5 צפייה בגלריה
ייפגשו. שר החוץ כהן ונשיא טורקיה ארדואן
ייפגשו. שר החוץ כהן ונשיא טורקיה ארדואן
ייפגשו. שר החוץ כהן ונשיא טורקיה ארדואן
(צילום: אהי אוחיון לע"מ, רויטרס)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן החליט באופן חריג להיפגש עם שר החוץ הישראלי אלי כהן במהלך ביקור ההזדהות המתוכנן שלו בטורקיה. כך נודע הערב (שני) ל-ynet. כהן צפוי להגיע לביקור בטורקיה בימים הקרובים ולהיפגש עם שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו, על רקע אסון רעידת האדמה והסיוע הישראלי בפעולות החילוץ.
משלחת החילוץ הישראלית לטורקיה, "ענפי זית", נחתה בצהריים בנתב"ג בסוף מבצע חילוץ מוצלח, שבמהלכו חולצו 19 אזרחים טורקים בחיים – הישג חסר תקדים עבור המשלחת, שמורגלת במבצעי חילוץ בינלאומיים כאלה. את פניהם של חברי המשלחת קיבלו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושגריר טורקיה בישראל, שאקיר אוזקן טורונלר.
טקס קבלת הפנים של משלחת "ענפי זית"
(צילום: לע"מ)
נתניהו שיבח את חברי המשלחת: "יצאתם בשם המדינה והבאתם כבוד עצום למדינת ישראל. ראינו אתכם פועלים בקור, בתנאים קשים סביב השעון - בפעולה הקדושה ביותר שאדם יכול לעשות: להציל את חייהם של אחרים. 'כל המציל נפש אחת' - אתם יודעים את ההמשך. אתם הצלתם 19 עולמות והראיתם לעולם כולו את הפנים היפות והאמיתיות של מדינת ישראל: מדינה קטנה עם נשמה ענקית, שנחלצת לעזור לאנשים באשר הם, בתנאים לא תנאים, מתוך אנושיות ומוסריות עליונה".
עוד אמר נתניהו כי "דווקא בימים אלה השליחות שלכם מקבלת משמעות נוספת. בסערות הזמן אתם מזכירים לכולנו שאנחנו עם אחד, עם גורל אחד, עם עתיד אחד. עם ישראל כולו גאה בכם, אני גאה בכם. אני מצדיע לכם".
5 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים למשלחת פיקוד העורף
טקס קבלת פנים למשלחת פיקוד העורף
הבכירים בטקס קבלת הפנים למשלחת החילוץ
(צילום: יובל חן)
שר הביטחון יואב גלנט אמר לחברי המשלחת כי "19 אזרחים טורקים זכו בחיים כי הייתם שם למענם, והם יודעים זאת היטב. יש לנו סיבה טובה להיות גאים במהירות ההתגייסות שלכם ובאופן הפעולה שלכם. הנתינה הזאת התקבלה בהערכה רבה על ידי העם הטורקי וההנהגה בטורקיה. האופן שבו פעלתם לאורך כל השליחות הביא מסר של אחווה, שותפות גורל ותרם לחיזוק תדמית ישראל בעולם, וזאת ההזדמנות הנוספת לשלוח מכאן, דרך העם הטורקי ונציגיו, את השתתפותנו הכנה באסון הכבד שפקד את טורקיה. צר לנו שלא היה בכוחנו לסייע יותר ולהביא שיותר יינצלו".
הרמטכ"ל הרצי הלוי הביע את גאוותו מתפקוד החיילים: "הבאתם גאווה עצומה. כשרציתי לבדוק התארגנות הוצאת משלחת, אמרו לי שכבר מתארגנים. רק שמעו 'רעידת אדמה' - ובאו מעצמם. שלוש סיבות הביאו אותנו לשלוח המשלחת הזאת: להציל אנשים במצוקה גדולה מאוד, להיות מקצועיים יותר מול אירועי הרס רחבים שעלולים לקרות גם אצלנו, ואתגרי ישראל באזור. בית החולים שלנו עדיין פועל ומציל חיים בטורקיה. יחסי ישראל באיזור ובעולם והמקצועיות לעתיד לבוא התחזקו משמעותית".
