מבצע "עמוד ענן" נפתח עם חיסולו מהאוויר של אחמד ג'עברי. במבצע "חגורה שחורה" חוסל בהאא אבו אל-עטא במכת הפתיחה. ב"עלות השחר" צה"ל חיסל את תייסיר אל ג'עברי עם תחילת המבצע ברצועת עזה. אבל היום, ולמעשה לראשונה מאז 1973, מכת הפתיחה הייתה לא של צה"ל - אלא של האויב.


במקרים קודמים חמאס וחיזבאללה שיגרו רקטות או חטפו לוחמים בפתיחת מבצעים ומערכות, אבל הפעולות הללו היו יחסית נקודתיות, גם אם קטלניות. הפעם חמאס הוא שפתח במלחמה, באמצעות מתקפה משולבת שלא נראתה כמוה מאז פרוץ מלחמת יום הכיפורים. וזו הייתה מתקפה שבוצעה במקביל מהאוויר, מהים ומהיבשה, וביחד עם ירי בלתי פוסק של רקטות.
ב-6:29 נשמעו אזעקות בשפלה ובדרום, וארבע דקות לאחר מכן גם בתל אביב. בחסות ירי הרקטות הכבד, שבחצי השעה הראשונה כמעט ולא נפסק ובינתיים כבר הגיע לאלפי רקטות, חמאס פשט מהאוויר עם גלשני רוח ומהים עם כלי שיט קטנים.


במקביל, פוצצו אנשי חמאס גדרות ומחסומים, והמחבלים נעו באין מפריע ליישובים סמוכי גדר, וגם לבסיס זיקים ולמפקדת אוגדת עזה הגדולה הסמוכה לקיבוץ רעים.
פרט למפקדה, חמאס פשט גם על כפר עזה, מגן, בארי, סופה ועל העיר שדרות. לפחות על שלושה מהיישובים הללו הוא המשיך לשלוט גם שעות ארוכות אחרי תחילת מתקפת הפתע. בנוסף, ודרך הפרצות בגדר, המשיכו לנוע מעזה מחבלים לעבר שטח ישראל.
בצבא בודקים חשד לחדירות גם באמצעות מנהרות, ככל הנראה מנהרות התקרבות שמגיחות עד לקרבת הגדר או המכשול התת-קרקעי.