הזהיר מהאיומים השונים ובעיקר מאיראן - והבהיר כי צה"ל התריע לפני מתקפות הסייבר, ובהם הפריצה ל"אטרף": בוועדת החוץ והביטחון אמר היום (ג') הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי כי צה"ל התריע בפני הרשויות הרלוונטיות לפני תקיפת האתרים הישראליים בשבועות האחרונים על ידי האקרים המזוהים עם איראן. מדובר צה"ל נמסר על כך: "לא נתייחס לדברים הנאמרים בדיונים סגורים".
בפתח דבריו בוועדה אמר רא"ל כוכבי כי צה"ל מאיץ את התוכניות המבצעיות והמוכנות להתמודדות עם איראן ועם איום הגרעין הצבאי. הוא ציין כי "לישראל יש אתגרים ביטחוניים רבים בשש זירות שונות. מול כולם צה"ל פועל הן בהגנה, הן בסיכול, והן בהתקפה. בשנה האחרונה המשכנו לפעול אל מול אויבינו במבצעים, בפעולות חשאיות בכל רחבי המזרח התיכון. צה"ל ימשיך לפעול להסיר את האיומים ויגיב בעוצמה על כל הפרת ריבונות, בין אם היא ברצועת עזה ובין אם היא מצפון, ובין אם היא כוח איראני ואם היא כוח פלסטיני".
מנכ"ל צ'ק פוינט גיל שוויד אמר בריאיון לאולפן ynet שישראל לא ערוכה באופן מספק למתקפות סייבר, והזהיר כי למרות מתקפת הסייבר על תשתיות המים בארץ, שנחשפה ב-ynet בשנה שעברה, מאגרי המים עדיין לא מוגנים כראוי. "זה קל להגן עליהם. זו תשתית פשוטה מאוד, בניגוד לבתי חולים", הוא אמר.

4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי בוועדת החוץ והביטחון
אביב כוכבי בוועדת החוץ והביטחון
רא"ל כוכבי: "לישראל אתגרים ביטחוניים בשש זירות שונות"
(צילום: נועם מושקוביץ)
4 צפייה בגלריה
תמונת גיל שויד
תמונת גיל שויד
גיל שוויד. "ההגנות מצוינות, אבל עד שלא יהיו הגנות מהדור החמישי - נהיה תמיד מאחור"
(צילום: יובל חן)
שוויד ציין כי באופן כללי, ישראל לא ערוכה באופן מספק למתקפות סייבר. "אנחנו לא מטפלים מספיק ויכולים לעשות יותר. יש הרבה ארגונים שלא מגיבים אפילו להתראות שניתנו להם", הוא אמר על-רקע מתקפות הסייבר האחרונות על אתרים ישראליים. "אנחנו נמצאים בדור השלישי של ההגנות – וצריכים להיות בדור החמישי".
מנכ"ל צ'ק פוינט הסביר כי בימים אלה ישראל נאבקת במגפה נוספת מלבד הקורונה – והיא מגפת הסייבר. "אנחנו בסוג של מערכה. יש הרבה גורמים, תקיפות כלליות בכל העולם והמון תקיפות מיוחדות לישראל מצד גורמים עוינים. אנחנו בהחלט רואים עלייה דרמטית בהתקפות. איראנים, פלסטינים ומדרום-מזרח אסיה. כרגע יש לנו בית ספר כדי להבין שהאיומים האלה לא בתיאוריה. אלה לא סתם הפחדות, אלה דברים אמיתיים שרואים כל שבוע".
4 צפייה בגלריה
מתקן התפלת מים בחדרה
מתקן התפלת מים בחדרה
מתקן התפלת מים בחדרה. שנה אחרי המתקפה האיראנית, התשתיות עדיין לא מוגנות
(צילום: EPA)
זה שאלה של זמן עד שיפרצו למשהו חשוב יותר? "אני חושב שיש פה הגנות מצוינות. יש מטה סייבר ויש תעשייה מצוינת של הגנה. הקרב לא אבוד ואנחנו יכולים לנצח בו, אבל אנחנו כן צריכים לבנות את ההגנה והאתגר העיקרי הוא שההתקפות היום הן מה שאנחנו קוראים לו דור חמישי של התקפות, וההגנות היום ברוב המשק הן עדיין בדור השלישי. עד שלא כולם יבינו את זה – נהיה תמיד מאחור".
דיברו על זה שההאקרים שפרצו לאטרף הם איראנים, אבל אתם לא בטוחים בזה. "אנחנו חושבים שמדובר בארגון איראני, אבל לא יודעים להגיד בוודאות אם הממשל עומד מאחוריו או לא. יש הרבה דרכים לאפיין וזה הכול תעשייה של הרבה תחבולות. המחשב התוקף אף פעם לא ממוקם באיראן וגם לא בסי. המחשבים האלה תמיד ממוקמים פה באירופה במקומות נורמליים".
4 צפייה בגלריה
אפליקציית אטרף לאחר הפריצה
אפליקציית אטרף לאחר הפריצה
"עלייה דרמטית בהתקפות"
אומרים שהסייבר האיראני מסוכן יותר מהגרעין. זה נכון? מה נעשה כדי לבלום אותו? "אני לא מומחה לגרעין איראני, אבל אני יכול להגיד שסייבר בפירוש מסוכן. הוא יכול להשבית תשתיות ולפגום בכל אורח חיינו. אין דבר שאנחנו עושים היום שהוא לא מקושר. ראינו התקפות על תשתיות המים, על בתי חולים. רמת ההגנה על התשתיות בישראל משתנה – יש תשתיות שמוגנות היטב ויש פחות. אני לא חושב שיש דרך לנהל את זה תחת ארגון אחד".
פעם נשאלת אם אנחנו בשיא ואמרת שזו רק ההתחלה. "על הקונספט הזה של דור 5 של התקפות דיברנו לפני שלוש-ארבע שנים. היום זה קורה כל שבוע. דיברנו על התקפות של גורמים זרים וזה נעשה כל שבוע. לצערי כל הדברים שחזינו שיכולים לקרות בינתיים קורים, אבל לשמחתי הרוב תחת שליטה, למרות שבואו בואו לא נזלזל בפרטים האישים מאתרים ובטח לא בבית חולים".