האולטימטום השני פג, הסטודנטים הפרו-פלסטינים נותרו על הדשא – ובאוניברסיטאות בארץ אומרים שיסייעו בקליטת מדענים וסטודנטים יהודים וישראלים: היום (שישי) פג בשנית האולטימטום שהציבה נשיאת אוניברסיטת קולומביה, מינוש שפיק, לסטודנטים הפרו-פלסטינים בדרישה להתפנות ממאחז האוהלים המאולתר שהקימו בלב הקמפוס בניו יורק בימים האחרונים.
בינתיים, בהודעה חריגה שפרסמו ראשי אוניברסיטאות המחקר בישראל, הם כתבו כי הם "מודאגים מאוד מול גילויי האלימות הקשה, האנטישמיות והאנטי-ישראליות ששוטפים את הקמפוסים של רבות מהאוניברסיטאות המובילות בארצות הברית, בתמיכת ארגונים פלסטיניים ובהם ארגוני טרור".

לדברי נשיאי האוניברסיטאות בארץ, "אין ספק שראשי האוניברסיטאות בארצות הברית פועלים כדי להילחם בגילויים אלו, אך ייתכן שההתמודדות דורשת כלים החורגים מארגז הכלים הנתון בידי ההנהלות". הם התחייבו "לסייע למדענים וסטודנטים יהודים וישראלים המעוניינים בכך ולהיקלט באוניברסיטאות בישראל, ולמצוא כאן בית אישי ואקדמי".
במייל ששלחה נשיאת אוניברסיטת קולומביה היא כתבה כי למרות העובדה שפג האולטימטום "יש התקדמות במשא ומתן והשיחות נמשכות כמתוכנן. במשך כמה ימים קבוצה קטנה של סגל, מנהלים וחברי סנאט האוניברסיטה הייתה בדיאלוג עם סטודנטים מארגני המחאה כדי לדון בבסיס לפירוק המאהל, פיזור ומעקב אחר מדיניות האוניברסיטה בעתיד. יש לנו את הדרישות שלנו; יש להם את שלהם. תהליך פורמלי יצא לדרך ונמשך". הנשיאה הבהירה: "יש שמועה שמשטרת ניו יורק הוזמנה לקמפוס הערב. השמועה הזו שקרית".
4 צפייה בגלריה
דגל פלסטיני במאהל המחאה באוניברסיטת קולומביה
דגל פלסטיני במאהל המחאה באוניברסיטת קולומביה
מפגינים פרו-פלסטינים במאהל באוניברסיטת קולומביה
(צילום: Stephanie Keith / Getty Images)
לא לחינם הדגישה הנשיאה את הפרכת השמועה כי כוחות המשטרה נמצאים באזור. מאז מעצרם של יותר מ-100 הסטודנטים שהפגינו בקמפוס היא עמדה בפני ביקורת צולבת מכל הכיוונים – הן המפגינים והן אלה שמתנגדים להם. המתנגדים הלינו שלא עשתה מספיק כדי למנוע את התפשטות המחאה.
סנאט האוניברסיטה, הגוף שמייצג את כל הפקולטות, נציגי הסגל והתלמידים במוסד האקדמי, יתכנס היום וצפוי להעביר אזהרה נגד הנשיאה על כמה מהחלטותיה האחרונות, ובראשן הפנייה למשטרה לפנות את מאהל הסטודנטים בשבוע שעבר. האזהרה תאפשר למעשה לסנאט להימנע מהצבעה על פיטוריה של הנשיאה, כפי שדרשו חלק מהמחוקקים בקונגרס האמריקני. חברי סנאט האוניברסיטה אמרו כי הצבעה כזאת בזמן משבר תערער עוד יותר את יציבות המוסד.
ההחלטה של הנשיאה להזעיק את משטרת ניו יורק ביום חמישי שעבר הגיעה בניגוד להחלטת הוועד הפועל של סנאט האוניברסיטה, שפסל פה אחד את הרעיון במהלך ישיבת חירום שהתקיימה יממה לפני כן. חבריו הודיעו לשפיק שאין לה את האישור שלהם והמליצו לה לנהל במקום זאת משא ומתן. בכך שהיא למעשה התעלמה מהם, הנשיאה הפרה את תקנון האוניברסיטה, והובילה את אחד מאיגוד הפרופסורים הפרוגרסיבים של המוסד לנסח החלטה נגדה שתבוא לאישור הסנאט. עם זאת, כאמור, ההחלטה לא תקרא לפיטוריה.
4 צפייה בגלריה
תומכי ישראל בהפגנה מול אוניברסיטת קולומביה
תומכי ישראל בהפגנה מול אוניברסיטת קולומביה
תומכי ישראל בהפגנה מול אוניברסיטת קולומביה
(צילום: Stephanie Keith / Getty Images North America / AFP)
פרופ' שי דוידאי שוב מעורר סערה סביבו, אחרי שבפוסט ברשת החברתית X האשים את ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, בכך שהוא לא עושה מספיק כדי להתמודד עם הארגון הפרו-פלסטיני שלטענתו עומד מאחורי מחאת האוהלים בקמפוס – Within Our Lifetime. "אריק אדמס מסרב להתמודד איתם, ומעדיף להעביר את הכסף לנשיאי המכללות. אמריקנים – שימו לב עכשיו ותחזירו לו כגמולו במהלך הקמפיין הבא שלו", כתב.
בלשכתו של ראש העיר הזדרזו להגיב לפרופסור הישראלי, וסגן ראש המטה מנשה שפירו צייץ: "אממ לא. ראש העיר יצא בצורה פומבית וחד-משמעית מאז 7/10. נכנסנו מיד כשקראו לנו ומאז אנחנו שומרים על בטיחות הרחובות ברחבי האוניברסיטה. ראש העיר מגנה בקביעות את דברי השטנה והצוות שלנו נמצא בקשר ישיר עם הסטודנטים והקהילה שהושפעה".
4 צפייה בגלריה
תומכי ישראל בהפגנה מול אוניברסיטת קולומביה
תומכי ישראל בהפגנה מול אוניברסיטת קולומביה
מפגינה בעד ישראל מול אוניברסיטת קולומביה מניפה שלט עם תמונות חטופים
(צילום: Stephanie Keith / Getty Images North America / AFP)
סגן מפקד משטרת ניו יורק, קז דאותרי, הגיב גם הוא הגיב לפרופ' דוידאי ואמר כי "משטרת ניו יורק מתנגדת לשנאה, גזענות, הטרדה ואלימות בכל הצורות. אבל כמו שאנחנו מצפים מאחרים לפעול לפי החוק, כך גם אנחנו פועלים לפי החוק. קמפוסים הם מקומות פרטיים ש-NYPD לא יכולה לנקוט בהם שום פעולות אכיפה ללא אישור מבית הספר להיכנס או בלי שבית הספר הכריז על האנשים בקמפוסים שלהם כמסיגי גבול. כמו תמיד, השוטרים שלנו ערוכים ומוכנים, ומסוגלים להביא לסיום מה שקורה בקמפוסים ברחבי העיר הגדולה שלנו, אך ללא שיתוף הפעולה והאישור מהמוסדות האלה, אסור לנו מבחינה חוקית לעשות דבר. תימנעו ממצב חירום. כולם, לא משנה מה אמונותיכם, בבקשה תישארו מוגנים; אבל תדעו שכשתקראו לנו, כמו תמיד, אנחנו נהיה שם".

