בחודש מאי 2021, בימים הראשונים של הפרעות שהתרחשו בערים המעורבות במהלך מבצע "שומר החומות", נדרשו למשטרה שלושה ימים כדי להיערך ולבלום את המתפרעים – והשוטרים התקשו להגיע לקריאות שקיבלו מאזרחים שהיו במצוקה. במשטרה כבר מבינים היטב שהתפרצות מחודשת של פרעות בערים המעורבות היא רק עניין של זמן. בשבועות האחרונים קיים מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי סדרה של דיונים בהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר, בדבר מוכנות המשטרה ל"שומר החומות 2".
6 צפייה בגלריה
כוחות משטרה בלוד
כוחות משטרה בלוד
במשטרה צופים שייקח 72 שעות לבלימת ההתפרעויות הבאות
(צילום: רויטרס)
ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע שבמשטרה נערכים לכ-35 ימי לחימה רצופים ולאירועים שגדולים פי שלושה מאירועי "שומר החומות", עם עשרות מוקדי הפרות סדר בכל רחבי הארץ, נפילות טילים ושריפות. בדיונים שקיים המפכ"ל עלה מחסור של כ-4,500 שוטרים ולוחמים ושל כ-4,000 אנשי מילואים. קצין בכיר במשטרה אמר בגילוי לב: "כשיתעוררו פרעות בערים המעורבות ייקח לנו לפחות 72 שעות להתארגן עם פריסת כוחות בשטח בשביל לבלום את המתפרעים".
במשטרה מעריכים שהפרעות בערים המעורבות עלולות לפרוץ ללא התרעה מוקדמת ושבסבב הבא עוצמת האלימות תגבר, תוך שימוש אפשרי בנשק חם לעבר כוחות הביטחון והאזרחים. כמו כן, צופים שצירים רבים ייחסמו ורכבים אזרחיים יהפכו למטרה של פורעים ומחבלים. במקביל מעריכים במשטרה הפרות סדר משמעותיות בשטחי יהודה ושומרון, מה שצפוי להצית מהומות אלימות בבתי הכלא הביטחוניים בארץ.
6 צפייה בגלריה
נזק שנגרם לבית בלוד בזמן המהומות בעיר
נזק שנגרם לבית בלוד בזמן המהומות בעיר
בית שהוצת בלוד בזמן הפרעות
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
הנזקים בלוד לאחר המהומות
הנזקים בלוד לאחר המהומות
רכב שרוף בלוד במבצע "שומר החומות"
(צילום: רויטרס)
נוסף על כל אלה יידרשו השוטרים לטפל באלפי זירות של נפילות רקטות בעורף ובמאות שריפות. כמו כן, במשטרה מודעים לעובדה שבמצב של לחימה צבאית, יידרשו אלפי שוטרים להתייצב ביחידותיהם במסגרת צו 8, מה שיפגע קשות ביכולת של המשטרה להגיב לאירועים בתוך הארץ.
לבקשת המפכ"ל נדרשו באגף המבצעים להצביע על התרחישים השונים בכל אחד ממחוזות המשטרה. במחוז מרכז צופה המשטרה שהערים לוד ורמלה יהיו שוב המוקדים המרכזיים להפרות סדר ולחיכוך בין יהודים וערבים. הפורעים ינסו לפגוע ברכוש ובתושבים יהודים, להצית בתי כנסת ולבזוז רכוש תוך שימוש בנשק חם. תרחיש נוסף שאליו נערכת המשטרה ביישובי המרכז הוא חסימת הגישה ליישובים יהודיים לפרקי זמן ממושכים.
במחוז ירושלים הצפי הוא שהמעברים יושפעו, ושחלקם אף ייסגרו נוכח הפרות סדר שיתפתחו בגזרת יהודה ושומרון ויזלגו למזרח ירושלים. יהיו אירועים אלימים בין יהודים וערבים תוך הגעת קיצוניים מרחבי הארץ לירושלים. עוד צופה המשטרה שגם שכונות שקטות באופן יחסי כמו בית צפאפא, בית חנינה ושועפט יהיו במוקד הפרות הסדר.
6 צפייה בגלריה
שוטרים מפזרים מתפרעים בהר הבית
שוטרים מפזרים מתפרעים בהר הבית
שוטרים מפזרים מתפרעים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
במחוז דרום צופה המשטרה שפורעים לאומנים יחסמו את הכבישים בדרום ויגרמו לשיבושי תנועה קשים במרחב הנגב. במקביל יתרחשו הפרות סדר ביישובים הבדואיים בניסיון לפגוע בסמלי שלטון. במחוז תל אביב הצפי הוא להפרות סדר בדגש על מרחב יפו, תוך מעורבות של גורמים קיצוניים שילהיטו את הרוחות, כאשר קיצוניים יהודים ינסו לפגוע בערבים ולהפך.
6 צפייה בגלריה
גלידת ויקטורי בבת ים
גלידת ויקטורי בבת ים
הגלידרייה בבת ים שהושחתה בערב הלינץ' בתושב רמלה
(צילום: שמוליק דודפור)
6 צפייה בגלריה
הרכב בבת ים
הרכב בבת ים
רכבו של האזרח שהותקף בבת ים, אשתקד
(צילום: gettyimages)
במחוז יהודה ושומרון יתפתחו מוקדי הפרות סדר בכל הגזרה, לרבות במעברים, וזאת למרות הסגר שיוטל על הפלסטינים, וגם שם צופה המשטרה לשימוש בנשק חי כלפי כוחות הביטחון והאזרחים במרחב. המשטרה תצטרך גם לתת מענה לפשעי שנאה שעלולים להתרחש מצד קיצוניים.
במחוז חוף, העיר עכו ככל הנראה תהיה במוקד הפרות הסדר בדגש על ניסיונות לפגוע בחיי אדם וברכוש תוך שימוש בנשק חם. גם לעיר חיפה יתרחבו הפרות הסדר בדגש על השכונות המעורבות והערביות. כביש 65 (ואדי ערה) צפוי להיות חסום לתנועה בגלל המונים שייצאו להסב נזקים ולפרוע ברחובות, וככל הנראה ההגעה ליישובים רבים לא תתאפשר ותיחסם. במחוז צפון, על פי התרחיש, יהיו הפרות סדר במרבית היישובים, הערים והצירים המובילים, לרבות שימוש בנשק חם. בעיר נוף הגליל יתפתח מוקד הפרות סדר בין יהודים וערבים ויישובים רבים יהיו נצורים למשך זמן רב.