משרד החינוך הודיע הערב (רביעי) כי אמש נערך שימוע למורות שפתחו קבוצת וואטסאפ בשם "טיול שנתי שחורות" ובה אמירות פוגעניות כלפי כמה תלמידות בנות העדה האתיופית שיצאו לטיול שנתי בית ספרי. בתום השימוע הוחלטו על "צעדים משמעתיים נגדן", שכללו נזיפה. חרף הצעדים, המורות יחזרו ללמד.
במשרד החינוך ציינו כי המורות הביעו צער רב על המקרה, וכי לקראת שנת הלימודים הבאה תיבחן מידת התאמתן של המורות המעורבות לבצע תפקידים בבית הספר.
3 צפייה בגלריה
ההודעות שכתבו המורות בקבוצה
ההודעות שכתבו המורות בקבוצה
"רואה שחורות". ההודעות שכתבו המורות בקבוצה
(מתוך הרשתות)
3 צפייה בגלריה
ההודעות שכתבו המורות בקבוצה
ההודעות שכתבו המורות בקבוצה
"רק קפה שחור חזק". תיעוד ההודעות בקבוצת המורות
(מתוך הרשתות)
"אני מצר על המקרה שבו נפגעו כמה תלמידות בעקבות התנהלות לא תקינה של מורות במהלך טיול שנתי. ערכנו עם המורות בירור יסודי ומקיף וכן שימוע שבסופו השתמשנו בכלים המשמעתיים העומדים לרשותנו", אמר רם זהבי, מנהל מחוז הדרום במשרד החינוך. "הדגשתי בפני המורות כי אין מקום לשיח פוגעני וגזעני בחברה הישראלית בכלל ובמערכת החינוך בפרט וכי עלינו להוות דוגמא אישית בנושא".
חברת הכנסת פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) תקפה את הצעד: "החלטת משרד החינוך מבזה ומהווה אישור ואור ירוק לגזענות. החלטתם מוסיפה חטא על פשע. המורות והמחנכות שהשתתפו בחגיגת הגזענות נגד התלמידות יוצאות אתיופיה צריכות להיות מורחקות מתחום החינוך, תוך שלילת רישיון ההוראה שלהן".
לדבריה, "מדינת ישראל אינה זקוקה למורות לגזענות. זה המסר שהיה אמור להעביר משרד החינוך, אך נדמה כי הוא נכנע ללחצים זרים. אני דורשת משר החינוך יואב קיש, שגינה את המקרה, להתערב ולדאוג שהצדק ייעשה לאלתר".
3 צפייה בגלריה
התגובה שקיבלו המורות לאחר שנתפסו
התגובה שקיבלו המורות לאחר שנתפסו
ההודעה שהפיצו התלמידות
(מתוך הרשתות)
במסגרת טיול בית ספרי של תיכון בנתיבות, פתחו מורות קבוצת וואטסאפ שכותרתה "טיול שנתי שחורות" - והתייחסו בה בצורה פוגענית לתלמידותיהן בנות העדה האתיופית. התלמידות, מכיתות י'-י"א, הבחינו באחת המורות גוללת הודעות בקבוצה בצג הטלפון הנייד שלה. הן פרסמו זאת ברשתות החברתיות, ובמשרד החינוך הודיעו על כן על זימון המורות לשימוע.
התלמידות כתבו הודעה שהופצה גם ברשתות החברתיות: "בוקר טוב לכל 'המחנכות' של בית הספר. פשוט עצוב לי כבת העדה לראות את הרמה שירדתן אליה היום. במקום שתהיו המורות שלנו, לשמש דוגמא ולהרגיש במקום הכי בטוח שלנו אתן הבוקר עשיתן ההפך מזה. לפתוח קבוצה בשם 'טיול שנתי שחורות' מבלי לדעת אפילו שיש מאחוריכן תלמידות, לדבר בלעג וזלזול על התלמידות שלכן? אני רואה את התמונות ופשוט לא מאמינה שזה בא מהמורות שלנו. אתן פשוט בושה, מתביישת שאתן המורות שלנו ואתן מלמדות את דור העתיד".
לאחר שנודע למנהל בית הספר התיכון על המקרה, הוא הודיע למשרד החינוך ולרשות המקומית והוציא הודעה בנושא להורים, לתלמידים ולמורים: "הבוקר היינו עדים לתדהמתנו ולצערנו, לאמירות אומללות ופוגעניות ביותר מצד מספר מורות כלפי תלמידות בנות הקהילה האתיופית שלומדות בבית הספר. הנהלת בית הספר רואה בחומרה רבה אמירות אלו. אין אצלנו מקום לאמירות גזעניות ולא נאפשר זאת בבית ספרנו".