: "להילחם כאילו אנחנו בפיגור של 5%"
(צילום: AFP)
כשנשאל היום על הסקר החוזה למפלגתו תבוסה היסטורית בבחירות הקרובות אמר סונאק כי המשאל היחיד שמשנה הוא זה שנערך ביום הבחירות עצמו: "היו הרבה סקרים בשנה האחרונה ויהיו עוד מאות סקרים, אבל היחיד שמשנה הוא זה שמתקיים כשהבחירות הכלליות מגיעות. והבחירה הפעם ברורה – הבחירה היא לדבוק בתוכנית שלנו, שעובדת".
מנהיג הלייבור קיר סטרמר, מצדו, אמר שהוא אינו מתייחס לשום תוצאה לקראת הבחירות כמובנת מאליה. "עלינו להרוויח כל קול ולכבד כל קול, ועלינו תמיד – תמיד – להילחם כאילו אנחנו בפיגור של 5%", אמר. סטרמר, מי שלפי הסקרים יהיה ראש הממשלה הבא, הקדיש בשנים האחרונות מאמצים גדולים לניקוי מפלגתו מגורמים אנטישמיים ואנטי-ישראליים קיצוניים, ובראשית המלחמה בעזה ספג ביקורת מהצד הרדיקלי בלייבור על כך שנמנע מלקרוא להפסקת אש.

14 שנות מאסר למי שישתייך ל"חיזב או-תחריר"

בתוך כך, משרד הפנים הבריטי הכריז היום על הארגון האיסלאמיסטי "חיזב או-תחריר", המתאר את מחבלי חמאס כגיבורים, "ארגון טרור אנטישמי", וקבע כי השתייכות אליו תיחשב מעתה בבריטניה עבירה על החוק. כלילתו של הארגון ברשימת הטרור, לצד ארגונים כמו דאעש ואל-קאעידה, תיכנס לתוקף ב-19 בינואר, אחרי שתקבל את אישור הפרלמנט.
3 צפייה בגלריה
סמל ארגון איסלאמיסטי חיזב או תחריר חיזב א תחריר הוכרז ב בריטניה כ ארגון טרור
סמל ארגון איסלאמיסטי חיזב או תחריר חיזב א תחריר הוכרז ב בריטניה כ ארגון טרור
סמל "חיזב או-תחריר". הוקם בלבנון והתפשט ל-32 מדינות, כולל במערב
"חיזב או-תחריר הוא ארגון אנטישמי שבאופן פעיל מקדם ומעודד טרור, ובין השאר מהלל וחוגג את מתקפת הטרור המחרידה של 7 באוקטובר", הצהיר שר הפנים הבריטי ג'יימס קלברלי, כשהוא מציין בפירוש את הטבח שביצע חמאס בישראלים. קלברלי הדגיש כי באתר האינטרנט שלו מתאר "חיזב או-תחריר" את אנשי חמאס כגיבורים, וציין שלארגון יש גם היסטוריה עשירה של אמירת דברי שבח על פיגועים נגד יהודים. אחרי הכנסת "חיזב או-תחריר" לרשימת ארגוני הטרור, מי שישתייך אליו יוכל להיענש בעד 14 שנות מאסר.
ארגון "חיזב או-תחריר" הוקם ב-1953 בלבנון, ופועל ב-32 מדינות, בהן בריטניה ומדינות ערביות. לפי משרד הפנים הבריטי, מטרתו ארוכת הטווח של הארגון היא להקים חליפות שתנהג על פי חוקי השריעה האיסלאמית. פעילותו של הארגון כבר נאסרה בגרמניה, מצרים, בנגלדש פקיסטן וכמה מדינות ערביות ומרכז-אסייתיות.

קרא במרכז לונדון: "לנרמל מעשי טבח, הציונות היא כת מוות"

בבריטניה, נזכיר, נערכו בשלושת החודשים האחרונים שורה של הפגנות ענק למען הפלסטינים ונגד ישראל, וברבות מהן הונפו סמלים או נישאו דברים אנטישמיים וכאלה המהללים את חמאס ואת ארגוני הטרור. ממש אתמול הודיעה משטרת לונדון כי היא בוחנת תיעוד של פעיל פלסטיני בשם מוחמד אל-כורד, שבהפגנה בשבת בכיכר הפרלמנט קרא "לנרמל מעשי טבח" – אמירה שממנה משתמע כי הוא מבקש להפוך מעשים כמו אלה של 7 באוקטובר לדבר שבשגרה ושמתקבל על הדעת.
הקריאה של אל-כורד: לנרמל את הטבח, לעקור את הציונות

"אני קורא לכם להביט בעיניו של הילד העזתי ולומר לו שעשיתם כמיטב יכולתכם", אמר לקהל. "יומנו יבוא, אבל אסור לנו להיות שאננים. יומנו יבוא, אבל אנחנו חייבים לנרמל את מעשי הטבח כסטטוס-קוו". אחרי שדבריו הופצו ברשת טען אל-כורד כי לא זה מה שאמר: "הייתי ברור כשאמרתי שאסור לנו להיות שאננים, אסור לנו לנרמל מעשי טבח". לטענתו דבריו "עוותו בכוונה". משטרת לונדון מסרה כי היא בוחנת את ההתבטאות ותיצור קשר עם אל-כורד כדי לבדוק את העניין.
לצד הכחשתו לסוגיית מעשי הטבח, ברשת הופצו סרטונים נוספים שבהם נשמע אל-כורד קורא בבירור להכחיד את הציונות מהעולם: "ציונות היא אפרטהייד, היא ג'נוסייד, היא רצח, זו אידאולוגיה גזענית שבה נטועים שורשי ההתרחבות ההתנחלותית והשליטה הגזעית, ואנחנו חייבים לעקור אותה מהעולם. אנחנו חייבים לעשות דה-ציוניזציה, כי ציונות היא כת מוות, אי אפשר להגנה על הציונות".