סיכום הממשלה החולפת

מערכת הבחירות החמישית בשלוש שנים, אם תצא אל הפועל בסוף אוקטובר הקרוב או לכל המאוחר באמצע נובמבר, תעסוק ככל הנראה שוב בשאלה שכל ישראלי מכיר היטב: כן בנימין נתניהו או לא בנימין נתניהו.
הקמפיינים, שעוד לא החלו, יעלו על ראש שמחתם ככל הנראה שני תרחישים שונים שיכולים להתקיים פה ביום שאחרי בחירות 2022: ממשלה בראשות נתניהו שיעשה הכול כדי להזהיר מהשותפות המסוכנת של חלק מאנשי הימין עם מפלגות השמאל ועם רע"מ ויבטיח רפורמות מבטיחות לכת במערכת המשפט, או גוש מתנגדי נתניהו שיעשה הכול כדי להקים ממשלה בלעדיו ויזהיר מפני הקצנה וגזענות של חלק משותפיו.

בנט בהצהרה מיוחדת: רגע לא קל, קיבלנו את ההחלטה הנכונה לישראל
(צילום: אלכס גמבורג )

כך או כך, כמה סימני שאלה מרחפים מעל שחקנים פוליטיים בולטים בפתחה של מערכת הבחירות הנוכחית. עוד לא ברור כיצד ייראה האופק הפוליטי שלהם. דמויות מרכזיות באירועי הקמת ממשלת השינוי וגם באופוזיציה לממשלה עלולים למצוא את עצמן בעוד קצת יותר מ-90 יום הרחק מהמערכת הפוליטית. אלה הם השחקנים שמעוררים עניין רב:

נפתלי בנט

האיש שהלך למהלך חד ונועז בהקמת ממשלת השינוי, נגד הבייס שלו ותוך התמודדות מול זעם גדול כלפיו בימין, חתך את הממשלה ה-36 באותה חדות שבה היא הוקמה. בנט, פוליטיקאי צעיר יחסית בגילו וברזומה הפוליטי שלו, כבש כבר כמעט כל פסגה שסימן לעצמו.
הוא עבר במשרד הכלכלה שאליו שאף, משם למשרד החינוך, ולאחר מכן הגשים שני יעדים גדולים יותר: כהונה כשר הביטחון וראש הממשלה ה-13 של מדינת ישראל. הוא עשה זאת נגד כל הסיכויים, גם אם שתי התחנות האחרונות והחשובות בקריירה שלו נרשמו לזמן קצר.
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
ראש הממשלה בנט
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
ברמה האישית רשם בנט שנה מורכבת. מצד אחד הרגיש שהוא עומד בראשות ממשלה מתפקדת וטובה ששותפיה באים לעבוד, ומצד שני ספג קיתונות של בוז, הפגנות על בסיס קבוע וגידופים יומיומיים. זאת גם הסיבה שבהקשר שלו עולה השאלה האם מי שכבר הגשים את שאיפתו הגדולה ביותר ונכנס ללשכה החשובה במדינה, ימשיך בהתמודדות שתוצאותיה לא ברורות.
בנט משדר ביממה האחרונה לסביבתו שהוא מתמודד ואין לו כל כוונה לפרוש, אולם גורמים פוליטיים שמשוחחים עם יו"ר ימינה אומרים כי לא ניתן להתייחס להצהרה הזאת כאל שורה תחתונה סופית. בהקשר שלו עולות השאלות האם יתמודד לבד? האם יפרוש מהחיים הפוליטיים או שאולי יחבור למי משחקני הימין ויקים פלטפורמה חדשה שאיתה ירוצו יחד?

