צילום: ירון שרון, בימוי: אסף קוזין, עריכה: גיא פוקס
כמו בכל מקצוע אחר, עבודתו של עו"ד עלאא עתאמנה מתנגשת לעיתים עם חייו הפרטיים. הוא בעל משרד פרטי אבל במקביל משמש סנגור ציבורי חיצוני מטעם הסנגוריה הציבורית, ומרבית התיקים שהוא מקבל קשורים בפשיעה חמורה: מקרי רצח, אונס, אלימות, נשק, ירי ואלימות. לדבריו, אשתו לעיתים מתקשה להבין: "היא כועסת, כועסת. היא אומרת: 'איך אתה מסוגל לעשות דברים כאלה? איך אתה מסוגל לייצג אנשים כאלה?'. אז מסוגל. צריך לעשות את העבודה".
סיפורו של עו"ד עתאמנה (ראו בסרטון למעלה) הוא חלק מסדרת "הסנגורים" של ynet, המלווה עורכי דין המייצגים מטעם הסנגוריה הציבורית. אחד התיקים שלו עמד בשנה האחרונה במוקד העין הציבורית והתקשורתית: הוא ייצג את פאדי אמארה, תושב כפר כנא שרצח בספטמבר 2020 בדקירה את אחיינו גאזי אמארה במפעל ביישוב – אירוע שלאחריו תועד ניצב ג'מאל חכרוש מדלג מעל לגופה.
עו"ד עתאמנה צופה שוב ושוב בתיעוד ממצלמות האבטחה במפעל, משרטט לעצמו את התפתחות העימות ומתעקש שהלקוח שלו נרדף על ידי ארבעה אנשים למטבחון, ושם, לטענתו, מתוך תחושת איום וכמהלך של הגנה עצמית, לקח סכין ודקר למוות את אחיינו. "זאת טרגדיה במשפחה", הוא מסכם.

1 צפייה בגלריה
עו"ד עלאא עתאמנה
עו"ד עלאא עתאמנה
"כועס על עצמי? לא יודע". עו"ד עלאא עתאמנה
(ירון שרון)
אלא ששופטי המחוזי בנצרת הרשיעו את פאדי אמארה בעבירה החמורה של רצח באדישות. "להגיד לכם שאני כועס על בית המשפט? לא", אומר עו"ד עתאמנה. "להגיד לכם שאני כועס על עצמי? אינני יודע. הופתעתי מהתוצאה. בחיים יש הפתעות. לפעמים לטובה, לפעמים לרעה, ואנחנו צריכים להמשיך הלאה. יש עוד הרבה נאשמים שמחכים שנייצג אותם".
על היחסים שלו עם לקוחות הוא מפרט: "אני פוגש הרבה נאשמים שייצגתי, אבל אני לא יכול להתחבר ללקוחות. לא, לא, לא, לא. לא יקום. אם אתה מתחבר ללקוח שלך, אז לעבודה המקצועית נכנס רגש, ואם אתה עובד עם רגש – זו בעיה".
עו"ד עלאא עתאמנה הוא אחד מכ-800 עורכי דין פרטיים המועסקים באופן חיצוני על ידי הסנגוריה הציבורית, המהווה יחידה במשרד המשפטים. היא הוקמה באמצע שנות ה-90 במטרה להסדיר באופן חוקי את מתן שירותי הייצוג לחשודים ולנאשמים שידם אינה משגת לממן עורכי דין בעצמם. עורכי הדין החיצוניים נתונים לפיקוח מקצועי של הסנגורים הציבוריים המחוזיים, האחראים להדריך אותם ולהעניק להם ייעוץ משפטי.
הסנגורים מלווים את הלקוחות לאורך כל ההליך הפלילי והמשפטי – ממתן ייעוץ במעצר ובחקירות משטרה, דרך ייצוג נאשמים בבתי המשפט, ועד ערעורים, בקשות למשפט חוזר והגשת בקשות חנינה. את שכרם מקבלים הסנגורים החיצוניים ישירות מהמדינה. על פי דו"ח הסנגוריה הציבורית האחרון שפורסם (לשנת 2020), מספר ההליכים שבהם ייצגו עורכי דין מטעמה עמד על כ-100 אלף, והיקף התשלומים שהועברו אליהם עמד על יותר מ-120 מיליון שקל.