ההשפעה של "תועמלנים חיצוניים"

במקביל, אוניברסיטת טקסס באוסטין מסרה כי למעלה ממחצית מהעצורים אמש (חמישי) בהפגנות בקמפוס שלה אינם קשורים למוסד – מה שמחזק טענות שהולכות וגדלות על כך שהמחאה מושפעת מ"תועמלנים חיצוניים", כפי שהגדיר זאת ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, במהלך מסיבת עיתונאים. ראש העיר העלה את השאלה: "למה האוהלים של כולם אותו דבר? הייתה מכירת חיסול על האוהלים האלה? יש כאן התארגנות. יש מאמץ ארגוני מתוכנן היטב ומה המטרה של הארגון הזה? זה מה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו".
דבריו של ראש העיר הפכו ויראליים, והתיאוריה שזכתה לכינוי "קונספירציית האוהלים" ספגה ביקורת ברשתות: "לא שמעת על אמזון?" כתבו לו עם הפניה לאוהלים שנראים במחאה המופיעים ברשת במחיר של 15 דולרים. "מה שיש לנו כאן בין הידיים הוא מקרה קלאסי של סטודנטים שקונים משהו זול וחד-פעמי".
4 צפייה בגלריה
ראש עיריית ניויורק אריק אדמס
ראש עיריית ניויורק אריק אדמס
ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס. "למה האוהלים של כולם אותו דבר?"
(צילום: Spencer Platt / Getty Images North America / AFP)
גולש אחר כתב: "רמת הדיסאינפורמציה של NYPD לא תיאמן. לקדם את הרעיון שהמחאות האלה 'ממומנות' ללא ראיות אמיתיות זה מידע מוטעה טהור. העובדה שההוכחה היחידה שלו מבוססת על צבע האוהלים מראה שהוא מעולם לא שמע על REI או אמזון".
מאהלים פרו-פלסטיניים צצו באוניברסיטאות ומכללות נוספות ברחבי ארה"ב, בדרישה מהמוסדות למשוך את ההשקעות שלטענתם מממנות את המלחמה של ישראל ברצועת עזה. לאחר שמאהל צץ באוניברסיטת בלומינגטון אינדיאנה, שוטרים שהגיעו למקום עם אלות עצרו 33 מפגינים. שעות לאחר מכן באוניברסיטת קונטיקט, המשטרה המקומית פינתה אוהלים ועצרה אדם אחד. האוניברסיטה הפוליטכנית של מדינת קליפורניה, הומבולדט, מנהלת משא ומתן עם סטודנטים שהחליטו להתבצר בבניין בקמפוס מאז יום שני. חברי הסגל נפגשו עם מפגינים כדי לנסות להגיע לפתרון, בעוד הקמפוס נותר סגור לפחות עד סוף השבוע. אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הסיום של המוסד האקדמי ב-10 במאי. ההודעה פורסמה יום לאחר שיותר מ-90 מפגינים נעצרו בקמפוס.
בחוף המזרחי של ארה"ב, במכללת אמרסון בבוסטון, 108 אנשים נעצרו במאהל עד תחילת יום חמישי. באוניברסיטת אמורי באטלנטה, המשטרה המקומית פינתה מאהל ויותר מ-20 נעצרו.