הצהרתו של ראש העיר תל אביב רון חולדאי ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" לגבי הרכבת הקלה מכה גלים, הן בקרב המתנגדים והן בקרב התומכים. אחרי שחולדאי קבע אתמול בשיחה עם נדב איל שהרכבת הקלה צריכה לפעול גם בשבתות, בעלי עסקים ותושבים רבים בעירו מסכימים עם הקביעה. אבל בבני ברק השכנה לא מוכנים לשמוע על כך, והח"כים החרדים הקימו קול צעקה.
"זה הדבר הכי נכון לעשות ובתור בעלת עסק שמשלמת מחיר יקר על השיפוצים הנרחבים כדי שתהיה פה רכבת, מן הראוי שגם נהנה מהתוצאות", אמרה לילך ספיר, בעלת הברים "פיקוק" ו"מיני בר". "לא יכול להיות שהגישה לעיר בסופי שבוע תהיה סגורה, שמלצרים יצטרכו לבוא במונית מערים אחרות כדי לא לשלם סכומי עתק על שכר דירה. זאת עיר שהיא מקור פרנסה להרבה מאוד אנשים, וצריך לתת להם את התנאים הטובים ביותר להתפרנס גם בסופי שבוע".

4 צפייה בגלריה
רון חולדאי במתחם חיסוני קורונה בתל אביב
רון חולדאי במתחם חיסוני קורונה בתל אביב
חולדאי הציע להפעיל את הרכבת הקלה בשבת. "ממתי הוא הפך לפוסק הלכה?"
(צילום: דנה קופל)

יואב עלון, בעלים של מסעדת "פורטר אנד סאנס", הדגיש את העלות הגבוהה של הפרויקט, שמומן מכספי ציבור. "פרויקט כזה שמומן גם מכספי התושבים יהיה יעיל רק אם יעבוד כל הזמן", אמר. "מנסים להפחית את כמות הרכבים בעיר, ונוצר מצב שאפילו אני שגר ביפו חייב רכב כדי להגיע למסעדה, אז מה לגבי משפחות שרוצות לבלות. זאת ההזדמנות האחרונה אולי לעשות שינוי בעיר בנושא. המדינה נלחמת בנהיגה בשכרות ומוציאה כסף על קמפיינים גדולים, אבל צריך לתת לאנשים אופציה תחבורתית אמיתית, ו'נהג תורן' זה לא אופציה. שהנהג התורן יהיה הקטר של הרכבת".
מנגד, היו גם כאלה שממש לא שמחו לשמוע את הצעתו של חולדאי, ואף זעמו על הנימוק ולפיו יש להתייחס לרכבת הקלה כאל "מעלית שבת אופקית שעוצרת בכל תחנה". "מדינת ישראל, מדינת היהודים, מקפידה על פרהסיה ייחודית ליום השבת", אמר בצלאל שטאובר, תושב בני ברק. "התחבורה הציבורית, כשמה כן היא: ציבורית. הציבוריות הישראלית-יהודית, לשמחתנו, מונה בתוכה אחוזים ניכרים שהשבת היא מבחינתם מקור הברכה ויום המנוחה. אין סיבה לעשות שבתנו חול. המיזם שיחבר את כל גוש דן פיזית עלול לפרק אותו מבחינה רוחנית, וחבל שדווקא הוא יפריד בינינו".
4 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
"הפרת הסטטוס קוו". ליצמן, גפני ומקלב נגד הצעת חולדאי
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
לילך ספיר
לילך ספיר
"אנחנו משלמים מחיר יקר מהשיפוצים, ראוי שנהנה מהתוצאות". לילך ספיר
(צילום: אנטולי קריניצקי)
4 צפייה בגלריה
נסיעת ניסוי ברכבת הקלה
נסיעת ניסוי ברכבת הקלה
"כמו מעלית שבת שעוצרת בכל תחנה"
(צילום: טל שחר)
גם יעקב וידר, חבר מועצת העיר בני ברק, זעם על הדברים של ראש העיר השכנה. "ממתי רון חולדאי הפך לפוסק הלכה?", תהה. "אין אדם אחד עלי אדמות שיכשיר נסיעה ברכבת קלה, זה בדיוק כמו נסיעה ברכב בשבת. מבחינתי אין כל הבדל בין כל קו אוטובוס שמפסיק לפעול עם כניסת השבת לרכבת הקלה, גם אם היא בבטן האדמה ולא רואים אותה. מדינת ישראל עדיין שומרת על השבת ואין תחבורה ציבורית ביום הקדוש לעם ישראל".
חברי הכנסת החרדים מיהרו להכריז מלחמה על התבטאותו של חולדאי. "למה אנחנו עדיפים על הערבים שגרו כאן לפנינו, אם אין לנו שבת?", אמר יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני. הוא הוסיף עקיצה לכיוון ראש העיר תל אביב: "לפי חולדאי, מדינת ישראל תפסיק להיות מדינה יהודית. לא בטוח שהוא יודע לחשוב עד הקצה. ראינו את זה בניסיון שלו לרוץ לראשות הממשלה ולברוח מזה מהר".
ח"כ אורי מקלב, חבר סיעתו של גפני ומי שכיהן עד לא מכבר כסגן שר התחבורה, מחה אף הוא נגד היוזמה - ודחה את הטענה לפיה הרכבת הקלה יכולה לפעול כמעין "מעלית שבת אופקית". "בניגוד למה שטוען חולדאי, מערך תפעול הרכבות דורש התערבות יום-יומית של אלפי עובדים", הוא אמר. מקלב קרא לשרים הדתיים וחובשי הכיפה בממשלה שלא לתת ידם למה שהוא רואה כ"פריצת הסטטוס קוו". "אני רוצה להזכיר לראש העיר תל אביב כי ראש העיר הראשון של עירו מאיר דיזנגוף דאג לשמירתה של השבת בעירו", הוסיף ח"כ מקלב. "למרות שלא היה אדם דתי, עדיין עשה הכול כדי לצמצם את חילולי השבת ואף פנה לתושביו לשמור על קדושת השבת".
יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יעקב ליצמן, אמר כי "יוזמתו של חולדאי להפעלת הרכבת בשבתות מעידה על איבוד ערכים מוחלט והרס הסטטוס קוו, תוך פגיעה אנושה ברגשות רוב מוחלט של אזרחי ישראל, ובייחוד שומרי השבת, בציבור המסורתי, הדתי והחרדי". לדבריו, "מדובר במהלך מופקר והזוי שמשקף את רוח הקואליציה הרפורמית שקמה בישראל בראשות בנט-לפיד-ליברמן-סער, יחד עם מיכאלי מהעבודה - ממשלה שלוחמת בערכי הדת והמסורת ומוציאה לפועל את מדיניות ליברמן לנישול המדינה מערכיה הרוחניים והמסורתיים".