הראשון לציון יצחק יוסף קרא אמש (יום שבת) לחוקק פסגת התגברות ולבטל את סעיף הנכד בחוק השבות, על אף שהוא מנוע מלעשות זאת מתוקף תפקידו - ועורר סערה. "אני קורא לראש הממשלה להשעות אותו לאלתר, ולאחר הליך שימוע גם לפטרו - עוד לפני הקמת הממשלה החדשה", תקף שר האוצר אביגדור ליברמן.
3 צפייה בגלריה
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
שוב מעורר סערה. הרב יצחק יוסף
(צילום: שלומי כהן)
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן הגיע לדיון ראשון בקובלנה הפלילית שהגיש נגד יוסי כמיסה
אביגדור ליברמן הגיע לדיון ראשון בקובלנה הפלילית שהגיש נגד יוסי כמיסה
"לא ניסיון ההתערבות הראשון של הרב הראשי". ליברמן
(צילום: רענן בן צור)
יוסף, המזוהה עם ש"ס, קרא למפלגות החרדיות להעביר פסקת התגברות בכנסת ה-25, ואף אמר כי יש הזדמנות לבטל את סעיף הנכד בחוק השבות. לדברי ליברמן, "הרב הראשי מתפקד כפוליטקאי ראשי. הקריאות החוזרות ונשנות מצידו בדבר החלטות פוליטיות מקוממות. הוא חוטא באופן מלא לתפקידו שאמור להיות נקי מפוליטיקה ומסחטנות זרה. זהו לא ניסיון ההתערבות הראשון של הרב הראשי, שרק לפני מספר ימים גם התערב במו"מ הקואליציוני וקרא להגדיל פי שלושה וארבעה את קצבת האברכים".
זו לא הפעם הראשונה שיוסף מתבטא בעניינים פוליטיים, ובפרט כאלה ששנויים במחלוקת קשה. בעבר יוסף כינה עולים מברית המועצות "מסות של גויים שונאי דת", וגם אז עוררו דבריו כעס גדול. חבר הכנסת גלעד קריב, רב רפורמי ממפלגת העבודה, מחה על כך ב-ynet radio ואמר כי "חוק השבות הוא קונצנזוס יהודי. אין איום גדול יותר לעתיד העם היהודי מאשר סדר יום יהודי לאומני-גזעני. מה שנתניהו לא הספיק להשמיד עם ביטולו המטופש של מתווה הכותל - כנראה שימשיך עכשיו".
3 צפייה בגלריה
 גלעד קריב
 גלעד קריב
"אף אחד לא מבקש מיוסף לעלות את היהודים האלה לתורה". גלעד קריב
(צילום: מוטי קמחי)
לדברי קריב, "הקיצוניים והקנאים יכתיבו את הטון בממשלה החדשה. תשימו בצד את השאלה מה פתאום הרב הראשי חווה את דעתו על המו"מ הקואליציוני, שזה שערורייה, חילול שם שמיים וביזוי הרבנות. אתם שומעים אותו מדבר על בג"ץ, ושומעים גם את בן גביר מציע לבטל את הפסיקה שמאפשרת למי שהתגייר גיור רפורמי לעלות לארץ".
קריב הדגיש כי בתפוצות חיים יהודים שאמנם אינם מוגדרים כך על פי ההלכה, אך הם בנים לאב יהודי או נכדים ליהודי, וחיים בתוך הקהילות היהודיות. "אף אחד לא מבקש מהרב הראשי יצחק יוסף לתת להם לעלות לתור בבית כנסת שלו", אמרה קריב. "אף אחד גם לא מבקש ממנו לחתן אותם. אבל מדינת ישראל היא לא מדינה אורתודוכסית כמו שאמר אתמול הרב הראשי, היא מדינת העם היהודי כולו. ובתוך העם היהודי יש קהילות רבות, בצפון אמריקה אבל לא רק, שבהן הדור השלישי למשפחות יהודיות הוא חלק מהקהילה היהודית".
"הם רוצים באבחת חרב לקחת כמה מיליוני אנשים שהם זכאי חוק השבות, שיכולים להגיע לכאן אם יבחרו ולהשתלב היטב ברוב היהודי ולחזק אותו, ולגדוע את הקשר איתם", מחה קריב.
השר זאב אלקין טען כי יוסף אמר את הדברים כדי שיסקרו את אמירתו, ואין לכך כל היתכנות. "גם נשיאת העליון יכולה להתבטא בנושאים האלה", הוסיף. "אני לא מסכים איתו, אלה אמירות לא נכונות, אבל לא אמנע מהראשון לציון להביע את עמדתו".