3 צפייה בגלריה
לוחמים בכוחות ה בדלנים הפרו רוסים ב דונייצק אוקראינה
לוחמים בכוחות ה בדלנים הפרו רוסים ב דונייצק אוקראינה
לוחמים בדלנים בדונייצק שבמזרח אוקראינה
(צילום: רויטרס)
"כדי לסיים את המלחמה חייבים רק לנצח, אין אופציות אחרות" - זאת המסקנה העגומה שהשמיע באוזנינו אלכסנדר קופמן, מבכירי הבדלנים הפרו-הרוסים ב"רפובליקה העממית של דונייצק", שהוקמה במזרח אוקראינה בתמיכה רוסית לפני שמונה שנים.
קופמן, ממוצא יהודי, שימש כשר החוץ של הממשל הבדלני בסבב הלחימה הקודם במזרח המדינה ב-2014, וכיום מכהן כראש הלשכה הציבורית של הרפובליקה הבדלנית. בריאיון בלעדי ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" הוא מטיל את האשמה להסלמה דווקא על הממשל בקייב, ומעריך כי מלחמה בין רוסיה לאוקראינה היא בלתי נמנעת. "בלילה האחרון הצד האוקראיני הפגיז אותנו בצורה הכי אינטנסיבית", הוא סיפר. "חוץ מזה שאוקראינה משתמשת בנשק כבד שאסור לפי הסכמי מינסק, נכנסו אלינו כמה קבוצות מחבלים שחוסלו, כשגם לכוחותינו היו פצועים.
רוחות מלחמה - סיקור נרחב ב-ynet:
על אף הפאניקה הראשונית, קופמן טען כי בקרב הציבור הפרו-רוסי במזרח אוקראינה ישנה ירידה במפלס החרדה. "ביום הראשון, מיד עם הכרזתו של ראש הרפובליקה על פינוי מיידי של התושבים, הייתה פאניקה מסוימת. היו תורים ענקיים לתחנות דלק של יותר ממאה מכוניות. התור בכיוון הגבול עם רוסיה היה באורך 20 קילומטר", אמר. כעת, לדבריו, המצב השתפר: "יש בנזין בשפע בכל כמות שתרצה, הכספומטים עובדים ובחנויות ניתן לשלם בכרטיס אשראי ללא הגבלה".
3 צפייה בגלריה
WEB
WEB
"כדי לסיים את המלחמה חייבים רק לנצח, אין אופציות אחרות". קופמן
קופמן, שמייצג עמדה פרו-רוסית מובהקת, מאשים שלא במפתיע את האוקראינים בפרובוקציות שנועדו לאפשר להם לכבוש מחדש את המחוזות הבדלניים, דונייצק ולוגאנסק, שהכריזו עצמאות מקייב ב-2014. "אנו לא מוכנים שנשים שלנו, ילדים שלנו ואמהות שלנו - יהפכו למגן חי. אנחנו חוששים שההפגזות מקו התפר יגיעו לרחובותינו המרכזיים. במקרה של הפגזה כזאת, קורבנות בקרב אזרחים הם בלתי נמנעים. לכן קיבלנו החלטה לפנות נשים, ילדים וגברים מעל גיל 55".
קופמן מעריך כי אין מנוס ממלחמה. "הצפי שלי זה לחגוג את יום הניצחון ב-9 במאי בקייב", אמר, בהתייחסו לתאריך יום הניצחון הסובייטי על הנאצים במלחמת העולם השנייה. הוא מקווה שלאחר המלחמה מערכת היחסים בין רוסיה לאוקראינה תשתנה.
3 צפייה בגלריה
כוח מצבא אוקראינה פועל במחוזות הבדלנים במזרח המדינה
כוח מצבא אוקראינה פועל במחוזות הבדלנים במזרח המדינה
חייל אוקראיני פועל במחוזות הבדלנים במזרח המדינה
(צילום: AP)
"אני רואה באוקראינה בעתיד מדינה ידידותית לנו, אחרי שכל האחראים לפתיחת המלחמה הבלתי אנושית הזאת שם יעמדו לדין", אמר. "כשכוחות סובייטיים נכנסו לאודסה, הם נתנו לתושביה יממה להסגיר את כל המשת"פים של הנאצים שהיו בעיר. אני בטוח שאוקראינה באופן מודע הולכת לחזור על המצב הזה. כבר עכשיו אנחנו מקבלים סרטונים שבהם תושבי אוקראינה שקרובים לקו התפר מקללים את אנשי הצבא האוקראיני".
גם על נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, היה לקופמן מה לומר: "הוא לא עצמאי. לא הוא משחק, אלא משחקים בו. הוא בעצם מריונטה של אלה שמשתלמת להם ההסלמה הזאת של הקונפליקט בגבול רוסיה".