האקדמיה ללשון האיטלקית, Accademia della Crusca, קבעה כי בתי המשפט באיטליה צריכים להיצמד למסורת הלשונית ולהימנע במסמכיהם הרשמיים מסימנים ניטרליים מבחינה מגדרית.
2 צפייה בגלריה
האקדמיה לבית המשפט: זה לא המקום לניסויים לשוניים
האקדמיה לבית המשפט: זה לא המקום לניסויים לשוניים
האקדמיה לבית המשפט: זה לא המקום לניסויים לשוניים
(צילום: shutterstock)
כמו בשפות רבות אחרות, בהן עברית, רבים מדוברי האיטלקית החלו בשנים האחרונות להשתמש בסימנים לשוניים שמטרתם לטשטש את מינו הביולוגי של אדם. לטשטוש זה עשויות להיות שתי מטרות: האחת – להילחם בהרגלם של הדוברים להשתמש בצורות הזכר כצורה ה"סתמית", למשל בעת הפנייה לקבוצה מעורבת של גברים ונשים (לשם המחשה: "הילדים והילדות משחקים"); והשנייה – להכיר בפלואידיות המגדרית, כלומר באפשרות של אדם שלא להזדהות בהכרח כגבר או כאישה. בעברית למשל נעשה לשם כך שימוש בנקודה, כגון "תלמיד.ה" או "עובדים.ות".
כמו בעברית, גם באיטלקית יש לשמות מין דקדוקי – זכר או נקבה, אך גם בה בצורת הרבים רווח השימוש בזכר כצורה ה"סתמית". לכן כאשר הדובר מבקש לציין קבוצת אנשים במלואה מבלי להתייחס לשאלה אם מדובר בגברים או בנשים, כשם שבעברית תיבחר הצורה הזכרית "כולם" (ולא "כולן") כך באיטלקית תיבחר הצורה הזכרית tutti (באיטלקית i היא בדרך כלל סיומת הרבים של הזכר) ולא הצורה הנקבית tutte (e היא בדרך כלל סיומת הרבים לנקבה).
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני 10 בינואר
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני 10 בינואר
ג'ורג'ה מלוני. אני לא la, אני il
(צילום: רויטרס)
מי שרואים בבחירות הללו ביטוי לדומיננטיות הגברית בחברה ותומכים בשמות ניטרליים מבחינה מגדרית מוצאים באיטלקית פתרונות יצירתיים, כגון שימוש בסימן הכוכבית. כך למשל כשיכתבו מכתב לאדם כלשהו הם לא יפתחו במילה caro (יקר) או cara (יקרה), אלא במילה car* (יקר*).
אלא שלאחרונה התבקשה האקדמיה האיטלקית להתייחס לנושא על-ידי הוועדה לשוויון הזדמנויות של בית המשפט העליון לערעורים של איטליה, ובתשובתה דחתה את השימוש בצורות מן הסוג הזה במסמכים משפטיים. בתשובתה קבעה האקדמיה כי מדובר בשינוי לשון מלאכותי הזוכה לתמיכה מצד קבוצות מיעוט בלבד, "גם אם עומדות מאחוריו כוונות טובות", וכי השפה המשפטית איננה המקום הנכון לניסויים מעין אלה.
בחוות דעת שאורכה שישה עמודים קבעה האקדמיה כי צורת הרבים לזכר היא עדיין "הכלי הטוב ביותר" לייצג באופן קולקטיבי את "כל המגדרים והנטיות", אך הביעה תמיכה ברעיון לעשות שימוש רחב יותר בצורות הנקבה לציון תארים מקצועיים.
הכרעת האקדמיה האיטלקית באה אחרי שבחודש אוקטובר התעורר בארץ המגף דיון ציבורי סביב החלטתה של ג'ורג'ה מלוני, האישה הראשונה בתפקיד ראש ממשלת איטליה, לשאת את תווית היידוע הזכרית il לפני התואר Presidente del Consiglio (ראש הממשלה), ולא את תווית היידוע הנקבית la.