אחרי שנים של מחלוקת וסערה תקשורתית, בסוף החודש תתחתן הנסיכה היפנית מאקו עם בחיר לבה קים קומורו, שניהם בני 29. בניגוד למקובל במשפחת המלוכה היפנית, הנסיכה תוותר על הטקסים המסורתיים ולא תיקח את התשלום שמגיע לבנות משפחת המלוכה שנישאות לפשוטי עם.
"הנסיכה מאקו תתחתן ב-26 באוקטובר", אמר גורם בסוכנות משק הבית הקיסרי. האירוע יהיה צנוע ופרטי. "טקס החתונה, הסעודה בקבלת הפנים וטקסים אחרים לא יתקיימו, וגם התשלום לא יוענק".
3 צפייה בגלריה
הנסיכה ובן זוגה ב-2017, כשהודיעו על האירוסין
הנסיכה ובן זוגה ב-2017, כשהודיעו על האירוסין
הנסיכה ובן זוגה ב-2017, כשהודיעו על האירוסין
(צילום: רויטרס)
מאקו, אחייניתו של קיסר יפן נארוהיטו, התארסה לבן זוגה ב-2017. האירוסין עוררו ביקורת וסערה תקשורתית. סוכנות משק הבית הקיסרי אמרה שהנסיכה סבלה מפוסט-טראומה בעקבות הסיקור התקשורתי. הסערה גברה כשצהובון פרסם שאמו של החתן לוותה כסף מהארוס שלה לשעבר – ולא החזירה את החוב. ביפן חברי משפחת המלוכה נדרשים לעמוד בסטנדרטים מחמירים במיוחד.
בראשית 2018 החתונה נדחתה והארוס עבר לארה"ב כדי ללמוד משפטים. בשנה שעברה אביה של מאקו, יורש העצר פומיהיטו, אמר שהוא תומך בנישואים אך ציין שהזוג צריך לזכות ב"הבנה מצד הציבור". סקר שנערך לאחרונה הראה ש-38% מהיפנים תומכים בנישואים של הזוג ו-35% מתנגדים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
ביום שני חזר קומורו ליפן אחרי שלוש שנים, ונכנס לבידוד של שבועיים בעקבות הנחיות הקורונה. ב-11 באוקטובר ייצא מהבידוד וייפגש עם מאקו, וב-26 באוקטובר השניים יתחתנו. לאחר מכן הם צפויים לעבור לגור בארה"ב. בעקבות הסערה התקשורתית, וההחלטה לעזוב את המדינה, השוו היפנים את השניים לזוג מלכותי אחר: הנסיך הארי ומייגן מרקל, שעזבו את בריטניה.
מאקו תהיה האישה הראשונה ממשפחת המלוכה שמוותרת על הטקסים המסורתיים ועל התשלום המיוחד שמגיע לה מאז מלחמת העולם השנייה. התשלום, שמגיע ל-150 מיליון יין (1.3 מיליון דולר), הוא מענק שמן במיוחד שמקבלות בנות משפחת המלוכה כשהן נישאות לפשוטי עם, מעין "ספתח" לחיים החדשים - כשהן הופכות גם הן לפשוטות עם ובאופן רשמי כבר לא חלק ממשפחת המלוכה.
מאקו היא אחותו של הנסיך הישאהיטו בן ה-15, השני בסדר הירושה לכתר אחרי אביו. העובדה שמאקו תהפוך לפשוטת עם מעלה לסדר היום הציבורי את בעיית הצטמצמותה של משפחת המלוכה. ביפן נשים לא יכולות לרשת את הכתר, והחתונה של מאקו מעוררת חשש שאחיה בן ה-15 יהיה בן המלוכה האחרון שיוכל לרשת בעתיד את הכתר אחרי אביו (האח של הקיסר הנוכחי). ניסיונות לדון בשינוי הכללים, כדי לאפשר לנשים לרשת את הכתר, נתקלים בהתנגדות של השמרנים.
מאקו היא לא האישה הראשונה במשפחת המלוכה היפנית שסובלת מהשלכות של היחס התקשורתי העוין. הדודה שלה, הקיסרית מסאקו, התמודדה במשך תקופה ארוכה עם מתח ולחץ נפשי גדול, בעקבות הציפייה שתלד בן. למסאקו ולבעלה הקיסר יש בת אחת, אייקו, שנולדה ב-2001.