איילת שקד

כמו בנט, גם שקד הפכה בקדנציה האחרונה לאחת הדמויות המדוברות ביותר. היא בת בריתו הפוליטית של בנט כבר שנים והלכה איתו למהלכים נועזים בשנים האחרונות, כשהגדולים שבהם היו בניית הימין החדש שכשל והקמת ממשלת השינוי.
כמוהו, גם שרת הפנים הפכה לאחת הדמויות המושמצות ביותר בימין לאחר שלא בלמה את הקמת הממשלה הנוכחית. בפני שקד עומדות כמה אפשרויות וגם בעניינה הדברים לא בהכרח סופיים. האם תישאר עם בנט? האם תוביל את ימינה אם בנט יפרוש? האם תתפקד לליכוד או בכלל תפרוש מהחיים הפוליטיים?
6 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
השרה שקד
(צילום: יריב כץ)

מרצ

המפלגה שרשמה הישג מרשים בבחירות האחרונות, לאחר שניבאו לה ירידה אל מתחת לאחוז החסימה, עלולה להיכנס בסיבוב הבא לצרה של ממש. מרצ, בראשות ניצן הורוביץ, הצליחה אמנם להתברג לתוך הממשלה אחרי שנים רבות שלא ראתה שלטון. מנגד, אירועים חוזרים ונשנים עם ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי שלא זוהו בזמן ולא נפתרו הרעידו את יסודות הקואליציה.
החשש במרצ הוא שציבור השמאל יסגור חשבון עם השריון השנוי במחלוקת של רינאווי זועבי, וייתן הפעם את קולו למפלגה גדולה אחרת בגוש. בהקשר הזה לא ברור מה יהיה עם שר הבריאות ויו"ר המפלגה, שחטף גם הוא לא מעט ביקורת סביב האירועים. האם יוחלף בפריימריז? האם יפרוש? האם יצליח לשקם את התדמית של מרצ?
6 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
השר הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי )

איתמר בן גביר

האיש שבבחירות הקודמות זעזע רבים מהפוליטיקאים (גם בצד שלו) שניסו להתנער משותפות איתו, הולך ומסתמן ככוכב חדש בימין. אם בן גביר ילך ויתחזק כפי שהסקרים מנבאים לו, תתעורר השאלה באיזו מתכונת הוא יבקש להתמודד. האם ישמור על השותפות עם סמוטריץ' כפי שהוא מצהיר? האם יבקש לרוץ לבד? ומה יהיו הדרישות שלו לנתניהו וסמוטריץ' כדי שאלה יוכלו לממש את כוחו האלקטורלי?
6 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בריאיון לאולפן ynet
איתמר בן גביר בריאיון לאולפן ynet
ח"כ בן גביר
(צילום: הדר יואביאן)

בני גנץ וגדעון סער

האם השניים ירוצו בנפרד כפי שהם מצהירים או שמא יחברו למי משחקני הגוש שמסרב להמליך את נתניהו? ההערכה במערכת הפוליטית היא שכל עוד אחוז החסימה לא ירד, אין מקום על המגרש לגנץ, לסער, לבנט וללפיד בנפרד, ואם הארבעה דואגים לשלמות הגוש - הם צריכים לחשוב על חיבורים. בינתיים כל הארבעה אומרים שהדבר לא על הפרק, אבל ככל שנתקרב למועד הגשת הרשימות, סביר להניח כי התרחישים הללו יצופו ויעלו על הפרק.
6 צפייה בגלריה
גדעון סער ובני גנץ
גדעון סער ובני גנץ
השר סער והשר גנץ
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד בהצהרות לתקשורת
נפתלי בנט ויאיר לפיד בהצהרות לתקשורת
השר לפיד
(צילום: אלכס גמבורג )

יאיר לפיד

האיש שוויתר לא פעם בשנים האחרונות על השאיפות האישיות שלו כדי להחליף את נתניהו (קודם לטובת גנץ ואחר כך עבור בנט), ייכנס הפעם למערכת הבחירות ככל הנראה מלשכת ראש הממשלה. אסטרטגיית הבחירות שינקוט לפיד תשפיע באופן ישיר על המערכת כולה, ולכן מסביבו יש לא מעט סימני שאלה. האם יגלה נדיבות ואחריות כמו בבחירות הקודמות כלפי מפלגת העבודה ומרצ? או שיחתור למספר דו-ספרתי גבוה גם על חשבונן?