חבר הקבינט יוצא שוב נגד הרמטכ"ל: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה במכתב לשר הביטחון יואב גלנט וקרא לו להורות לרמטכ"ל לחזור בו מ"החלטתו המבישה" כלשונו - ההערה הפיקודית שנרשמה לתא"ל ברק חירם. זהו המכתב ששלח לגלנט.
מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, רשם את ההערה לתא"ל חירם בעקבות פיצוץ אוניברסיטת אל-אסראא שבאזור העיר עזה לפני חודשיים, שעליו הורה חירם ללא אישור מהאלוף.

2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, אוניברסיטת אל אסרא, איתמר בן גביר
הרצי הלוי, אוניברסיטת אל אסרא, איתמר בן גביר
בן גביר דרש לבטל את ההערה לברק חירם
(צילום: דובר צה"ל, אלכס קולומויסקי)
במכתב לגלנט כתב בן גביר כי פיצוץ האוניברסיטה היה "החלטה מצילת חיים של תא"ל חירם, הנובעת מתפיסה ערכית נכונה לפיה חיי לוחמי צה"ל קודמים לכל. במקום להעניק לו צל"ש על ההירואיות והגבורה שגילה בקבלת ההחלטה המהירה והחשובה בזמן אמת, החלטה מצילת חיים, החליט הרמטכ"ל לנזוף בו".
"מדובר בהחלטה מבישה, שעלולה לסרס את יכולתם של מפקדי צה"ל הגיבורים לקבל החלטות אמיצות בזמן אמת", תקף בן גביר את הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי. "כאשר מפקדי צה"ל אינם מקבלים את הגיבוי להחלטות מבצעיות קריטיות הנדרשות בזמן אמת, המסר המועבר לאויבינו הוא מסר של חולשה, שעלול לעודדם לפגוע בלוחמינו כאשר הם יודעים כי שיקול הדעת של מפקדי הכוחות שנלחמים מולם מצטמצם משמעותית".
לדברי השר לביטחון לאומי, "גיבוי למפקדי צה"ל, הנלחמים באויב בחירוף נפש ובגבורה עילאית, חייב להיות הערך הבסיסי ביותר בצה"ל. מצופה ממך להורות לרמטכ"ל לחזור בו מהחלטתו המבישה, ולבטל את ההערה הפיקודית שרשם לתא"ל חירם".
2 צפייה בגלריה
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
(צילום: אלעד גרשגורן)

לחירם, שצפוי לוותר על הפיקוד על אוגדת עזה על רקע ירי פגז הטנק לבית בבארי ב-7 באוקטובר, נרשמה הערה פיקודית מאחר שלא אישר עם מפקד פיקוד הדרום את פיצוץ האוניברסיטה, שם לפי הממצאים היו מחבלים ופירי מנהרות. ההערה ניתנה לו מכיוון שהחליט על כך על דעת עצמו ולא העביר זאת בצינורות המקובלים - כלומר לא מסר על כך הודעה תחילה לאלוף הפיקוד. בלחימה ברצועה יש הוראות ברורות הקובעות מי מאשר פיצוץ והקרסת מבנים כמו סמלי שלטון, מרפאות ומוסדות אחרים.
סא"ל במילואים טוביה ברוקנר, מפקד הגדוד שפוצץ את האוניברסיטה, דחה בריאיון ל-ynet את הביקורת על חירם ואת ההערה הפיקודית שנרשמה לו. "זה מקום שהיה בו אויב, הייתה בו תשתית והיה ממנו איום מאוד ברור", אמר ברוקנר. "במלחמה - תפקידנו להשמיד אותם. זו אוניברסיטה? זה לא היה נראה כך. החומרים שהיו שם לא היו חומרי לימוד, ואני אומר את זה בלשון עדינה".