אשת הקבע מבתי הדין הצבאיים הייתה אמורה לשמש "דוגמה ומופת" - אבל הפכה לעבריינית בעצמה: בית המשפט הצבאי בבסיס בית ליד הטיל שנת מאסר ותשלום קנס בסך 42 אלף שקלים על נגדת בדרגת רב-סמל, ששירתה בתפקיד ארגוני בבית משפט צבאי ביהודה ושומרון. הנגדת הורשעה בהחזקת סמים ובניסיון לסחר בסמים, לאחר שהודתה בעבירות.
1 צפייה בגלריה
אביו של החייל עמית בן יגאל ז"ל בבית הדין הצבאי סאלם
אביו של החייל עמית בן יגאל ז"ל בבית הדין הצבאי סאלם
"הייתה אמורה לשמש דוגמה ומופת". אשת הקבע שירתה בבית משפט צבאי
(צילום: אלעד גרשגורן)
הקנס, שנחשב כבד יחסית לעונשים בצה"ל, הוטל עליה לאור תפקידה "כזרוע של רשות אכיפת החוק" במסגרת הסדר טיעון שהושג עם הפרקליטות הצבאית. היא אמנם הייתה נגדת לפני שהורדה לדרגת טוראי, כחלק מהעונש שהוטל עליה, אבל תפקידה היה למעשה קצינת בית משפט צבאי.
סרן עמית בן שלום, נציג התביעה הצבאית, אמר בבית המשפט כי "שקלנו את הזמן השיפוטי שנחסך בשל הודאתה והחזרה בה מכפירה, את נטילת האחריות והבעת החרטה. אנו סבורים שהענישה לא משקפת את רמות הענישה המקובלות, אבל בנסיבות תיק זה מדובר בעונש ראוי ומאוזן".
בכתב האישום שהוגש נגדה תואר כי השתמשה בשמות בדויים בקבוצות להפצת סמים בטלגרם, שם החלה לשוחח עם בלשית משטרה ובחודש מרץ תיאמה עמה מהלכי מכירה מבלי להיפגש. הבלשית פעלה על מנת לחשוף סוחרי סמים ברשת והשתמשה גם היא בשם בדוי. לאחר המכירה הראשונה תיאמו השניים "מפגזש" נוסף, שנעשה באמצעות צילום כביש היקפי של ישוב ליד ירושלים, שבו הושארה שקית עם יותר מ-100 גרם מריחואנה. המכירות בוצעו על ידי הכוונה מרחוק ושימוש במילות קוד.
באי כוחה של אשת הקבע, עורכי הדין שי רודה וירון פורר, טענו בדיון כי החקירה נוהלה ללא תעודת חיסיון, ואמר כי "היא עצורה במשך זמן רב. היא יתומה מאב ומשפחתה הבסיסית נעזרת בה משמעותית".
עו"ד שי רודהעו"ד שי רודה
הרכב השופטים, בראשות סגן-אלוף רינת לוי-מוסקוביץ', ציין במתן גזר הדין כי "לאורך חודשיים היא עברה מספר עבירות, בזמן שנשאה בתפקיד בכיר במערך המינהלי של רשות השפיטה הצה"לית, תפקיד שאמור לשמש דוגמה ומופת".
עוד צוין בגזר הדין כי "אשת הקבע הייתה חלק ממערכת הפצת סמים, ולמרבה המזל הסמים הועברו לשני בלשים משטרתיים. היא גם הורשעה בהחזקת סם לצריכה עצמית, ושלחה הודעות לבן זוגה ולאדם נוסף והציעה להטמין את הסמים בשיחים". יחד עם זאת, השופטים ציינו כי ברוח חגי תשרי המתקרבים הם מתחשבים בעברה הנקי, אך הורו לשלול את רישיון הנהיגה שלה למשך שנה ולהשמיד את הטלפון הנייד שבאמצעותו בוצעו העבירות . היא אף הורדה לדרגת טוראי.
ירון פוררעו"ד ירון פוררצילום: מוטי קמחי
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "נגד נגדת בדרגת רס"ל הוגש כתב אישום בגין עבירות על פקודת הסמים המסוכנים, ובהם ניסיון לסחר בקנאביס, החזקתו שלא לצריכה עצמית ועבירות נוספות. ב-7 בספטמבר הציגו הצדדים הסדר טיעון, ובית הדין הצבאי הרשיע את הנגדת על פי הודאתה בעבירות האמורות. בית הדין אישר את ההסדר וגזר על הנגדת עונש מאסר בפועל של שנת מאסר, מאסר על תנאי, קנס בסך 42 אלף ש"ח, פסילת רישיונות נהיגה למשך כשנה, והורדה לדרגת טוראי. צה"ל יוסיף לפעול למיצוי הדין עם מי שכשלו בעבירות סמים".
גורמים בצה"ל ציינו בנוסף כי "הנגדת שימשה בתפקיד ארגוני בבית משפט צבאי באיו"ש, ועם תחילת חקירה המשטרה היא נעצרה ומעצרה הוארך עד לתום ההליכים בעניינה". הם הוסיפו כי היא החלה לרצות את עונש המעצר.
עורכי הדין רודה ופורר אמרו כי מדובר בתיק שהתחילו לשמוע את העדים, ורק לאחר הליך גישור ארוך, שכולל ויתור על טענות ראייתיות, הסתיים בהסדר טיעון שבא לקראת הקצינה מבחינת עונש המאסר".