יו"ר ועדת הרשויות הערביות, מודר יונס, שאתמול התעמת עם ראש הממשלה נתניהו בדיון סגור בנוגע לפשיעה בחברה הערבית, אמר הבוקר (יום חמישי) ל-ynet Live כי "העליתי בדיוק את מה שחשבנו ואמרנו: שבעצם אין שום טיפול מצד הממשלה והמשטרה, והתוצאה בהתאם". יונס הוסיף: "מה שקורה בחברה הערבית זה תוצאה של הזנחה מוחלטת, אפילו של יד מכוונת של ממשלות ישראל שהובילו לקיום ארגוני הפשיעה והעצמתם, שהיום ההתמודדות איתם הפכה לבלתי אפשרית".
יונס הדגיש כי "למנהיגות הערבית אין את הסמכות או את האחריות לטפל בארגוני הפשיעה, זה בידי המשטרה ובתי המשפט. לא ניקח את החוק לידיים. אנחנו לא מתכחשים לבעיה, אך הרציחות הן תוצאה של ארגוני הפשיעה והנשק במגזר הערבי. מוסדות המדינה מגלים פשיטת רגל מוחלטת, אנחנו זועקים שהשוטרים יכנסו ליישובים שלנו, שיהיו נוכחים וישליטו סדר. לא התנגדנו שיקימו תחנות משטרה".
עכשיו שנתניהו נמצא באירוע אתה מאמין לו שהוא באמת שם? "העברתי אתמול את הכאב וקיוויתי שזה כך, אבל גיליתי דבר אחד: זו אותה שיחה שקיימתי עם נתניהו לפני שלוש שנים באותו החדר. זה גם אותו המפכ"ל, יעקב שבתאי. נתניהו אמר שיתייחסו לארגוני הפשיעה, אך לא רק שמקרי הרצח נמשכו, הם הוכפלו, והרגשת חוסר הביטחון אצל התושבים לא השתנתה. אותו פרויקטור של בן גביר אפילו מכין תוכניות מבלי לשבת ולדבר עם החברה הערבית ומשרד רה"מ שמוביל את התהליך הזה נמצא באיזה שהוא מכרז שיש בו יותר מ-50 מועמדים לפרויקטור. ככה הדברים מתנהלים".

סגן השר לביטחון הפנים לשעבר ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) מתח ביקורת חריפה על תפקוד הממשלה, ובפרט על השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. הוא אמר ל-ynet Live: "זה אובדן שליטה, השר לביטחון הפנים הוא עבריין מורשע ותומך טרור. הוא וסמוטריץ' מדברים על משילות, אבל לא חושבים על מאבק בפשיעה. הקריאות לערב את שב"כ מעידות על חוסר הבנה טוטאלי".
סגלוביץ הדגיש כי "בן גביר הוא שר גזען ומסוכן שאסור לו להישאר דקה בתפקידו. הוא סוכן כאוס. הוא נושא באחריות על מערכת האכיפה, אך מתבכיין וזורק אשמה. אשמח לשמוע גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר 'אני אחראי', אך המילה הזאת כבר לא נמצאת בלקסיקון". הוא המשיך לתקוף גם את שר האוצר: "אי אפשר לעשות תיקון עם ההתבטאויות הגזעניות שלו. מי ידבר עם האוכלוסיה הערבית כנציג הממשלה?".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"שמת גזען ולאומן קיצוני בראש מערכת האכיפה? - זו התוצאה". בן גביר ונתניהו
(צילום: EPA)
עוד אמר סגלוביץ על נתניהו: "זה עניין של מנהיגות, אכפתיות ומקצועיות. הוא אחראי לתפוס את כל השרים ולומר להם להתעורר ולהתחיל לעבוד. אם הוא לא יכול לעשות את זה בגלל פוליטיקה שימנה לפחות פרויקטור במקומי". סגלוביץ המשיך ותקף: "בן גביר לא כשיר לתפקידו. מי שחשב שאפשר לשים גזען ולאומן קיצוני בראש מערכת האכיפה - זו התוצאה שהוא מקבל. המשטרה היא אותה משטרה, רק הממשלה השתנתה".
במקביל, ח"כ סגלוביץ, שכיהן בממשלה הקודמות כפרויקטור הממשלתי למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, אמר כי הוא מאמין שהמצב הפיך, חרף אובדן השליטה. "הסיפור הזה מחייב התגייסות של כולם, לא רק של המשטרה. אני קורא לנתניהו למנות פרויקטור במקומי, היו תוכניות כלל ממשלתיות לטיפול בפשיעה. תנו רוח של שינוי, לא של התבכיינות, ובלי הליכה לפתרונות קיצון".
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
"נתניהו אחראי לתת רוח של שינוי, לא של התבכיינות". ח"כ סגלוביץ
(צילום: שלו שלום)

חבר מפלגתו של בן גביר, ח"כ אלמוג כהן, דחה את הביקורת על תפקודו ועל תפקוד הקואליציה. "לא אמרתי שמשהו ישתנה מעצם הנוכחות שלנו. אנחנו מנצחים את התופעה את הרעה החולה הזאת על ידי טיפול אגרסיבי בחקיקה. לפני ארבעה חודשים היה קמפיין שאמר שאסור לשר לתת הנחיות מבצעיות, רק להתוות מדיניות, אז מה הטענה בעצם? אם מישהו אחר היה במקום בן גביר לא היו הרוגים בחברה הערבית?".
מה דעתך על ההתנגדות של ראש שב"כ למעורבות באירועים האלו? "אני מבין את ראש שב"כ, הוא מגן על האינטרסים של הארגון שלו. חלק מהמקורות שלהם הם עבריינים בכירים ,ולכן השירות לא שש להתעסק בנושא הזה, אבל כרגע אנחנו נמצאים במצב חירום".
שב"כ מעסיק עבריינים, זה מה שאתה אומר? "לא מעסיק, הם אלו שנותנים לו מידע. אני נכחתי בחלק מהמקרים הללו שבהם היה מקור שהוא עבריין, שפשוט שוחרר באורח פלא. אני לא בא להיכנס לשיטות העבודה של שב"כ כי הן לגיטימיות, הם מתעסקים בביטחון המדינה, אבל אני אומר בצורה פשוטה: אנחנו צריכים למצוא את התמהיל הנכון. אתם מבקשים מאיתנו לתת תוכניות אופרטיביות, אך החוק לא מתיר לנו דבר. צריך למצוא את השילוב הנכון בין יכולות המשטרה לאלה של שב"כ כדי למגר את הפשיעה".