2 צפייה בגלריה
הנחיות ממג"ד גדס"ר גבעתי
הנחיות ממג"ד גדס"ר גבעתי
ההודעה ששלח המג"ד
פרסום ראשון: מפקד גדוד הסיור של חטיבת גבעתי, קצין בדרגת סגן-אלוף, דרש בימים האחרונים באופן חריג מהמפקדים תחתיו לצמצם ככל הניתן את בדיקות הקורונה ללוחמים, כדי להימנע מהמשמעות של תוצאות חיוביות – אם אלו יגיעו. כך נודע היום (ד') ל-ynet. בהודעה ששלח להם כתב: "מיגור המחלה יבוצע על ידי מיגור בדיקות, כלומר לא לשלוח לבדיקות אנשים (למעט באישור שלי ושל הרופא). אנחנו במצב מעולה של אפס מאומתים. שמירה על כך תסייע לכשירות היחידה וגם תסייע לנו להימנע מעוצרי יציאות מיותרים".
הדרישה של מפקד הסיירת מנוגדת לפקודות ולמדיניות הצבא, שלפיהן רק גורם רפואי יכול לאשר או לפסול בקשה לבדיקה רפואית של חייל. התערבות של מפקד בהליך רפואי אסורה בתוקף בצה"ל.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "ההנחיה שנכתבה בהודעה, שלפיה אין לשלוח חיילים לבדיקות קורונה למעט באישור רופא, שגויה ומנוגדת לפקודות. הנהלים חודדו ותופץ הודעה מתוקנת בגדוד. בקשות חיילים לבדיקת קורונה מאושרות על פי הפקודות ובאופן גורף".
2 צפייה בגלריה
לוחמי גבעתי
לוחמי גבעתי
לוחמי גבעתי, ארכיון
לא ידוע אם גם ביחידות אחרות בצה"ל נוקטים קצינים בגישה דומה, אך חטיבת גבעתי אמורה דווקא להקפיד על זהירות בנושא: בשנה שעברה פורסמו ב-ynet ידיעות על תחלואה חריגה בבסיס האימונים החטיבתי בקציעות, לצד תנאי בידוד גרועים שקיבלו הטירונים שנחשפו לנגיף. בעקבות הפרסומים וביקורת של הורי החיילים נקט מפקד החטיבה דאז, כיום תת-אלוף איציק כהן, סדרה של צעדים לשיפור תנאי המאומתים והמבודדים, בדרך להפיכת גבעתי ליחידה ירוקה.
ההוראה של מפקד הסיירת נשלחה דווקא בסוף שבוע שבו נרשם הזינוק הגדול ביותר בתחלואה בצבא: ביום שישי היו 478 חיילים מאומתים לקורונה, ועד אתמול האמיר הנתון ל-865 – זינוק של כפי שניים בתוך ארבעה ימים בלבד. עיקר מוקדי התחלואה הם בבסיסים סגורים, בהם הכלא הצבאי החדש שבבית ליד, שבו זוהו עשרות מאומתים, בן בקרב הכלואים והן בקרב השוטרים הצבאיים.
בניגוד לגלי התחלואה הקודמים, הפעם מספרי המבודדים בצבא נמוכים בהרבה, ולכן שיבוש הפעילות הרציפה מורגש מעט יחסית. נכון לאתמול היו 1,619 חיילים בבידוד. הסיבה היא שרוב החיילים מחוסנים וצעירים, ולכן גם אין חולים קשה או בינוני מקרב המאומתים.
התפשטות הקורונה בבסיס האימונים של גבעתי, בקיץ שעבר

בדומה לממשלה, גם בצה"ל לא ממהרים לנקוט שוב במדיניות של סגרים (עוצר יציאות הביתה), כפי שהיה בגלי התחלואה הקודמים. ביום ראשון עודכנו ההנחיות לנושא הקורונה בצבא, ולפיהן יש חובת עטיית מסיכה גם בחללים פתוחים בהתקהלות של יותר מ-100 משתתפים. בחללים סגורים מוגבלת ההתקהלות ל-100 איש.
הנחיה חדשה וחריגה נוגעת למחוסנים: רק אזרחים מחוסנים ומחלימים רשאים להתגייס למילואים, והם יחויבו בהצגת תו ירוק בהליך הקליטה. מקומות פעילים כמו חדרי כושר ובתי כנסת בצה"ל ממשיכים לפעול אך בתפוסה של 50%. בבתי הכנסת הוגבלה הכניסה למחוסנים ומחלימים בלבד.
כמו כן, צה"ל החל לאסור על חיילים לצאת למדינות אדומות, והיציאה למדינות כתומות מותרת באישור האלוף הרלבנטי. בתוך כך הוחלט לבטל את משלחת "עדים במדים" שיועדה לצאת בסוף השבוע הקרוב לפולין.
בתחילת השבוע פורסם ב-ynet כי חניכי קורס מ"פים שהיו אמורים להשתתף במשלחת מחו על הכוונה להוציאה חרף התחלואה הגוברת, הסיכון להידבק בחו"ל ולהדביק בארץ, והבידוד שיידרש בחזרה ארצה. בצבא החליטו לחדש את המשלחות הללו בחלוף שנה וחצי של ביטולן עקב המגיפה, אך ברגע האחרון הן כאמור הוקפאו שוב.