3 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
כמיליון ו-900 אלף תושבים בנפות וביישובים הפריפריאליים. ארכיון
יישובים בפריפריה, יישובים צמודי גדר והתנחלויות: הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב את התבחינים החדשים למפת העדיפות הלאומית של ישראל, שלפיהם יוחלט איזה יושבים יוכנסו למפה - ויזכו בין היתר להטבות מס מוגדלות, תעדוף בהשקעות בחינוך, תיירות ותעסוקה וסבסוד עלויות פיתוח קרקעות.
• לקריאת ההצעה ורשימת היישובים שיקבלו עדיפות לאומית - לחץ כאן
מטרת ההחלטה, כך עולה ממסמך ההצעה, היא לאפשר למשרדי הממשלה להעניק תמריצים במסגרת מסלולי סיוע שונים לצמצום פערים, לעידוד הגירה לאזורי הפריפריה, לחיזוק החוסן האזרחי-ביטחוני של המדינה ולחיזוק יישובים מרוחקים. יישובים ואזורים שיעמדו באחד או יותר משבעת התבחינים שיאושרו יוכרזו כבעלי עדיפות לאומית.
יישובים בנפות הפריפריה הגיאוגרפית ויישובים פריפריאליים מחוץ לנפות אלו - שדירוגם לא גבוה מהרף העליון של הנפות הפריפריאליות - יוכרו כבעלי עדיפות לאומית, כל עוד שיעור התושבים המתגורר בהם אינו עולה על 25% מכלל אוכלוסיית ישראל. בנוסף, גם יישובים ביהודה ושומרון המוגדרים מאוימים או יישובים שנמצאים במרחק של עד 500 מטרים מערבית למכשול התפר ביו"ש וסווגו על ידי מערכת הביטחון כמאוימים יכללו במפה.
3 צפייה בגלריה
אלון מורה
אלון מורה
גם יישובים ביהודה ושומרון יכללו במפה. ארכיון
(צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בכניסה לחברון
כוחות צה"ל בכניסה לחברון
ארכיון
(צילום: HAZEM BADER / AFP)
יישובים צמודי גדר במרחק של עד שני ק"מ מגבול מדינות שאין להן הסכם שלום עם ישראל או מגבול המערכת שסביב רצועת עזה, יישובים קדמיים שנמצאים בטווח איום על פי שיקולי מערכת הביטחון ובמרחק עד ארבעה ק"מ, ויישובים סמוכי גבול שנמצאים בטווח איום ובמרחק של עד תשעה ק"מ - יסומנו גם הם במפת העדיפות הלאומית.
פרט לכך, גם יישובים חדשים, שטרם חלפה תקופה של 10 שנים ממועד אכלוסם או תקופה של 15 שנים ממועד הקמתם - ובלבד שלא חלפו יותר מ-20 שנים ממועד רישומם הראשון, יוכרו על ידי הממשלה.
בסך הכל, צפויה המפה לכלול כ-2.46 מיליון אזרחים, שהם כ-26% מכלל אוכלוסיית המדינה על פי נתונים שנאספו בסוף שנת 2021. כ-171 אלף תושבים מתגוררים ביישובים מאוימים, כ-95 אלף מתגוררים ביישובים צמודי גדר, כ-64 אלף מתגוררים ביישובים קדמיים וכ-251 אלף ביישובים סמוכי גבול. ביישובים חדשים מתגוררים כ-14 אלף תושבים - ובנפות וביישובים הפריפריאליים מתגוררים כמיליון ו-900 אלף תושבים, המהווים כ-91% מכלל התושבים במפה.
עוד צוין כי כ-42% מהתושבים מוגדרים כמיעוטים במדינת ישראל, בהם שיעור ניכר של אוכלוסייה שאינה יהודית. כ-53% מכלל בני המיעוטים במדינה מתגוררים ביישובים שנכללים במפת העדיפות החדשה, כפי שתאושר בתחילת השבוע הבא.
פורסם לראשונה: 22:13, 07.09.23