"אחרי כל ההרג וכל מה שקורה, האם לא כדאי לבצע הערכה רצינית, כנה ואחראית כדי להגן על עמנו ועל מטרת הפלסטינים? האם לא כדאי לקיים דיון כיצד לנהל את הסכסוך עם הכיבוש הישראלי?" - את הדברים האלה אומר בריאיון לרויטרס מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח, שנחשב ליורשו האפשרי של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.
2 צפייה בגלריה
חוסיין א-שייח
חוסיין א-שייח
חוסיין א-שייח
בסוף השבוע הגיע היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן לרמאללה כדי לדון עם אבו מאזן וא-שייח באפשרות שהרשות הפלסטינית תשלוט ברצועת עזה לאחר סיום המלחמה. על אף שהממשל האמריקני מגבה בפגישות עם בכירי הפלסטינים הקמת מדינה עצמאית, נציגיו לא הציגו יוזמות מעשיות לכך.
הפלסטינים מצידם אמרו לסאליבן כי דרוש מאמץ בינלאומי חדש כדי לשכנע את ישראל בפתרון שכולל את הגדה המערבית, רצועת עזה ומזרח ירושלים. "חייבת להיות ממשלה פלסטינית אחת במולדת הפלסטינית", אמר א-שייח.
האמריקנים סבורים כי הרשות הפלסטינית צריכה לשלוט בעזה ב"יום שאחרי". ראש הממשלה בנימין נתניהו שב ואומר פעם אחר פעם כי כל עוד הוא נמצא בתפקידו - רגלה של הרשות הפלסטינית לא תדרוך ברצועת עזה לאחר סיום המלחמה. א-שייח אומר בתגובה לדברי נתניהו כי הרשות הפלסטינית היא הנציגה הלגיטימית של העם הפלסטיני, והיא תהיה מוכנה לשלוט בעזה לאחר המלחמה.
הכותרת
איך שופטים את מחבלי חמאס?
27:08
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מנהיג חמאס יחיא סינוואר
(צילום: AP)
בדבריו על "הערכה מחדש" מצד הפלגים הפלסטיניים, כולל א-שייח גם את חמאס. לדבריו, חמאס צריך לבצע "הערכה רצינית וכנה, ולשקול מחדש את כל המדיניות שלו" ברגע שהקרבות יסתיימו. זו הפעם הראשונה שמנהיג בכיר באש"ף מדבר באופן פומבי על הטקטיקות של חמאס מאז אירועי 7 באוקטובר. א-שייח אמר עוד בהתייחסו לחמאס: "זה בלתי מתקבל שיהיו כאלה שיאמינו שהגישה שלהם בניהול הסכסוך עם ישראל היא האידיאלית והטובה ביותר".
א-שייח ציין עוד כי הדרך המדינית של הפלסטינים לפי הסכמי אוסלו בלתי יציבה, וכפי שהיא מתנהלת כרגע לא תושג השאיפה להקים מדינה פלסטינית בגבולות 1967. לדבריו, הסכמי אוסלו היו צעד מוצלח באופן חלקי - בכך שהם העניקו לפלסטינים זהות והובילו להחזרת שני מיליון פליטים לגדה המערבית ולרצועת עזה ממדינות שאליהן הם ברחו במלחמות עם ישראל ב-1948 ו-1967.
באופן מפתיע, א-שייח מכיר בכך שגם הרשות הפלסטינית, שלדבריו רבים מבני עמו רואים בה מושחתת, לא דמוקרטית ומנותקת, צריכה להעריך מחדש את תפקידה. לדבריו, הרשות הפלסטינית נחלשה בעקבות הפלישות הצבאיות של ישראל לשטחי הגדה ובגלל הרחבת ההתנחלויות ביהודה ושומרון.
בנוגע להתרחשויות בעזה, ציין הבכיר הפלסטיני כי "60% מעזה הושמדו. יעלה 40 מיליארד דולר כדי לבנות אותה מחדש במשך עשרות שנים".