5 צפייה בגלריה
משלחת צה"ל לסיוע בטורקיה
משלחת צה"ל לסיוע בטורקיה
משלחת הסיוע הישראלית בחיפוש אחר לכודים בהריסות בטורקיה
(צילום: דובר צה"ל )
5 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל)
השגריר טורנלר הודה לחברי המשלחת: "הודות לחבריה של טורקיה, רבים פונו על ידי צוותי החילוץ בשטח. ממשלת ישראל הייתה בין הראשונות שסיפקו משלחת חילוץ. אני מצדיע לכל אלה שנחתו באיזור האסון והתחילו מיד במשימה שלהם. שלחתם תוך 48 שעות בית חולים שדה והצלתם 19 טורקים מבניינים הרוסים. גורמים רבים בישראל הפגינו סולידריות יוצאת דופן עם העם הטורקי. קמפיין של סיוע הומניטרי כבר אורגן ונשלח לאיזורים שנפגעו ברעש. זה כבוד עבורי להצטרף לטקס קבלת הפנים הזה. אני מודה לכל אחד ואחת מכם".
מפקד יחידת החילוץ, אל"מ גולן תיאר את פעולת המשלחת בטקס: "אנו חוזרים מפעילות של שבוע שבה ביצענו את המשימה שלשמה יצאנו בשם מדינת ישראל. 36 שעות לאחר רעידת האדמה כבר היינו בתוך העיר קהרמאנמרש. הגענו לעיר יחד עם עוד ארבע משלחות סיוע נוספות. הציוד נתקע הרבה מאחור במשאיות, עם צפי הגעה של שמונה שעות. הכל - הציוד, האוכל, המים, האוהלים. על פי התו"ל מגיעות המשלחות למחנה, מתארגנות ומסתדרות, אבל אנחנו בחרנו להכניס את הצוותים ישר לעיר.
5 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים למשלחת פיקוד העורף
טקס קבלת פנים למשלחת פיקוד העורף
אל"מ ואך יחד עם השגריר טורנלר
(צילום: יובל חן)
"ירדנו מהאוטובוס ויצאנו לפעילות של 22 שעות ברציפות, עם מעט מאוד אוכל ומים, בטמפרטורה של 2 מעלות, תוך שאנו מתבססים בעיקר על ציוד החילוץ של המקומיים. הצוותים שלנו עבדו בכוחות קטנים מאובטחים, ונעו במהירות מנקודה לנקודה בהתאם להערכת המצב של המפקדים בשטח. בסופו של לילה ארוך ארוך, כשיתר המשלחות התעוררו במחנה מאורגן ומסודר לתדריך ומסדר בוקר – אנחנו היינו בשטח קפואים מקור, אך בסיומו של החילוץ הרביעי באותו לילה של אדם חי. עבדנו סביב השעון ביום ובעיקר בלילה. כשיתר הכוחות התקפלו אחרי יום של פעילות מאומצת אנו הגברנו פעילות. כששקט ברחובות אפשר לשמוע הקולות".
ואך הוסיף: "במהלך השבוע ראינו את האהבה של המקומיים לישראל. בכל מקום ביקשו את הצוותים הישראלים. שאלנו, 'למה אתם קוראים לנו? יש כל כך הרבה צוותים פה'. היו שם 40 צוותי חילוץ. ענו לנו ש'אנו רוצים את הישראלים, אנו מאמינים בכם'. את השפה שלנו כולם מבינים. זו השפה של הצלת חיים, זו שפה של אהבת האדם, זו השפה של צה"ל. זו השפה של מדינת ישראל".