בארה"ב מציינים היום (ה') שנה למהומות בגבעת הקפיטול, כשתומכים של דונלד טראמפ פרצו לקונגרס כדי למנוע את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. בנאום בקפיטול אחר הצהריים האשים ביידן את טראמפ באחריות למהומות והשמיע נגדו מילים קשות. הנשיא אמר שטראמפ "נכשל" במשימתו - למנוע העברה מסודרת של השלטון - ושהדמוקרטיה האמריקנית נשמרה.

7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בגבעת הקפיטול וושינגטון שנה למהומות 6 בינואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בגבעת הקפיטול וושינגטון שנה למהומות 6 בינואר
ביידן בנאום אחר הצהריים בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
ביידן ביקש בנאומו מהקהל לעצום עיניים, ולהיזכר במראות של אותו יום. הוא תיאר כיצד המון זועם תקף שוטרים ואיים על מחוקקים – בשעה שטראמפ, לדבריו, צפה בטלוויזיה ולא עשה דבר. "הנשיא לשעבר ישב בחדר הסגלגל של הבית הלבן, ראה הכול בטלוויזיה ולא עשה שום דבר במשך שעות – כשהמשטרה הותקפה, חיי אדם היו בסכנה והקפיטול של האומה היה תחת מצור", אמר ביידן.
"בפעם הראשונה בהיסטוריה שלנו, נשיא שהרגע הפסיד בחירות ניסה למנוע העברה לא-אלימה של השלטון, כשהמון זועם פרץ לקפיטול. אבל הם נכשלו. הדמוקרטיה הותקפה. אנחנו, העם, ניצחנו". ביידן אמר לאומה: "הנשיא לשעבר ותומכיו החליטו שהדרך היחידה שבה הם ינצחו היא לדכא את ההצבעה שלכם ולחתור תחת הבחירות שלנו. הוא לא רק נשיא לשעבר, הוא נשיא לשעבר שהובס".
"אנחנו חייבים להיות ברורים לחלוטין לגבי מה האמת ומה השקר. הנה האמת: נשיא לשעבר בארה"ב יצר והפיץ רשת של שקרים על בחירות 2020. הוא עשה זאת בגלל שהוא מעדיף כוח על עקרון. בגלל שהוא רואה את האינטרסים שלו כיותר חשובים מהאינטרסים של המדינה שלו. בגלל שהאגו החבול שלו חשוב לו יותר מהדמוקרטיה שלנו, או החוקה שלנו", אמר הנשיא ביידן בנאומו אחר הצהריים.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר 2021
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
(צילום: gettyimages)
המהומות בגבעת הקפיטול בוושינגטון ב-6 בינואר 2021, שבועיים לפני תום כהונתו של טראמפ, הסתיימו במותם של שוטר וארבעה מפגינים. כ-140 שוטרים נפצעו בעימותים עם המפגינים ששעטו לקונגרס. ארבעה שוטרים שמו קץ לחייהם בשנה שחלפה מאז המהומות. בשנה החולפת הוגשו כתבי אישום נגד יותר מ-700 איש בגין מעורבות במתקפה על בניין הקונגרס, שזעזעה את אמריקה.
בעקבות ההתפרעויות התנהל משפט נגד טראמפ, שבו טענו הדמוקרטים כי בדברים בוטים שהשמיע בפני אלפי תומכיו, שעה קלה לפני הפריצה לקונגרס, הוא הסית אותם להשתמש באלימות נגד המחוקקים. טראמפ הואשם בהסתה למרידה – וזוכה על-ידי הסנאט.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. הואשם בהסתה למרידה - וזוכה
(צילום: GettyImages)
טראמפ אמור היה לקיים היום מסיבת עיתונאים, ולהשמיע שוב את טענותיו השקריות על כך שהבחירות בנובמבר 2020 נגנבו ממנו. שלשום ביטל טראמפ את מסיבת העיתונאים שתוכננה להיום. יש לציין כי עדיין חלק גדול בציבור מאמין לגרסה של טראמפ: לפי סקר של רויטרס, כ-55% מהרפובליקנים מאמינים שהבחירות נגנבו מטראמפ ושהדמוקרטים אחראים להונאה – למרות שבתי משפט בארה"ב, ועדות בחירות במדינות השונות וגורמים בממשל טראמפ דחו את הטענות האלה.
בתגובה לנאומו של נשיא ארה"ב אמר טראמפ שביידן מזכיר את שמו כדי לפלג את אמריקה עוד יותר, ואמר שמדובר ב"תיאטרון פוליטי" שהוא לא יותר מ"הסחת דעת". ביידן לא ציין את שמו המפורש של טראמפ בנאומו היום בוושינגטון, והקפיד לכנות אותו "הנשיא לשעבר".